גוגל החליטה לוותר על סורק טביעות האצבע בעבור טכנולוגיית זיהוי פנים מתקדמת שמבוססת על מערך של ארבעה חיישנים שונים – אבל העדויות הראשונות לא מעניקות לנו בטחון גדול בטכנולוגיה
מכשירי ה-Pixel 4 החדשים של גוגל הם רבי ניגודים: מצד אחד ניתן למצוא בהם את מסכי ה-OLED שהוגדרו האיכותיים ביותר בשוק המובייל עד היום ויכולות צילום מתקדמות וייחודיות, אך מצד שני נפח האחסון שלהם הוא צנוע ומוגבל משהו, הסוללות גם הן קטנות מהרגיל בתחום (בייחוד כשמדובר בדגם ה-Pixel 4 הסטנדרטי עם יחידת 2,800mAh מגוכחת כמעט) והיעדר יחידת צילום בזווית רחבה או יכולת צילום וידאו 4K60 מהווים חסרונות מורגשים ובלתי ניתנים להכחשה בהשוואה לכל סמארטפון מודרני אחר באותן רמות מחיר.
מאפיין נוסף בו בחרה גוגל ללכת נגד הזרם נוגע לאבטחת המכשיר – שם סורק טביעות האצבע האחורי של דגמי ה-Pixel הקודמים הוחלף בטכנולוגיית זיהוי פנים בלבד, על אף השימוש בפאנלים בטכנולוגיית OLED שיכל לאפשר שימוש בחיישן ביומטרי 'בלתי נראה' שמובנה מתחת למסך. בענקית הטכנולוגיה כללו מערך חיישנים מתקדם הן ב-Pixel 4 והן ב-Pixel 4 XL על מנת להבטיח זיהוי פנים מהיר במיוחד, ולכאורה גם אמין – אך בעוד שהמהירות אכן מלהיבה ביחס ליישומים אחרים של הטכנולוגיה, נראה כי רמת האבטחה היא סיפור קצת אחר שמטיל צל על המהלך כולו.
נכון להיום, נראה כי את מנגנון זיהוי הפנים במכשירי ה-Pixel 4 ניתן לרצות גם כשהאדם המזוהה עוצם עיניו – וזה פותח צוהר לשימוש בטכנולוגיה לפתיחת נעילת המכשירים גם ללא הסכמה וידיעה של המשתמש המיועד, כשהוא ישן למשל (או אפילו מת, לפי דוגמה קיצונית יותר שניתנה ברשת).
לכאורה, ללא שימוש במידע על עיניו של המשתמש, וללא צורך בהוכחה כלשהי לכך שמדובר באדם ער ואמיתי מול המצלמות ולא בזיוף מתוחכם כלשהו, נראה כי יש לא מעט הזדמנויות פוטנציאליות "לעבוד" על המערכת (גם אם אלו לא הוכחו מעשית בשלב הזה) – כשבמקביל נראה כי לגוגל אין תוכניות לשנות את המנגנון, עם דרישה לקריצה או לכל מחווה אקטיבית אחרת של המשתמש. מהיר יותר? בהחלט – אבל כנראה לא בטוח במיוחד.
משתמשים שלא אוהבים את פער האבטחה הזה לא יוכלו לבחור במנגנון זיהוי ביומטרי אחר, משום שאין כאלו, אלא יוכלו רק לבטל את השימוש בזיהוי פנים לטובת מנגנון אבטחה מבוסס סיסמה או תבנית נעילה, שלא יהיה אינטואיטיבי או זריז באותה המידה בדרך כלל. מעבר לכך, נראה כי זה עוד חסרון אפשרי לחובתה של גוגל, שדי קשה להסביר אותו.
מסכימים עם הקביעה? מוזמנים לדבר על זה תגובות.