כידוע, לפני כשלושה חודשים הציגה חברת AGEIA את כרטיס הפיזיקה הראשון, המאיץ חישובים פיזיקליים, המיועד לשוק המחשבים הביתיים. חברת AGEIA הספיקה להנות מהבלעדיות בתחום לזמן קצר בלבד, כיוון שלאחר ש-NVIDIA הציגה את ה-SLI Physics שלה, בתערוכת Computex השנה הציגה גם ATI את הפתרון שלה להאצת חישובים פיזיקליים בעזרת חומרה ייעודית.
כצפוי, הפתרון של ATI מאפשר להשתמש בחומרת כרטיס המסך שלכם (מבוסס ATI כמובן) על מנת להאיץ חישובים פיזיקליים במשחקים. ניתן להשתמש בהאצת הפיזיקה של ATI בשתי תצורות: כרטיס מסך + כרטיס פיזיקה או מערך CrossFire + כרטיס המיועד לפיזיקה. על מנת לממש את האופצייה של מערך CrossFire, ידרש כמובן לוח בעל שלושה חריצי הרחבה PCI Express x16.
לדברי ATI, ניתן להשתמש בכל כרטיס מסדרת ה-X1000 שלה ככרטיס פיזיקה. החל מכרטיסי ה-Radeon X1300 ועד ל-Radeon X1900XTX. ככל שהכרטיס חזק יותר, הביצועים הפיזיקליים שלו יהיו טובים יותר. אין כרגע מבחן אשר יכול לקבוע בוודאות לאיזה מהכרטיסים של ATI משתווה פחות או יותר כרטיס ה-AGEIA PhysX, אולם ATI טוענת כי ה-X1900XT מהיר פי 9 בחישובי פיזיקה מהכרטיס של AGEIA. בכל אופן, ATI ממליצה על X1600 לפחות לקבלת ביצועים טובים.
הפתרון של ATI צפוי להיות הרבה יותר כלכלי מהפתרון של AGEIA כיוון שבעוד שכרטיס הפיזיקה של Ageia מתומחר בין 250 ל-300 דולר, את ה-X1600 ניתן למצוא בסביבות ה-100 דולר. בנוסף לכך, ניתן יהיה להשמיש כרטיס מסך ישן שאבד עליו הקלח לצורך חישובי פיזיקה, במקום למכור אותו או לזרוק אותו לבוידעם. ואולם, כפי שזה נראה כרגע, הפתרון של AGEIA איכותי יותר מהפתרונות של ATI ו-NVIDIA, והוא מוסיף פונקציות שלא קיימות בפתרונות אלו.
בשוק כיום קיימים שני ממשקים פיסיקאליים מסחריים – Havok ו-NovodeX. המנועים האלה מוכנסים אל תוך קוד המשחק, ומספקים פתרון עדיף בהרבה על זה שמפתחי המשחק יכולים לקודד בעצמם ובהרבה פחות זמן. הבעיה של שני הממשקים היא ששניהם מאוד יקרים, ועולים כ-$250,000 כ"א. AGEIA קנתה את המנוע של NovodeX ושינתה את שמו ל-PhysX, ואילו ATI (וגם NVIDIA) חברה עם Havok.
אין תאימות בין הממשקים, ומפתחי משחקים שירצו לתמוך בשתי הטכנולוגיות יצטרכו להוסיף תמיכה לכל אחת בנפרד. עכשיו, אתם יכולים לשאול את עצמכם למה מפתחי משחקים יעדיפו את PhysX על פני Havok. ובכן, התשובה כמובן היא כסף. Havok עולה למפתחי המשחקים יותר מפרארי חדשה עבור כל כותר, בעוד שנכון לעכשיו AGEIA החליטה להציע את מנוע ה-PhysX בחינם. ואולם, בממשק של Havoc ניתן להשתמש גם כדי לפתח משחקים ל-PS3 ול-XBOX 360, ולהשתמש בשיידרים של הקונסולה על מנת להאיץ את החישובים. ניתן לשהתמש גם בממשק של Ageia בקונסולות, אולם בשלב זה לא ברור כיצד תתבצע האצת חומרה.
איזה מהטכנולוגיות תנצח? את זה רק ימים יגידו והנבואה ניתנה לשוטים. אולם, אנו בהחלט יכולים להגיד כי זה לא רק תלוי באיזו מהן טובה יותר, אלא בעיקר ביכולות השיווק של ATI, NVIDIA ו-AGEIA ובמספר כותרי המשחק אשר יתמכו בכל טכנולוגיה.
שלושה כרטיסי Radeon X1900 על לוח אם אחד – ממממ, טעים
לדיון בפורום גרפיקה שלנו על הפתרון של ATI
לחדשה על הפתרון של NVIDIA ולהסברים נוספים