הכותר המצופה ביותר בעולם הגיימינג נמצא לכאורה במצב סיום פיתוח, אך עליית המחירים הדרמטית של רכיבי DRAM מאיימת לדחות את ההשקה המתוכננת יחד עם הקונסולה החדשה של Valve, שאינה מסובסדת כמתחרותיה
על אף שארוע הגיימינג המרכזי של סוף השנה, טקס The Game Awards 2025, עבר ללא כל הכרזה רשמית, השמועות אודות "Half-Life 3" נמשכות ואף מתחזקות- אך עם טוויסט משמעותי. טקס ה-TGA, שהתקיים ב-11 בדצמבר, ידוע כבמה להכרזות משחקים בעלי פרופיל גבוה במיוחד. העובדה ש-Valve בחרה שלא לחשוף את המשחק באירוע זה, למרות הציפיות הגבוהות, אינה נובעת מבעיה טכנית או תכנית בפיתוח. על פי דיווחים של עיתונאי גיימינג מבוסס בעל היסטוריה של חשיפת פרטים אודות כותרים מובילים, המשחק האייקוני נמצא לכאורה בשלבים מתקדמים מאוד ואף יגיע למשתמשים באביב 2026. הבעיה היא כלכלית לחלוטין: Valve מעכבת את חשיפת המשחק כיוון שהוא מיועד להיות ה-"System Seller" המרכזי עבור חומרת הגיימינג החדשה שלה, Steam Machine, והחברה טרם קבעה מחיר סופי לקונסולה.

משבר ה-DRAM מעכב את המהלך
הסיבה המיידית לעיכוב בהכרזת המחיר- ובעקבותיה ההכרזה על המשחק- נובעת מעליית המחירים הקיצונית בשוק ה-RAM העולמי. מחירי זיכרון המחשב (DRAM) זינקו בעשרות עד מאות אחוזים מתחילת הרבעון האחרון של 2025. גורמים בשוק מצביעים על שילוב חסר תקדים של ביקוש מואץ לזיכרון בשרתי בינה מלאכותית (AI) יחד עם הקצאת משאבי ייצור מוגברת לזיכרון מתקדם (HBM), מה שיוצר מחסור חמור בזיכרון קונבנציונלי עבור מחשבים אישיים וקונסולות. נתונים אנליטיים גלובליים מצביעים על כך שמחירי הזיכרון צפויים להישאר גבוהים, ואף להמשיך לעלות, במהלך החצי הראשון של 2026. מגמה זו משפיעה על יצרניות רבות, כאשר חלק מהן כבר נאלצו להעלות את מחירי המחשבים הניידים בשיעור של 15-20% לקראת תחילת השנה.
האסטרטגיה הבלתי-מסובסדת של Valve
העלייה החדה בעלויות הרכיבים מכה ב-Valve בצורה חזקה במיוחד, זאת בשל האסטרטגיה המוצהרת שלה עבור ה-"Steam Machine". בניגוד ליצרניות קונסולות כמו סוני ומיקרוסופט, אשר נוהגות לסבסד את מחיר החומרה- כלומר למכור אותה בהפסד או ברווח מינימלי- ולהרוויח ממכירת משחקים ושירותים אקסקלוסיביים, Valve אישרה כי הקונסולה החדשה שלה לא תסובסד. המהנדס הבכיר פייר-לופ גריפאיס הצהיר בעבר כי תמחור המכונה יהיה "בקו אחד עם מה שמצופה משוק המחשבים האישיים הנוכחי". החברה, שבבעלותה פלטפורמת Steam המצליחה ממנה היא גובה עמלה של 30% על מכירת משחקים, רואה בה רווח עקיף מספק ואינה מוכנה לספוג הפסדים מראש על כל יחידת חומרה.
ההתנגשות הכלכלית-טכנולוגית
ההתנגשות בין מדיניות תמחור זו לבין מציאות עלויות ה-RAM יוצרת דילמה קשה. אם Valve תעמוד בלוח הזמנים המקורי לאביב 2026, היא עלולה להיות מוכרחת לתמחר את ה-"Steam Machine" במחיר גבוה בהרבה מהשערות קודמות שנעו סביב 700-800 דולר, ואף עלולה לחצות את רף 1,000 הדולר. מחיר כזה עשוי לפגוע משמעותית בכוח המשיכה של המכונה בשוק, בהתחשב בכך שהיא מוגדרת כמתחרה לקונסולות המסובסדות יותר. מכיוון ש-"Half-Life 3" נתפס כמקדם המכירות האולטימטיבי שיצדיק כל תג מחיר, הגיוני ש-Valve תעדיף לדחות את ההשקה, ואף את ההכרזה הרשמית על שני המוצרים יחד, עד שהמצב בשוק הרכיבים יתייצב. ההערכה הרווחת בקרב המקורות היא כי מדובר בשאלה של "מתי" ולא "אם" ישוחרר המשחק, וכי Valve ממתינה למועד שבו תוכל להשיק את חבילת החומרה-תוכנה במחיר סביר ואטרקטיבי יותר לקהל הרחב.


