IBM הודיעה היום כי היא נשארת בעסקי המחשוב האישי – אבל החליטה שאינה צריכים להיות הבעלים של חברת PC על מנת להמשיך לספק ללקוחות את מיטב המחשבים האישיים העסקיים. IBM תמשיך לעשות זאת, כחלק מפתרונות אותם היא מספקת ללקוחותיה.
אנשי המכירות של IBM והשותפים העסקיים שלה ממשיכים למכור מחשבים אישיים ומחשבי ThinkPad, והמחשבים האלה ימשיכו להוות רכיב מפתח בפתרונות אותם היא מציעה ללקוחות. אולם ממש כשם שכיום אף לא אחד מהמחשבים האישיים והניידים של IBM מיוצר כולו במפעלים בבעלות החברה – כך בעתיד, ניהול עסקי המחשוב האישי כולם יהיה ע"י לנובו (Lenovo).
זהו מודל עסקי חדש לחלוטין – ואם חושבים עליו רק במושגים המסורתיים מחמיצים את התמונה הגדולה של מה שמתרחש כאן. כבר יותר משנתיים מדברים ב-IBM על מודלים עסקיים חדשים, ההופכים אפשריים בזכות תפיסת ה"עסקים על פי דרישה": מודלים שבהם תהליכים עסקיים שלמים משולבים זה בזה במסגרת חברה או במערך החוצה ומשלב חברות וגופים שונים. כאן, משלבת IBM את העוצמה של יצרן המחשוב האישי השלישי בגודלו בעולם – IBM – יחד עם יצרן המחשוב הצומח ביותר – לנובו. הכל תחת ניהולה ובבעלותה של לנובו, כחלק משיתוף פעולה רחב ובעל פנים רבות בין שתי החברות.
ל-IBM חלק מרכזי בהתפתחות עידן המחשוב האישי, אולם התפיסה והאופן בו היא רואה את התעשייה השתנו והתפתחו – ו-IBM חייבת להסתגל לשינויים האלה. הצעד הנוכחי הוא רק האחרון במסגרת האסטרטגיה הכוללת הזאת.
אחרי הכל, כאמור, גם לפני העסקה הנוכחית, לא היה מוצר מחשוב אישי של IBM שיוצר כולו בפעילות בתוך IBM בלבד. מאז 1998 העבירה החברה את ייצור המחשבים האישיים לקבלנים, כחלק מהמאמץ המתמיד לשיפור הרווחיות בתחום ה-PC. עכשיו, עובדים המחשבים האישיים ממעמד של חלק ממערך המחקר, הפיתוח, הייצור השיווק של IBM – והופכים להיות למוקד האסטרטגי של שותף הנהנה מנוכחות בשוק העולמי ומיתרונות הגודל.
ההסכם הנוכחי עולה בקנה אחד גם עם האסטרטגיה של IBM החותרת להתמקד במגזרי השוק המוסדי-עסקי-ארגוני, בהם היא יכולה להציע ערך מוסף וליצור ערך משמעותי ללקוח – תוך שיתופי פעולה בתחומים אחרים דוגמת הגישה החדשה לחלוטין שלה בתחום המחשוב האישי.
ההתקשרות עם לנובו נותנת לעסקי המחשוב האישי של IBM כוח מירבי להתמודדות ולהצלחה בשוק רגיש במיוחד. IBM תפעל במודל עסקי שיאפשר לה להמשיך ולספק את המחשבים האישיים הטובים ביותר ללקוחותיה – ללא קשר לזעזועים הפוגעים בשוק ה-PC. חברת IBM תצמצם הוצאות, תשפר את הרווחיות ואת יכולתה להפנות משאבים המתפנים עתה להצלחה בתחומים המציגים הזדמנויות משמעותיות, דוגמת מדעי החיים, ניהול וייעוץ בתחום שרשרת אספקה, ומשימות אחרות.
אספקת שירותי האחריות למחשבים אישיים, המהווה כיום חלק מהמחיר הנגבה על ידי חטיבת המחשוב האישי עבור מוצריה, תהפוך מעתה למקור הכנסות חדש. יחד עם רכישת שירותים נוספים שיסופקו על ידי IBM Global Services, הופכת לנובו לאחד הלקוחות הגדולים ביותר של IBM.
לנובו מזנקת לצמרת העולמית
מעטים מחוץ לסין ולאסיה הכירו עד היום את שמה של לנובו – ההופכת בעקבות ההסכם עם IBM לחברת המחשבים האישיים השלישית בגודלה בעולם. עד לפני כשנתיים, פעלה החברה במספר קטן של שווקים מחוץ לסין, תחת השם Legend. רכישת חטיבת המחשוב האישי של IBM מכפילה את עסקי לנובו פי ארבעה, נותנת לה כמה מהטכנולוגיות המובילות ומהמותגים המוערכים ביותר בשוק – ומקפיצה אותה לצמרת יצרני ה-PC העולמיים.
תחום העיסוק העיקרי של לנובו כולל ייצור ומכירת מחשבים שולחניים, ניידים, טלפונים סלולאריים, שרתים וציוד היקפי – בעיקר לשוק הסיני. מטה החברה שוכן בבייג'ינג, ומפעלי ההרכבה שלה ביויאנג, בייג'ינג ושנחאי. כושר הייצור עומד על כ-5 מיליון מחשבים אישיים בשנה. החברה מרכיבה טלפונים סלולאריים במפעל נוסף, בעיר קסיאמן.
רשת ההפצה של לנובו בסין כוללת למעלה מ-4,400 נקודות מכירה, והיא מעסיקה 10,000 עובדים. לנובו רשומה למסחר בבורסה של הונג קונג: 43% ממניותיה מוחזקים בידי הציבור, ו-57% בידי חברת אחזקות סינית לנובו הולדינג. המניות אותן תקבל IBM במסגרת העסקה הופכות אותה לשותף השני בגודלו, לאחר החברה הסינית.
מחזור המכירות של לנובו בשנה שהסתיימה במרץ 2004 הסתכם ב-2.97 מיליארד דולר. המכירות בחודשים מרץ-ספטמבר השנה הסתכמו ב-1.48 מיליארד. 51.5% מהכנסות החברה באות מתחום מערכות המידע לארגונים, 33.5% ממכירות לשוק הפרטי, ו-8.8% ממכירות מכשירים סלולאריים. הרווח הנקי בשנת הכספים הקודמת של החברה הסתכם ב-135.3 מיליון דולר, ובששת החודשים שהסתיימו בספטמבר השנה ב-130.7 מיליון.
מאז 1997 וברציפות, לנובו היא חברת המחשבים האישיים הגדולה בסין, עם 26.8% מהמכירות ברבעון השלישי של השנה הנוכחית. לנובו היא גם החברה הגדולה ביותר בתחום באסיה ובאיזור הפאסיפי – למעט יפן. ברבעון השלישי של השנה, הייתה החברה יצרנית המחשבים האישיים העסקיים החמישית בגודלה בעולם, הרביעית באספקות לשוק הצרכנים הפרטיים, ובסך הכל – חברת המחשבים השמינית בעולם (נתוני IDC).
בשנה שעברה דורגה לנובו במקום ה-13 ברשימת 100 החברות הצומחות ביותר בסין, אותה פרסם המגזין פורצ'ן.
החברה האם של לנובו נוסדה בשנת 1984 על ידי 11 חוקרים, במימון האקדמיה הסינית למדעים, וייצרה את ה-PC הראשון שלה בשנת 1990. שנתיים אחר כך, הייתה חלוצה בשיווק מחשבים אישיים ביתיים במדינה. ב-1994 נרשמה החברה למסחר בבורסה של הונג קונג וארבע שנים אחר כך ציינה את ייצור המחשב האישי המיליון בקו ההרכבה שלה. בשנת 2000, דורגה לנובו לראשונה בין עשרת יצרני ה-PC הגדולים בעולם. ב-2003 הצליחה לבנות מחשב-על ראשון, שדורג במקום ה-14 ברשימת 500 המערכות החזקות בעולם.