למרות שרבים חושבים שגוגל המציאה את הגלגל בתחום המכוניות האוטונומיות (נוהגות את עצמן), התחום הוא ותיק וניסויים נערכו ברכבים עצמאיים במידה כזו או אחרת עוד משנות השמונים של המאה ה-20
למעשה, יצרניות רכב רבות בעולם כיום עוסקות בנושא ברמה כזו או אחרת.
אוניברסיטת אוקספורד לקחה את הדוגמה מחברת גוגל שצברה עד כה מעל 300,000 קילומטר נסועה ברכבים העצמאיים שפיתחה, אבל החוקרים רצו למצוא פיתרון זול ונגיש יותר לבעיה.
המערכת שהם פיתחו, בשם "רובוטקאר", היא מערכת לומדת. לא תוכלו להכנס לרכב בו היא מותקנת, לומר "תסיע אותי לעבודה" או ללחוץ על כפתור ולהתחיל נסיעה, אלא תצטרכו לנסוע ברכב במסלולים הרגילים שלכם קודם (בית-עבודה-בית, בית-סופרמרקט-בית, וכדומה) כדי לתת למערכת ללמוד את הדרך ולהתרגל אליה לפני שתוכל לנסוע בה באופן אוטומטי.
הרכב הרובוטי החדש מבוסס על ניסאן ליף חשמלית |
"המערכת אוטונומית באופן חלקי בלבד", מספר פרופסור פול ניומן בראיון לעיתון "הגרדיאן", "כאשר המערכת מזהה כי תנאי הסביבה מוכרים וטובים, ורמת הסיכון היא נמוכה, רק אז היא תציע לקחת שליטה"
עלות המערכת הנסיונית כיום היא כ-5000 לירות פאונד, אך החוקרים שואפים להביא את העלות לרמה נמוכה של כ-100 לירות פאונד למערכת לבסוף, לאחר מעבר לייצור המוני.
המערכת האוטומטית עושה שימוש בחיישני לייזר, ומצלמות המותקנות בכל צדדי הרכב כדי להכיר את סביבתה ולהתמודד עם הדרך והמכשולים האפשריים, ביניהם הולכי רגל חוצים ופקקי תנועה.
תראי אמא! בלי ידיים! |
הפיתוח החדש של אוקספורד יודע להתמודד עם שלג, גשם ותנאי מזג אוויר קשים אחרים לעומת הרכב של גוגל שמבלה את רוב זמנו בקליפורניה שטופת השמש.
פרופסור ניומן מאמין שתוך חמש עשרה שנים, מכוניות ללא נהג יהפכו לנפוצות בתעבורה עירונית בעיקר תודות לעלות המערכת והטמעתה שתרד עם הזמן. כיום המערכת הנסיונית תופסת חלק גדול מתא המטען, אך עם הזמן היא תהפוך לקומפקטית יותר וכנראה תמוזג עם מערכות הרכב.
הצוות של פרופסור ניומן באוקספורד עובד על הרובוטקאר רק שנתיים, ואת מכונית הנסיון קיבל לידיו רק בחודש ספטמבר האחרון, אך לא התקשה לחבר את מערכות הרכב השונות – היגוי, בלמים ושאר המערכות – למערכת המחשב. "מכוניות כיום עובדות בעזרת בקרות אלקטרוניות כמעט באופן בלעדי – המחשב שולט בהכול", העיר ניומן.
כוח המחשוב הנדרש למערכת זול וזמין מרכיבי מדף, וכך גם נפח האחסון הנדרש עבור המפות התלת מימדיות המשמשות את המערכת לניווט.
אחד מהיתרונות הגדולים של מכוניות ללא נהג הוא דווקא הבטיחות המוגברת שלהן. כאשר טעות אנוש אינה חלק מהמשוואה, הסיכוי לתאונה יורד באופן משמעותי ביותר, ומחשבים גם לא משתכרים או נוהגים במהירות מופרזת.
עם זאת, לציבור ייקח זמן רב לעכל את הרעיון של מתן גורלו של אדם בידי מכונה, וגם החקיקה תצטרך לעבור שינויים כדי להתאים למציאות חדשה.
אך עם פיתוחים רבים, ויתרונות כמו אלה שהוזכרו, כמו גם חיסכון אנרגטי (שנהיגת מחשב גם תועיל בו רבות) הסיכויים שנראה מכוניות סטנדרטיות המכילות רמה כזו או אחרת של אוטונומיה על הכבישים בשנים הקרובות רק גדלים והולכים.
האם אתם הייתם מוכנים להפקיד את גורלכם בידי מחשב שינהג וייקח אתכם מהבית לעבודה, או לאחד מהיעדים הקרובים שלכם? מבחינתי, כל עוד הוא לא סומך יותר מדי על מערכת ניווט לווינית, אין שום בעיה. ספרו לנו מה דעתכם בתגובות!