במשך כמעט שני עשורים, כתובת ה-Gmail שלנו הייתה מעין "חתונה קתולית" דיגיטלית – ברגע שבחרתם אותה, נתקעתם איתה לנצח. כעת, מסמך תמיכה רשמי חושף כי גוגל נערכת לשינוי דרמטי במדיניות הנוקשה ביותר שלה, שיאפשר למשתמשים להיפרד מכינויים מביכים מהעבר מבלי לוותר על היסטוריית המיילים או הקבצים שלהם
לכל אחד מאיתנו יש את החבר הזה (או שאולי זה אנחנו) שעדיין מסתובב עם כתובת מייל שנפתחה אי שם בתיכון, כמו [email protected]. במשך שנים, הפתרון היחיד להיפטר מכתובת כזו ולהתקדם לשם ייצוגי יותר היה פתיחת חשבון חדש לחלוטין – מהלך שדרש גיבוי ידני מסורבל, אובדן היסטוריית צ'אטים וניתוק מכאיב משירותים כמו Google Photos ו-Drive. כעת, נראה כי ענקית הטכנולוגיה עומדת לשים סוף לכאב הראש הזה.
עדכון שקט שהופיע לאחרונה באחד מעמודי התמיכה הרשמיים של החברה חושף תהליך חדש הנמצא בבדיקה, המאפשר למשתמשים לשנות את הכתובת הקיימת שלהם (החלק שלפני ה-@) לכתובת חדשה, וזאת תוך שמירה מלאה על כל נתוני החשבון. מדובר במהפכה של ממש בארכיטקטורת הזהויות של גוגל, שעד היום קשרה באופן הרמטי בין כתובת המייל לבין הזהות הדיגיטלית של המשתמש.

סוף למבוכה: שתי כתובות, תיבה אחת
הבשורה הגדולה ביותר בעדכון המסתמן היא אופן היישום הטכני. לפי המידע שנחשף, החלפת הכתובת לא תדרוס או תמחק את הכתובת הישנה. במקום זאת, גוגל תהפוך את הכתובת המקורית למין "צל" או "אליאס" (Alias) קבוע.
המשמעות בפועל היא חלקה ונוחה למשתמש: לאחר השינוי, כל דואר שיישלח לכתובת הישנה והמביכה ימשיך להגיע לאותה תיבת דואר נכנס בדיוק כמו דואר שנשלח לכתובת החדשה והייצוגית. יתרה מכך, תוכלו להמשיך ולהתחבר לשירותי גוגל השונים (כמו YouTube, מפות או לוח השנה) באמצעות הקלדת הכתובת הישנה או החדשה לבחירתכם. כל המידע האישי, רכישות האפליקציות, הקבצים בענן והתמונות יישארו במקומם ללא שום שינוי.
לא כל יום פורים: מגבלות ומנגנוני הגנה
למרות החופש החדש, גוגל לא מתכוונת לאפשר למשתמשים להחליף זהויות כמו גרביים. המהלך מלווה בשורת הגבלות נוקשות שנועדו למנוע ניצול לרעה של המערכת, הונאות או בלבול בקרב אנשי הקשר שלכם.
החברה הציבה "תקופת צינון" משמעותית: לאחר ביצוע שינוי כתובת, האפשרות תינעל למשך 12 חודשים מלאים. בנוסף, קיימת תקרת שינויים לכל החיים – כל חשבון יוכל לשנות את כתובתו עד שלוש פעמים בלבד בסך הכל (מה שמותיר את המשתמש עם ארבע כתובות היסטוריות לכל היותר). עוד מודגש כי הכתובת הישנה נשארת בבעלות המשתמש ולא משתחררת חזרה למאגר הכללי, כך שלא ניתן יהיה להעביר כתובות "נחשקות" בין משתמשים שונים.

יישור קו מתבקש עם התעשייה
המהלך של גוגל מגיע באיחור אופנתי ניכר אחרי המתחרות הגדולות. שירותים כמו Outlook של מיקרוסופט או ספקיות מייל מוצפנות כמו Proton מאפשרים כבר שנים יצירת כינויים (Aliases) ושינוי כתובת ראשית בצורה גמישה יחסית. עבור גוגל, העיכוב נבע ככל הנראה מהמורכבות הטכנית העצומה: כתובת ה-Gmail אינה רק דואר אלקטרוני, אלא ה"תעודת הזהות" שאיתה המשתמש נרשם לאלפי שירותים ואתרים ברחבי הרשת (דרך כפתור ה-"Sign in with Google").
נכון לעכשיו, הפיצ'ר נצפה כחלק מפריסה מדורגת וניסיונית, כאשר התיעוד הרשמי בנושא הופיע בשלב זה רק בשפות מסוימות, מה שמעיד על השקה זהירה ומבוקרת. עם זאת, עצם קיומו של דף התמיכה המפורט מאותת כי ההשקה הגלובלית היא רק עניין של זמן. עבור דור שלם שהתבגר יחד עם האינטרנט, זוהי הזדמנות פז לשדרג את התדמית המקצועית בלחיצת כפתור.


