דמות מעוצבת אישית
בתחילת המשחק תינתן לכם האפשרות לעצב את הדמות שלכם. הכוונה היא לא רק למראה החיצוני (מי לא משחק עם הסליידרים עד שהדמות שלו מתכערת ברמה על-אנושית?), אלא בעיקר לגזע שלה. ב-Tamerial תמצאו עשרה גזעים המאכלסים כל אחד איזור אחר ביבשת – ביניהם ה-Elf לסוגיו, ה-Imperial והנורד דמויי האדם, האורקים הטיפוסיים וגם גזעים מעניינים יותר, כמו ה-Argonians בעלי ראש הלטאה והזנב או ה-Khajiits שנראים כמו שלב ביניים באבולוציית החתולים הגדולים. לכל אחד מהם יכולות משלו, ולכן הבחירה בתחילת המשחק אכן עשויה להשפיע על מהלכו במידת מה. לדוגמה, לאותם Argonians יכולת ייחודית לנשום מתחת למים, ה-High Elves נהנים משליטה בקסם וה-Khajiits הם גנבים מעולים.
על מנת להבין יותר טוב את החשיבות של בחירת הגזע, לפחות בהתחלה, עליכם להחליט קודם כיצד אתם מתכוונים לשחק – האם כגנבים או רוצחים מיומנים בהתגנבות שהצל הוא חברם הטוב ביותר? האם כקוסמים מצוידים בעשרות כישופים שימושיים או כלוחמים בגישת "בתר ושסף"?
את ההחלטה הזאת תצטרכו ליישם לכל אורך המשחק. Skyrim אינו ממשיך את דרכם של המשחקים הקודמים, שהטילו עליכם את הבחירה ב"סקילים" מסוימים, דהיינו, במה תבקשו להתמחות, עוד בסצנת הפתיחה. הפעם תעצבו את הדמות שלכם תוך כדי משחק, במערכת חדשה לגמרי. ההבדל בין כל גזע הוא פשוט בנקודות בונוס התחלתיות בתחומים מסוימים (לדוגמה, אם תבחרו לשחק Khajiits תקבלו בונוס של עשר נקודות להתגנבות). מצד אחד זה חיסרון לא קטן שמטשטש את ההבדלים בין הגזעים דה-פקטו. מצד שני, מערכת ה-Skills החדשה טובה בהרבה.
תחומי שליטה רחבים
הפעם מחולקים תחומי השליטה במשחק לשמונה-עשר סקילים, שישה לכל צורת משחק (לחימה, קסם או התגנבות), ביניהם חץ וקשת, לחימה ביד אחת ובשתי ידיים, סוגים שונים של קסמים, נפחות והרשימה ממשיכה. לכל אחד מאלה יתרונות משלו שתוכלו לגלות בזמן המשחק. לדוגמה, כשהבנתי שנפחות תוכל לעזור לי ביצירת שיריון משודרג, היה באפשרותי להשקיע בה למרות שלא בחרתי דמות לוחם. האפשרות להתנסות נהדרת ומשפרת בהרבה על המצב הקודם: שחקנים מתוסכלים שמבקשים עצות לבניית הדמות שלהם בפורומים.
את הסקילים עצמם תשפרו, רוב הזמן, בדרך מעשית. לדוגמה, שימוש נרחב בקסם Illusion יעלה את סקיל ה-Illusion ופגיעות מדויקות עם קשת יעשו את אותו הדבר לכישורי הקשת שלכם. קיימת גם אפשרות לחפש מאמנים מיוחדים בערים שיסכימו לשדרג לכם את הכישורים (עד גבול מסוים) תמורת מרשרשים. על כל מספר שיפורים תעלו ברמה.
Perks to Skills
הפעם נכנסה לתמונה גם מערכת Perks שתעניק לכם בונוסים מיוחדים לסקילים מסוימים (תלוי ברמה שלכם באותו הסקיל). כך זה עובד: על כל רמה שתעלו, תקבלו נקודה אחת לנצל שתוכלו להשקיע בכל אחד מהסקילים. רוב הבונוסים יעילים למדי. למשל, בתור מי שמסתמך על הקשת שלו, מיהרתי לשדרג את סקיל ההתגנבות שלי בבונוס שמשלש את הנזק שנעשה מחיצים בהתגנבות.
המרכיבים החשובים, כרגיל, הם כח הסיבולת, החיים ורמת ה-Mana (במשחק נשלט על ידי Magicka). בכל פעם שתעלו רמה, תשאלו איזה מבין השלושה תרצו לשפר. התחומים האלו לא קשורים בצורה ישירה לסקילים, אלא מהווים מדדים גדולים יותר. שיפור הסיבולת, למשל, יאפשר לכם לבצע יותר פעולות כמו מהלכי לחימה מרהיבים או ריצה מבלי להתעייף, ועם רמת Magicka גבוהה יותר תוכלו לבצע יותר קסמים בפרק זמן נתון. כל אחד מהשלושה שימושי באותה המידה, אבל כדאי לבחור ולתעדף תחום אחד מדי פעם, בהתאם לרצונות שלכם.
מערכת קרב משופרת
שינוי משמעותי נוסף במשחק בא לידי ביטוי במערכת הקרב של Skyrim. קטעי הלחימה פנים-מול-פנים מענינים יותר: הקרבות בידיים חשופות עדיין מרגישים סתמיים, אבל הלחימה באמצעות כלי נשק קצת פחות משעממת ורפפטיבית משהייתה. נכון, היא עדיין לא מתקרבת לזו של משחקים אחרים (The Witcher או Risen), והיא מסתכמת בתזמון מדויק של הלחיצה על כפתורי העכבר השמאלי (לתקיפה) והימני (להגנה) ושתיית שיקויים לסירוגין, אך אין זה אומר שהיא בנאלית. למעשה, ב-Bethesda דאגו לשפצר אותה במידת האפשר. דוגמה מובהקת היא הוספת ה-Perk המתקדם לסקיל ההתגנבות שיכול ליצור מצב מעניין מאוד בקרב: ברגע שתלחצו על Ctrl ותיכנסו למצב Stealth, היריב יאבד את מיקומכם ויינתנו לכם מספר שניות להתמקם מחדש ולהפתיע אותו.
נראה, אם כן, שהמפתחים מבינים שתוצאות קרב נקבעות פחות על פי הביצועים בקרב עצמו ויותר על פי המצב שלכם לפניו: כמה שיקויים וקסמי חיים אתם סוחבים בכיס, האם פועל על הנשק שלכם כישוף (למשל, חרב שמבעירה בפגיעה) ובאיזו רמה אתם והאויב שמולכם.
שיפור של ממש בקסמים
דווקא בקסם נעשה שיפור של ממש. הקסמים חזקים, מרשימים ומועילים יותר (מלכודת קרח, אמרנו?). הפעם קיימת אפשרות ל-Dual-Wield – החזקת נשק בכל יד, כמו שהתרגלנו לראות במשחקים רבים. ב-Skyrim המשמעות עמוקה יותר, כי מן הסתם היא מאפשרת להחזיק חרב או גרזן ביד אחת וקסם עוצמתי ביד השניה. זו אפשרות שימושית לכל אחד, לא משנה כיצד אתם משחקים. אני עושה בה שימוש תדיר – אין כמו להחזיק סכין וקסם Invisibility יחדיו.
טריילר הדגמה למשחקיות
חלק ניכר מהקסמים נקראים Shouts. בתור Dragonborn, היחידים שמסוגלים לעצור את פלישת הדרקונים, תוכלו להשתמש ב"צעקות" – מעין כוחות קסומים שהדרקונים משתמשים בהם בעצמם. הכוחות האלו נלמדים בעומק האדמה, בתוך מבוכים מסוכנים, מה שנקרא "Word Walls", וכדי להפעילם במשחק תצטרכו להביס דרקון ולשאוב את נשמתו. נשמע מרגש יותר ממה שקורה בפועל.
"צעקות דרקון"
במשחק קיימות 20 "צעקות דרקון" שמתגלות כשימושיות מאוד, ולעיתים כתחליף לא רע לקסמים. כל אחת גם ניתנת לשלושה שידרוגים. במשחק שלי, למשל, שאגת האש החליפה כמעט לגמרי את השימוש בקסמי אש, שמסבים פחות נזק.
תוספת מעניינת, שנודפת ניחוח מיינסטרים, היא מהלכי הסיום של הדמות. לעיתים כשתנחיתו מכה שתחסל סופית את היריב שלכם, המשחק יציג לכם אותה באופן מרהיב בגוף שלישי. זה היה מאוד מגניב בפעמים הראשונות, אבל בסופו של יום היא קצת מיותרת משום שאין לה השפעה של ממש על הקרב (היה יכול להיות יעיל אם יריבים נוספים בסביבה היו רואים אותה ובורחים, למשל).
בהקשר למערכת הקרב של המשחק, חשוב מאוד לציין ש-Skyrim מתקן את העוול שעשה קודמו. נכון, אני מדבר על ה-Level Scaling הידוע לשמצה. אם ב-Oblivion יצורים הופיעו ברמה המתאימה לדרגת השחקן בזמן המפגש, הרי שדמויות מחשב המתלוות לשחקן לא, מה שיצר חוסר איזון משווע והבדל קיצוני בין הרמות של היצורים לרמה של הדמויות המלוות את השחקן הראשי. הפעם המערכת של Skyrim מאוזנת בהרבה והציוד, השחקנים והיצורים מתאימים את עצמם לדרגתו של השחקן הראשי (ראינו איך Bethesda כבר יישמה את המסקנות ב-Fallout 3, ואני שמח לראות שגם Elder Scrolls חזרה לימים כתיקונם).
נהנתי לקרוא,ביקורת מצויינת!
וואו, שיחקתם אותה
נדיר לראות ביקורת מעל לעמוד אחד. כל הכבוד!
לגבי הממשק
אם משחקים עם gamepad הוא ממש בסדר.
ביקורת מעולה
מאוד ענייני וארוך! כמו שאני אוהב
ביקורת מגניבה
משחק מצויין אבל
המפתחים חייבים להוסיף לשחקן אופציה לסחוב יותר , לא יכול להיות שכל משימה אני יצא משם בהליכה בגלל הציוד שאני לוקח, ואז אני לא יכול לחזור לעיר גדולה בFAST TRAVEL בגלל זה , הסוס לא עוקב אחריי למקומות ולא תמיד יהיה ביציאה מהכלוב ואחרי זה אני צריך ללכת הרבה זמן .
יותר סדר בערים , יש רק 2 ערים שאפשר למכור ציוד בצורה מסודרת ובשאר אין , ואתה סתם נתקע עם ציוד עלייך.
וזה שהמשחק נתקע כל כמה זמן גם יכול להטריף 🙂
ל-6
כשאתה מעלה ב- STAMINA כשאתה עולה רמות, הכמות שאתה מסוגל לסחוב גדלה. דווקא על הבעיה הזו הם כן חשבו.
בקשר לרוב הבאגים שהוזכרו בכתבה, אחרי העדכון של המפתחים שיצא לא הרבה זמן לאחר יציאת המשחק רוב הבאגים תוקנו. (עדיין יש מידי פעם כל מיני דברים מציקים, אבל המשחק לא קורס לי ורץ חלק למדי).
עדיין יש באגים כמו NPC שבאים לשאול אותך שאלות, שוכחים את התשובה, חוזרים עוד פעם, עומדים במעבר צר וחוסמים את המעבר (לקח לי חמש דקות לקפוץ מסביב לטמבל עד שהצלחתי לפלס את דרכי החוצה). באפקטים בגוף שלישי כשהורגים דרכון לפעמים עומדים על האוויר ומרביצים באופן מרהיב לאוויר עד שהדרכון מת.
ביקורת
משחק אדיר, בתור אחד שלא שיחק ב-oblivion ובמשחקים האחרים בסדרה, אני פשוט נהנה, מאוד מזכיר את משחקי Gothic ו-Risen רק פשוט יותר מושקע, למרות שיש כמה דברים לדעתי שהם היום צריכים להוסיף, כמו Inventory inferface שיכול היה להיות הרבה יותר טוב, כמו כן להוסיף keybinds כי אפשר לצוות רק את המקשים מ-1 עד 8..אני כרגע בlevel 52 על Master, ממליץ לשחק רק ברמה הזאת אחרת המשחק יותר מדי קל, לאנשים שאוהבים קצת יותר מslash and hack.
משחק יפה אבל אני לא יודע משהו והוא -תסתקלו בתוכן התגובה
אני משחק שבועות ולא יודע איפה הדרקון שאני צריך לחסל , מי יכול לעזור לי ,
נמירובסקי
לוחם ותיק
אי אפשר לסיים !!!!אני פשוט דוהר על סוסי מחפש עוד ועוד הרפתקאות. ומתחבר לדמויות מתוך סקרנות גרדה. אולי אשיג עוד משימה.