מפתחת המשחקים המתקשה שהביאה לנו את Far Cry ו-Crysis תסגור את רוב סניפי הפיתוח שלה ברחבי העולם, בתקווה להצטמצם מספיק על מנת לשרוד
לא קל להיות מפתחת משחקים עצמאית בימים אלה – בייחוד כשמדובר במפתחת שלא הצליחה להפיק להיט ממשי כבר כמה שנים טובות. זו נקודת הפתיחה הנוכחית של חברת Crytek הגרמנית, אשר פרצה אל חייהם של הגיימרים בסערה בתחילת המילניום עם משחק הפעולה המהולל Far Cry ועם מנוע ה-CryEngine המתקדם שאיפשר ליצור אותו.
הסטודיו שהחל את דרכו בעיר פרנקפורט באמצעות שיתוף פעולה בין שלושה אחים ממוצא טורקי ידע שנים שבהן הוא ניצב בפסגת הטכנולוגיה של עולם הגיימינג כולו, עם מנוע ה-CryEngine 2 שהפעיל את Crysis והציג יכולות ומאפיינים מדהימים ביחס לתקופה. עם זאת, מאז ועד היום נראה שהעסקים לא הצליחו להתאושש באמת: מנועי המשחק נתקלו בתחרות עזה מצד ה-Unreal Engine 4, ואילו המשחקים כמו Crysis 3 ו-Ryse: Son of Rome לא עמדו בציפיות המוקדמות.
כבר שמענו עדויות לכך שב-Crytek מעכבים תשלומי משכורת לעובדים מסויימים בסניפי החברה ברחבי העולם, מה שאף פעם לא מעיד על אופטימיות – ועכשיו מגיעה ההכרזה הרשמית שחושפת את המצב ואת תוכניות ההבראה של הארגון, לפחות באופן חלקי. בהודעה רשמית לקונית מודיעה Crytek על מהלכים שיסייעו לה להפוך לגמישה ותחרותית יותר, באמצעות התמקדות "בחוזקות הבסיסיות" שלה, כשהמשמעות מאחורי דברים אלה הם סגירה של לא פחות מחמישה סניפים של החברה בבודפשט, סופיה, איסטנבול, שנחאי וסיאול, כשהחברה נותרת למעשה רק עם הסטודיו הראשי שלה בפרנקפורט וסטודיו נוסף בקייב.
מהלך זה ללא ספק יגרור פיטורין של מאות מעובדי החברה (כולנו תקווה שכל התשלומים להם זכאים המועסקים יועברו להם, לכל הפחות), אשר בימיה הגדולים מנתה כ-700 אנשים בתשעה סניפים שונים ברחבי הגלובוס, וכנראה גם יביא לביטול משחק ה-MOBA החינמי Arena off Fate שהיה בפיתוח בסניף הבולגרי.
ההתמקדות בנקודות החוזק שעוד נותרו לחברה המרוסקת תכוון ככל הנראה לפיתוח מנוע ה-CryEngine V שיוצע במודל חינמי-למחצה לכל המפתחים המעוניינים בכך, התמקדות בהמשך התמיכה במשחק הפעולה המקוון החינמי Warface שהפך לסיפור הצלחה משמעותי במזרח הרחוק וברוסיה ואולי אף פיתוח של המשך ישיר עבורו (זאת לצד שמועות שחברה רוסית גדולה עשויה לרכוש את הזכויות אליו, יחד עם הסטודיו בקייב שאמון על הפיתוח שלו) – והמשך התמקדות במשחקים לשוק המציאות המדומה, כנראה, כמו The Climb שהושק לאחרונה עבור פלטפורמת ה-Oculus Rift ו-Robinson: The Journey אשר הושק עבור ה-PlayStation VR.
האם כל זה משאיר לנו סיכוי כלשהו להמשכיות עבור סדרת משחקי Crysis, שהיא לכאורה המותג המצליח היחיד שעדיין נמצא בידיה של Crytek? בינתיים קצת קשה לדמיין זאת, ובמצבה הנוכחי של החברה אולי מוטב לתת למותג הזה להמשיך לנוח, במקום לחרב אותו לגמרי עם תוספת מאכזבת באיכות ירודה.
אנחנו לא יודעים האם זה הסוף הבלתי נמנע של חברת Crytek, אך המצב בהחלט לא נשמע מעודד במיוחד – וכל שנוכל לעשות הוא לקוות שההצטמצמות הכואבת הזו תאפשר לה להתחיל לבנות את עצמה בשנית מההתחלה, באופן בריא והגיוני יותר, כי יהיה חבל לאבד את האנשים שעומדים מאחורי אחד ממנועי המשחק המתקדמים והמרשימים ביותר בשוק.
חבל חברה טובה