שתי יצרניות הרכב האמריקניות הודיעו כי יתאחדו על מנת ליצור תיבות אוטומטיות בעלות 10 הילוכים, לרכבים שייוצרו בשנת 2016
בתקופה האחרונה צצו ברחבי הרשת דיווחים לגבי מכונית שתכלול מערכת לזיהוי הנחיות קוליות, כשבנוסף יצרנית רכבי היוקרה רולס רויס הציגה גם היא את מכונית ה-'Wraith' שמסוגלת להעביר הילוכים באמצעות ניווט לוויני. כעת, נראה כי בשנים הקרובות צפוי עולם הרכבים לאמץ אל חיקו גם תיבת הילוכים אוטומטית חדשה – שתביא עימה דור חדש ואיכותי יותר של רכבים, שיהיו חסכוניים בדלק בעשרות אחוזים בהשוואה לדור המכוניות הנוכחי.
בימים אלו שבהם מחירי הדלק לא מפסיקים לטפס, יצרניות הרכב העולמיות לא מפסיקות לתור אחר דרכים ליצירת מנועים ותיבות הילוכים חסכוניים יותר. אחת הדרכים לפיתוח רכבים חסכוניים בדלק, היא יצירה של כאלו שכוללים תיבות הילוכים בעלי מספר הילוכים גבוה יותר, מה ששומר על סל"ד מנוע (RPM) נמוך ותורם לנסיעה חסכונית. בעוד התיבות האוטומטיות שקיימות כיום ברכבים מפסיקות להעביר הילוכים בנסיעה בכבישים מהירים במהירויות גבוהות ולמעשה "מושכות" את ההילוך הגבוה ביותר (מה שמוביל לצריכת דלק מוגברת), התיבות החדשות ימשיכו להעביר הילוכים גם במהירויות בין-עירוניות.
תיבות הילוכים אוטומטיות בעלות 9 הילוכים קיימות כבר משנת 2011, אם כי אלו של פורד וג'נרל מוטורס יהיו זולות ו"עממיות" הרבה יותר. בתמונה: תיבת ה-9 הילוכים הראשונה של חברת ZF הגרמנית |
בעבר, רכבים בעלי תיבות אוטומטיות התבססו על כאלו שמציעות רק ארבעה או חמישה הילוכים. תיבות השישה הילוכים החדשות יותר, הפכו לפופולריות יותר במשך השנים – וכעת, יצרניות הרכב מסתכלות הלאה אל תיבות בעלות שמונה הילוכים ואף למעלה מכך.
היצרניות האמריקניות פורד וג'נרל מוטורס הודיעו ממש לאחרונה כי יאחדו את הכוח ההנדסי שלהם, על מנת לפתח תיבות הילוכים אוטומטיות בעלות לא פחות מ-10 הילוכים. נציגי החברה כבר מציינים כי התכנון הפנימי והעבודה הטכנית נמצאים כבר בתהליכי פיתוח מתקדמים, כאשר תיבות ההילוכים החדשות יותאמו הן לרכבים בעלי הנעה אחורית והן לרכבים בעלי הנעה קדמית.
ג'יפ ה-Cherokee החדש יהיה בין הרכבים הראשונים שיכללו תיבה אוטומטית מרובת הילוכים. התיבה החדשה של פורד ו-GM תוטמע במכוניות זולות יותר רק בתחילת 2016 |
למרות שהחברות נחשבות למתחרות, לא מדובר בשיתוף הפעולה הראשון בינהן. לפני כעשור, שיתוף פעולה הנדסי בין שתי היצרניות הוביל ליצירת תיבות בעלות שישה הילוכים איכותיות ביותר, בסדרי גודל של למעלה מ-8 מליון יחידות שנמכרו ברכבים ברחבי העולם. תיבות ההילוכים החדשות, שיציעו כאמור 10 הילוכים, יוטמעו כמעט בכל סוג רכב אפשרי – החל מטנדרים, ג'יפים, מכוניות ספורט ורכבים רגילים.
נראה כי גם אם מחירי הדלק לא יירדו בקרוב, הרי שיצרניות הרכבים הצליחו בסופו של דבר למצוא פתרון שעשוי בהחלט להועיל בשנים הבאות. בפורד ו-GM מבטיחים כי הרכבים שיתבססו על תיבות ההילוכים החדשות יביאו עימם ביצועים ברמה גבוהה הרבה יותר אל שוק המכוניות העממי, זאת כאמור במקביל לצריכת הדלק שתקטן בעשרות אחוזים.