חוקרים בחברת HP פיתחו אב טיפוס למסך המציג תמונה תלת מימדית היקפית בזווית של 90 מעלות
דבר אחד אשר בולט ביצירות מדע בדיוני לאורך כל השנים הוא התצוגות ההולוגרפיות. ראינו את הדמויות הצפות ב"מלחמת הכוכבים" בשנות ה-70 ואנו רואים אותם עדיין בכותרי הקולנוע של 2013. אפשר לומר שה-Nintendo 3DS הביא את תצוגת התלת מימד נטול המשקפיים אל הצרכן אך הסיבה בגללה איננו התממשות בדיון העתיד בהווה היא הזווית המוגבלת בה נראה האפקט התלת מימדי. חוקרים בחברת HP פיתחו אב טיפוס של צג אשר מציג תמונה תלת מימדית בזווית היקפית בת 90 מעלות.
בטכנולוגיה כמו זו ב-Nintendo 3DS התמונה התלת מימדית מוצגת בעזרת פרלקסה אופקית (horizontal parallax). למעשה מדובר בחלוקת עמודות הפיקסלים של המסך לשתיים כאשר כל שתי עמודות צמודות מציגות תמונות שונות. עמודת פיקסלים אחת מציגה תמונה עבור עין שמאל והעמודה לצידה מציגה את התמונה של עין ימין וכך לסירוגין לרוחב כל המסך. מעל המסך פרוסה רשת סורגים אשר מסתירים בזווית הצפיה הנכונה מכל עין את עמודות הפיקסלים המיועדות לעין השניה.
המגבלה העיקרית של טכנולוגיה זו היא שאפקט התלת מימד קיים רק במישור האופקי. החסרון השני הוא שהאפקט נראה רק מזווית צפיה צרה אחת כיוון שרשת הסורגים קבועה במרחקה מהמסך. האב טיפוס של HP מציג תמונה תלת מימדית במישור האופקי והאנכי יחד. התמונה יכולה להיות בעלת עומק של ס"מ אחד לפני ומאחורי המסך השקוף. כך, אומר מוביל צוות הפרוייקט, ניתן להציג תמונה תלת מימדית של כדור הארץ ועל ידי תנועה סביב המסך יוכל המתבונן לראות את כל היבשות מהתמונה הבודדת.
מנגנון התלת מימד מאחורי הפיתוח של HP לא טמון בפיקסלים מיוחדים אלא דווקא בתאורה האחורית. מרבית מסכי ה-LCD המודרניים משלבים תאורת LED אחורית. מאות דיודות פולטות אור קטנות הפרוסות בקצוות המסך ומספקות את האור העובר דרך הגבישים המשנים את צורתם בכל פיקסל.
תצוגה הולוגרפית. בקרוב בסמארטפונים שלנו? |
כדי שאספקת התאורה האחורית תיהיה אחידה בכל שטח המסך ישנו פאנל פלסטיק חצי שקוף שמוליך את האור מהדיודות בקצות המסך והוא נקרא מפזר. במפזר באב טיפס של HP חרוטים מיליוני משטחי השתקפות אשר מוליכים אלומות אור ספציפיות באחד מ64 כיוונים מדוייקים. כך בהתאם למיקום המתבונן מתקבלות תמונות שונות. כאן בשונה ממסכי ה-LCD, מקור התאורה של התצוגה הוא גם מקור התמונה. מניפולציות הצבע נעשות כבר בדיודות בצידי המסך ולא על ידי רשת גבישים דרכן חודרת התאורה האחורית. המסך מסוגל להציג דמות תלת מימדית בעלת 64 כיווני מבט שונים בהבחנה של 88 פיקסלים לאינץ' מרובע.
כרגע הטכנולוגיה בהחלט עוד בחיתוליה אך המפתחים טוענים ששדרוג הטכנולוגיה לתצוגה ב-180 מעלות הוא בגדר אפשרות הגיונית בעתיד הקרוב. אך כמה שתצוגות הולוגרפיות היקפיות הן נדירות, מצלמות שיצלמו תוכן בפורמט כזה נדירות עוד יותר. לכן ככל הנראה תשתלב ההדמיה ההולוגרפית קודם כל בתוכן הממוחשב ובפרט במשחקי המחשב.