למרות ההייפ וההשקעות העצומות, בהנהלת יצרנית הציוד ההיקפי המובילה סבורים כי גאדג'טים דוגמת Humane Ai Pin ו-Rabbit R1 פשוט לא מציעים ערך אמיתי. האם העתיד של הבינה המלאכותית מסתתר בתוכנה, ולא בחומרה חדשה?
בעוד גל הבינה המלאכותית הופך לחלק בלתי נפרד כמעט מכל יישום תוכנה, יותר ויותר חברות מנסות לרכוב על המומנטום באמצעות השקת מכשירים ייעודיים ל-AI שיחליפו את הסמארטפונים או ישלימו אותם. עם זאת, לא כולם משוכנעים בהיתכנות המהפכה הזו: מנכ"לית חברת לוג'יטק (Logitech), חנקה פייבר (Hanneke Faber), יוצאת נגד טרנד החומרה החכמה וטוענת כי מדובר ב"פתרונות שמחפשים בעיה".
פייבר, שציינה לאחרונה שנתיים בתפקידה, הביעה את הספקנות שלה בראיון לבלומברג, וקבעה כי מכשירי ה-AI הנוכחיים לא מצליחים לעמוד בהבטחות הגדולות. "מה שקיים בשוק הוא פתרון שמחפש בעיה שלא קיימת", אמרה. דבריה של פייבר מפתיעים במקצת, שכן רק לאחרונה היא קראה לשלב סוכני בינה מלאכותית בכל ישיבות הדירקטוריון במטרה לשפר את הפרודוקטיביות, והיא אף פיקחה על השקת עכבר Logitech Signature AI Edition Mouse ב-2024, שכולל כפתור ייעודי המפעיל את יישום Logi AI Prompt Builder המבוסס על ChatGPT. כלומר, הביקורת שלה אינה מכוונת נגד הבינה המלאכותית עצמה, אלא נגד אופן יישומה בחומרה צרכנית ייעודית.

📉 כישלונות מהדהדים והבטחות שלא מומשו
התחום הצרכני של חומרת AI חווה מספר כישלונות בולטים בחודשים האחרונים, שהבולטים בהם הם המכשירים הלבישים Humane Ai Pin ו-Rabbit R1. ה-Ai Pin, שאפילו זכה להייפ סביב החלפת הסמארטפון, הושק במחיר של 700 דולר בתוספת דמי מנוי חודשיים של 24 דולר, וזכה לביקורות קוטלות שטענו כי הוא פשוט לא עושה מספיק כדי להצדיק את מחירו. המכשיר הוכרז ככישלון גורף, הוביל לסגירת עסקי חברת Humane ולרכישתה על ידי HP, ולמעשה הפך את יחידות ה-Ai Pin הממוזערות לגרוטאות אלקטרוניות.
גם ה-Rabbit R1, אשר הבטיח לבצע משימות עבור המשתמשים באמצעות אינטראקציה טבעית עם יישומים, נחל אכזבה. למרות שמכר כ-10,000 יחידות בהזמנה מוקדמת, סוקרים רבים מתחו עליו ביקורת קשה – כוכב הטכנולוגיה מארק בראונלי (Marques Brownlee) אף טען שהוא "בקושי ניתן לסקירה". דיווחים עדכניים אף חשפו כי ייתכן שחלק מעובדי Rabbit לא קיבלו את שכרם במשך חודשים. מקרים אלו מחזקים את טענתה של פייבר לגבי חוסר היכולת של מוצרים אלו למצוא "בעיה אמיתית" לפתור.

💡 האם OpenAI וג'וני אייב יצליחו לשנות את התמונה?
על אף האכזבות, נראה שיצרניות הטכנולוגיה עדיין לא ויתרו על הפוטנציאל של חומרת AI צרכנית. בחודש שעבר, OpenAI אישרה כי בנתה אבטיפוס ראשון של מכשיר AI בשיתוף פעולה עם המעצב האגדי ג'וני אייב (Jony Ive), לשעבר ראש מחלקת העיצוב של אפל. המכשיר מתמקד במושג של "אינטליגנציה סביבתית" (Ambient Intelligence), ומצויד במספר מצלמות ומיקרופונים, ואף ייתכן שישתמש במקרן קטן כדי להציג מידע על משטחים.
דיווחים מהפרויקט מצביעים על כך שאייב ו-OpenAI מתמודדים עם אתגרים בעיצוב, שכן הם מנסים לייצר מכשיר שיהיה שונה באופן מהותי מעוזרות דיגיטליות קיימות כמו סירי (Siri). ההשקה העתידית של המוצר הזה תהווה מבחן משמעותי: האם הוא יצליח להתעלות על המכשירים הקודמים ולהציע ערך מוסף אמיתי, או שגם הוא ייפול לקטגוריית "הפתרונות שמחפשים בעיה".
דבריה של מנכ"לית לוג'יטק מציירים תמונה מורכבת בתעשיית הטכנולוגיה. נראה כי הצלחת ה-AI הצרכני טמונה כרגע יותר בשילוב העוצמה החישובית במכשירים קיימים – כמו סמארטפונים, מחשבים אישיים ועכברים חכמים – מאשר ביצירת קטגוריית חומרה חדשה לחלוטין. ההבטחה של הבינה המלאכותית אינה מוטלת בספק, אך כנראה שהדרך ליישום נכון שלה בחומרה צרכנית עדיין דורשת חשיבה מחודשת ולימוד מטעויות העבר.


