חברות הענק לוטשות עיניים לנתיב רווחי במיוחד של מנוי חודשי לתוכנות שלהן בגישת אינטרנט בלבד כבר זמן מה
וכעת, חברת Adobe, השולטת על תחום הגרפיקה המקצועית והחובבנית בעולם, לקחה את הצעד במלוא מובן המילה, כאשר הכריזה על כוונתה לעבור למודל תשלום חודשי בלבד (מנוי בתשלום) ולזנוח לחלוטין את אפשרות רכישת תוכנות Stand-alone כפי שהיה עד כה.
האבק לא הספיק לשקוע על ההשקה הבעייתית (בלשון המעטה) של משחק Simcity החדש הדורש חיבור מתמיד לרשת בנסיון שקוף להפעלת הגנת DRM בצורה זו, ונראה שהמגמה הזו לא תיעצר במשחקים בלבד.
הפרטים שהתפרסמו כעת על חברת הענק Adobe, מצביעים על כך שתעביר את כל מגוון התוכנות שלה (Adobe CS Suite) למודל של מנוי חודשי, ועם דרישה לחיבור אינטרנט (עבודה מול שרת ענן) , מה שצפוי לחסום כל יכולת לעבוד במצב לא מקוון (וכמובן גם, כדרך אגב, יעצור אפשרות לגניבת התוכנות שלהם).
עדיין יהיה צורך להוריד את התוכנות למחשב ולהתקינן, אך הן לא יעבדו ללא חיבור לשרת הענן.
שירות הענן החדש של Adobe. העתיד, או בלון ניסוי שהולך להתפוצץ בענן פטרייה? |
התוכנות של חברת Adobe תמיד היו יעד מועדף לפיראטיות תוכנה, הן עקב מחיריהן הגבוהים (ולעיתים בלתי נגישים), והם תודות לפופולאריות העצומה של כלים כגון פוטושופ, פרימייר, ודרים וויבר (עיצוב תמונה, עריכת וידאו ובניית אתרים) שהם רק מספר קטן של כלים בארסנל הענקי של חברת התוכנה הגדולה.
החברה הייתה מודעת למספר ההורדות של הגרסאות הפרוצות באתרי שיתוף הקבצים (שעברה פי כמה וכמה את מספר הרכישות החוקיות), ולבד ממספר הצהרות ופעולות נקודתיות, לא עשתה דבר משמעותי כדי לעצור את הסחף. עד עכשיו לפחות.
גרפיקה יפה, לוגו מעוצב, אבל זה לא ממש יעזור לכל אלה שכועסים על החברה על הצעד הדרסטי הזה |
ייתכן שחלק מהסיבות שהובילו למהלך זה קשורות למשבר הכלכלי העולמי, ולצורך בזרם מזומנים יציב יותר ממה שהתקבל בחברה עד כה, אבל יותר מאלה, כנראה שהם הרגישו (אם בצדק או שלא) שהשוק בשל למעבר לתוכנות במנוי חודשי.
הכעס על החברה הוא אמיתי וצודק – הכפייה על המשתמש לשלם כל חודש על תוכנה שבעבר היה יכול לרכוש פעם אחת ולבחור אם ירצה לשדרג או פשוט להשתמש בה ככל שירצה עוררה ומעוררת אנטגוניזם והרבה ביקורת שלילית על Adobe.
עם זאת, יש אומרים שהמחיר (כאשר מחשבים עלות מנוי למשך 3 שנים) בהשוואה בין מנוי הענן החדש לבין מחיר חבילת התוכנות (Adobe Creative Suite) כיום הינו סביר ביותר. זאת כמובן כל עוד לא עושים את ההשוואה לאורך זמן ארוך יותר…
בנוסף לכך, המנוי פותח גישה לכל תוכנות החברה, ו-Adobe טוענים כי הדבר יאפשר לאנשים ללמוד ולהתמקצע בתחומים חדשים ולהפתח לאפשרויות חדשות יותר מאשר אי פעם.
נכון לעכשיו, ולעתיד הקרוב, Adobe ימשיכו למכור את חבילת Adobe Creative Suite CS6 במלואה ובחלקיה לכל המעוניין לרכוש, אך לא ישחררו כל עדכונים עבורה, ומי שיהיה מעוניין בתכונות החדשות של הדור הבא – כמו למשל יכולת de-blur המאפשרת חידוד תמונה ברמות שלא נראו בעבר, או יכולות שיתוף פעולה ועבודה מכל מקום וכל מכשיר (כולל ipad, וסמארטפונים ומכשירי טאבלט אחרים) ייאלץ לפנות לשירות הענן החדש.
דוגמא לביצועי פילטר ה-de-blur החדש שמוצע בשירות הענן בלבד |
השירות החדש כולל גם שטח אחסון על שרתי Adobe, הנע בין 2 ג"ב (בגרסת הנסיון החינמית) ועד כ-100 ג"ב בגרסה העשירה ביותר באפשרויות. נפחים שיספיקו לעבודה על רוב סוגי הקבצים, גם אם לא יאפשרו אחסון כל חומרי העבודה בענן כל הזמן.
האם אתם חושבים שזהו צעד חכם וכזה שיטיב עם הצרכנים שלא ייאלצו לעדכן גרסאות יותר, אלא יקבלו אותן אוטומטית משירות הענן, או שאולי זוהי מסחטת כסף שמציעה אמנם שירותים נרחבים, אך במחיר תשלום מתמיד שאינו נגמר?
ספרו לנו מה דעתכם בתגובות!