בזמן שהחיפושים אחר המטוס המלזי שסטה ממסלולו ונעלם מעיני העולם מתהדקים, מדענים חשפו טכנולוגיית רדאר חדשה שיכולה להושיע את המצב
טיסה MH370 יצאה משדה התעופה של קואלה לאמפור ב-8/3 ב-16:41 לפי שעון גריניץ' למה שנראה כמו טיסה משעממת ושגרתית, והייתה אמורה לנחות בבייג'ין ב-22:30. כעבור פחות משעה לאחר ההמראה, אות התקשורת של המטוס נעלם מעל צגי הרדאר, ולא נתקבלה אות מצוקה או הודעה כלשהי טרם לכך. המילים האחרונות שנשמעו מהמטוס היו של הטייס שאיחל להתראות לחבריו במגדל הפיקוח.
כעת אנו כשבועיים לאחר ההיעלמות ולא נראה שיש קצה חוט לפרשה המסתורית, כאשר בדיקות לגבי מיקום המטוס והדרך שאליה סטה מצביעות שהוא חצה לכיוון הים הדרומי של הודו, ובדיקות נוספות מרמזות שהוא נעלם מעל חופי וייטנאם.
כוחות הצבא והממשלה המלזים פנו לעבר הטכנולוגיה לעזרה, אך הרדארים היום אינם מועילים במיוחד כאשר מדובר בהיעלמות מעל שטחי ים רחבים. בנוסף טכנולוגיית הראדרים הקיימת מושתתת על שימוש בגלי נשיאה אלקטרוניים העוברים דרך כבלים כבדים היוצרים רעשים במערכת הרדאר ומקשים על הדיוק.
רדארים כיום יכולים לתת רק הערכת כיוון, ואינם מכסים שטחים הנמצאים 240 ק' הרחק מהיבשה |
צוות מדענים מהמכון הלאומי לחקר פוטוניקה של איטליה, ובראשם המדען פאולו גלפי פיתחו רדארים העובדים בשיטה פוטונית ובכך מאמינים תשתפר עד מאוד יכולת העברת מידע בין מטוסים ומגדלי פיקוח, וגם את דיוק מציאת מטוסים בטווחים רחוקים יותר. פוטוניקה היא כאמור היכולת להגביר, לאפנן(העברת מידע על תדר גבוה יחסית) ולעבד חלקיקי אור.
רדארים המבוססים על מערכת פוטונית יכולים לייצר תוצאות ביתר דיוק, כי אינם מוסחים מרעשי תשדורות רדיו. הם משפרים את כמות העברת המידע ממגדל הפיקוח למטוס על ידי שימוש ברוחב פס גבוה יותר. שימוש בגלי אור בעזרת שידורם בעזרת סיבים אופטיים הינה שיטה מדויקת יותר ולכן גם תשדורת הרדיו תשתפר. בנוסף מחיר ייצורם זול יותר מהטכנולוגיה המשומשת כיום בשל צורכם באנטנות קטנות יותר ולכן הן הופכות לניידות יותר בשטח העבודה.
המטרה הראשית של הרדאר החדש לטענת דר' גלפי היא ליצור מערכת שתוצב על מטוסים ותסרוק מידע על סביבתם ובתווך גפנים המטוס יסרק ויגלה שיחות מתא הטייס, תנועות בגוף המטוס, וישדר את הממצאים למגדל הפיקוח בשיטת סטרימינג המשמשת כיום להעברת מידע בין מדיות שונות.
אך עדיין ישנה סקפטיות סביב כל העניין כאשר הרדאר החדש עדיין לא נוסה על גמיעת מרחקים ארוכים מעבר לים, ומדובר הרי רק באב טיפוס שלמרות הפוטנציאל המהולל עדיין צריך לעבוד כברת דרך בשביל החלפת כל הטכנולוגיה הקיימת. מציאת המטוס המלזי יהיה בהחלט מבחן התוצאה המושלם.
רדאר בשיטה החדשה היכול להעביר לתא הטייס תכני וידאו וגם לבצע איכון למיקומו המדויק |
הסיבות המרכזיות להיעלמותו של מטוס בדרך כלל הינן כשל מנועי אך במקרה זה יש לטייס זמן רחיפה ואפשר יהיה לראות גם את הירידה של המטוס ברדאר. במקרים של חטיפה יש לטייס קודים מיוחדים למקרי חירום אם מישהו מנסה לחדור אל תאו. אובדן של לחץ בשל חלון מנופץ או קרע בגוף המטוס, למרות שיגרום לצלילה של המטוס, לא יגרום להתפוררותו אלא המטוס יישאר בשלמותו.