ביקרנו בדוכן העצום של יצרנית השבבים מסנטה קלרה ב-CES, וקיבלנו שיעור חזותי לכל מה שעומד מאחורי הרצון שנפסיק להתייחס אליה רק בתור 'יצרנית השבבים מסנטה קלרה'
אינטל לקחה חלק משמעותי וגדול מאוד בתערוכת CES לשנת 2017. החל מאירוע הפתיחה המרכזי שלה שאליו הגיעו כמויות עצומות של אנשים, דרך איזכורים שלה בעשרות דוכנים ברחבי התערוכה (את הלוגו עם הסלוגן Powered by Intel ניתן היה למצוא כמעט בכל פינה), ועד הדוכן הראשי שלה שהתפרס על שטח ענק וכלל אינספור הדגמות של מוצרים וטכנולוגיות מפתיעים למדי, בו ביקרנו בימיו האחרונים של אירוע הענק בעיר החטאים.
את הסיור שלנו בדוכן הססגוני של אינטל קיימנו יחד עם רן סנדרוביץ', מנהל מרכזי הפיתוח בישראל, אשר ליווה אותנו ודאג להסביר לנו על הקשר הישראלי (ולא רק) בכל אחד מהמוצרים והטכנולוגיות שהוצגו במקום.
בתחילת הסיור דיברנו קצת על אינטל באופן כללי – על העבר הנודע שלה, ההווה והעתיד שעשוי לשנות את כל מה שחשבנו. הרבה אנשים שומעים את השם של יצרנית המוליכים למחצה ומיד מקשרים אותו למעבדים, אבל אינטל היא למעשה כבר הרבה יותר מזה, ומעוניינת בכך שזה יחלחל לכל הצרכנים.
אז מה בעצם אינטל עושה היום חוץ ממעבדים? על פי רן סנדרוביץ', בעולם המודרני היום הכל מתבסס על מעגל שכולל 3 נקודות עיקריות: יש את המכשירים עצמם (ה-Device), יש את הענן (ה-Cloud) שמהווה שם כולל לטכנולוגיות ולמידע שבשרתים המרוחקים המעניקים שירות עבור מכשירי הקצה, ויש את התקשורת (ה-Communication). אינטל נמצאת בכל אחת מהנקודות האלה ורוצה להיות זו שמבצעת בהן עוד ועוד מהפיכות טכנולוגיות נדרשות.
מעבדים
אינטל גאים בדור 7, גאים בו מאוד. מהיום על כל מחשב שימכר עם מעבד אינטל לא תהיה סתם מדבקה של Core i7 או Core i3 שתסייע להסביר באופן כללי כמה כח עיבוד יש לו, אלא גם מדבקה בולטת שתסגיר כי מדובר במוצר מהדור העדכני ביותר (לעת עתה). אגב, הדור השביעי הזה פותח וגם ייוצר באופן כמעט מלא במשרדי, מעבדות ומפעל החברה בישראל – אז יש כאן סיבה אמיתית לקצת גאווה מקומית!
רן מצהיר שלמרות הפריחה של ה-PlayStation 4 וה-Xbox One, בעולם עדיין נמכרים מחשבי גיימינג (או מחשבים שמסוגלים להריץ משחקים) בהיקף גדול יותר מכל שוק הקונסולות יחדיו, ועל כן באינטל עושים מאמצים על מנת לוודא שהם ממשיכים לספק את סט היכולות הטוב ביותר גם עבור נישת הצרכנית הזו, וזה כולל בין היתר את הביצועים 'היישר מהקופסה' עם תדרים שגבוהים יותר מאי פעם בעבר, וגם את כל מה שמעבר – עם המהרה לתדר של 5GHz על בסיס קירורי מים או אוויר שהופכים להיות אפשרות הגיונית, ואפילו המהרה לתדרים של מעל ל-7GHz בהתבסס על אמצעים אקזוטיים שמגלה את הפוטנציאל והכיוון אליו ניתן להמשיך ולשאוף.
מחשוב לביש
עולם המחשוב הלביש חווה האטה בשנה החולפת, דווקא בזמן בו רבים ציפו ממנו להתפוצץ ולהפוך לקטר החדש של המכשירים החכמים, וזה גרם לשינויי כיוון מסויימים גם אצל אינטל, אבל אל תטעו – ההשקעה בתחום הזה ממשיכה גם כעת, עם כוונה לספק הרבה יותר יכולות ומידע.
זה משהו שהודגם בצורה מאוד יפה בדוכן, עם צמד ספורטאים שמצאו את עצמם רצים ומדוושים במשך רוב שעות היממה, בזמן שמגוון גדול מאוד של נתונים ביולוגיים וטכניים על הביצועים שלהם מוצרים למבקרים בהתבסס על תצוגות חצי שקופוות מדליקות. בקרוב אצל כולנו על פרק כף היד, בנעלי הריצה או אפילו בחולצה או במכנס? נחיה ונראה.
מציאות מדומה
אינטל משקיעה המון מאמצים ומשאבים ב-VR ׁ(כפי שכבר סיפרנו והראנו לכם, כמעט כל אירוע הפתיחה שלהם הוקדש לטכנולוגיות אלו), וגם בדוכן שלה היה לכך דגש גדול מאוד, עם מספר עמדות הדגמה למשחקי מציאות מדומה חדשים ומתקדמים יותר מאלו של הגל הראשון שהגיע במהלך 2016, וידאו ושידורים חיים ב-VR, יישומים ועבודה במציאות המדומה, שילוב של המציאות המדומה בעולם האמיתי (או להיפך) במסגרת הטכנולוגיה שקיבלה את השם 'מציאות מתלכדת' ועוד.
לאחר הסיור בדוכן הפומבי, זכינו גם להיכנס לחדר צדדי ופרטי ולקבל הצצה ראשונית לפרוייקט השאפתני ביותר שנוצר בתחום ה-VR עד היום: פרוייקט Alloy של אינטל. את ההתרשמויות שלנו ממנו פרסמנו בכתבה נפרדת.
טכנולוגיות זיהוי פנים מתקדמות
כיום כמעט כל חיישן מצלמה וכל אפליקציית צילום יודעת לספק טכנולוגיות זיהוי פנים אשר יודעת להתמקד באיזור העיניים של האובייקט האנושי שבתמונה ולהבדיל בינו לבין הרקע, אבל כעת המטרה היא לפתח את הדור הבא של היכולת הזו, עם מצלמות עומק שיודעות לזהות, לנתח ו'להבין' את הפנים שבתמונה, עד כדי רמה בה תוכנה תוכל לשחזר את הפנים אותם חזתה לרגע בציור. ולא סתם ציור – ציור שנוצר בהשראתם של אמנים מפורסמים שונים מהעבר וההווה. אמנות דיגיטלית של ממש, אם תרצו.
תקשורת אלחוטית
רן מתחיל את הסיור בחלק הספציפי הזה של התצוגה בכך שהוא מזכיר לי כי כל התקשורת האלחוטית במחשבים האישיים המבוססים על מעבדים מבית אינטל מגיעה מישראל, בדומה למעבדים העדכניים עצמם.
מה עוד היה שם חוץ מגאווה ארצישראלית? בעמדה מרכזית הוצגה לה מערכת אבטחה ביתית מסקרנת שמבוססת על ראוטר חדש של אינטל, אשר בשילוב עם מערכת של חברת הבת McAfee (מקאפי) משתמש במערך של מצלמות וביכולות זיהוי וניתוח פנים על מנת להתריע מפני גורמים עויינים פוטנציאליים.
בהדגמה ראינו כיצד המערכת זיהתה בהצלחה אנשים ופנים שהוגדרו לה בתור 'באי בית' והודיעה על כך, ובמקביל כאשר עבר בסביבה אדם שאינו מוכר עבורה קפצה התראה על כך בהתאם. "הכנסה" של אדם מזוהה חדש למערכת המתקדמת היא תהליך קצר ופשוט יחסית, שאחריו היא כבר מצליחה לזהות אותו ולאשר את זהותו ברמה וודאות גבוהה מכל זווית ומכל כיוון, כך שנראה שהפוטנציאל להפוך למוצר ממשי בשל הוא די גדול, כבר עכשיו.
מדובר למעשה באנליזת וידאו אמיתית בזמן אמת בראוטר ביתי – וזה משהו שלא היה קיים עד עכשיו.
מחשבים זערוריים
דור חדש של מחשבי NUC קובייתיים וחביבים קיבל פינה משלו בדוכן, כשהחידוש המרכזי הפעם הוא תמיכה רחבה בטכנולוגיית ה-Thunderbolt 3, שמאפשרת לא רק העברת אנרגיה, מידע ווידאו (בתקן DisplayPort) בכבל קטן בודד, אלא גם פותחת צוהר לחיבור עמדות כרטיסי מסך חיצוניות ולקבלת קפיצה גדולה מאוד ברמת הביצועים.
בנוסף, הפענוח החומרתי המובנה לתכני 4K ממנו נהנים מעבדי ה-Kaby Lake החדשים, בתוספת לתמיכה חומרתית בטכנולוגיות ה-DRM המעודכנות, תאפשר למשתמשים להנות מתכנים ברזולוציות ה-Ultra HD הנכספות במגוון שירותי סטרימינג בינלאומיים פופולריים, שלא אפשרית כרגע בשום פלטפורמה ביתית אחרת, כך שמדובר בבשורה משמעותית לכל מכורי הנטפליקס שם בחוץ.
רחפנים
אינטל לא ממש ממתינה לחברות אחרות שידביקו את הקצב בתחום ומייצרת כיום מספר רחפנים שונים פרי פיתוחה במפעל ייעודי לשם כך בגרמניה. השימושים הפוטנציאליים עבור הכלים הם מגוונים מאוד, אך לחברה יש כבר היום שירות פעיל מפתיע משהו ליצירה של מופעי רחפנים המוניים. אחרי שנכנסה לספר השיאים של גינס עם 500 כלים בלתי מאויישים מרחפים שביצעו מופע משותף, בחברה החלו להפעיל מופע טכנולוגי דומה עם 300 רחפנים בפארקי השעשועים של חברת 'דיסני' ברחבי הגלובוס, בכל ערב מחדש.
הרחפנים הפעלולנים הללו זקוקים לשידור ובעיקר לקבלת כמויות עצומות של מידע בכל רגע נתון, על מנת להבין אילו פעולות בדיוק עליהם לבצע ולהימנע מהתנגשות עם מאות הכלים שסובבים אותם. כל זה מתבצע בהתבסס על טכנולוגיות הענן של אינטל ובערוצי התקשורת הייעודיים שאותם פיתחה, כך שגם במקרה הזה ניתן לראות כיצד המוטו של החברה לפיתוח המוצר, התשתית והתקשורת שביניהם באה לידי ביטוי בשירות מסחרי בעולם האמיתי.
מכוניות חכמות ואוטונומיות
תחום נוסף בו אינטל משקיעה מאמצים בקצב ובהיקף שגדלים במהירות – 'ביצת הזהב' החדש של עולם הטכנולוגיה, שאמור להעניק לנו דור שונה לגמרי של מכוניות ורכבים במהלך העשור הקרוב, כאלה שיודעות לנהוג לבד לגמרי או לכל הפחות לספק לנו, הנהגים האנושיים, את כל המידע הקריטי שאנחנו לא מסוגלים לקלוט ולעבד מהר מספיק בעצמנו.
אינטל החנתה במרכז הדוכן את מכונית ה-i8 המדהימה של חברת BMW, שתהווה את הבסיס לשיתוף הפעולה הגדול שלה עם קבוצת הרכב הגרמנית ועם חברת מובילאיי הישראלית – ואיזו דרך טובה יותר יכולה להיות להדגמת חזון המכוניות החכמות של המחר אם לא באמצעות מציאות מדומה ומציאות מתלכדת? סינרגיה בעיצומה.
eSport
אם יצא לכם אי פעם לבצע סיור וירטואלי בפלטפורמת ה-Twitch, סביר להניח שהמונח הזה בכותרת מעורר אצלכם אסוציאציות ברורות לאולמות ענק שבהם אינספור מבקרים צופים בצעירים קוריאנים משחקים ב-StarCraft 2 במהירות שאינה אנושית, או לאולמות ענק אחרים שבהם קבוצות עם ביגוד עמוס חסויות משחקים ב-League of Legends ברצינות וריכוז ששמורים למנתחים ומנטרלי פצצות.
עם זאת, באינטל מקווים להכניס לתודעה את הרעיון ש-eSport הוא כבר ממש לא רק גיימינג ברמה המקצוענית, אלא כל סוג של ספורט באשר הוא שזוכה להפוך לחוויה מקוונת ואינטרקטיבית באמת עבור הצופה – וגם כאן לישראל יש חלק גדול בעבודה.
ספורט אינטרקטיבי הוצג על ידי החברה בצורה די מפורטת כבר בטקס הפתיחה שלה ב-CES, ונועד לקחת אותנו ממצב בו רק כמה עשרות אלפי אנשים בשורות הראשונות שבאולם או במגרש מסוגלים 'לחוות' את האירוע באמת, למצב בו מיליונים רבים יוכלו לעשות זאת בו זמנית, אפילו מבלי לצאת מהבית.
מצלמות מציאות מדומה שמסוגלות לאחד כמויות מידע עצומות ממספר חיישנים שונים ולשדר אותו בזמן אמת לקהל הצופים הן ללא ספק העתיד של התחום, בין אם בסופו של דבר תצפו בתוכן על המסך השטוח הישן והטוב (ותוכלו לשנות את הזווית בהתאם למה שמרגיש לכם הכי נכון ומעניין בכל רגע נתון) ובין אם תבחרו לחבוש את משקפי המציאות המדומה למראה שיעטוף אתכם מכל הכיוונים. בשביל שזה יהיה אפשרי באמת, פעם נוספת יהיה כאן צורך בפיתוח של מכשירי הקצה, טכנולוגיות הענן התומכות והתקשורת ביניהם ואל המשתמשים שבקצה השנה, ובאינטל מכוונים לפיתוח של כל היכולות האלו במקביל.
כל זה יהיה רק חלק אחד בחוויה של העידן החדש, אגב – באינטל עומלים על פיתוח צילומי הילוך חוזר מתקדמים אשר יוכלו להציג נתונים ויזואלים וסטטיסטיים מפורטים להחריד בזמן אמת, בשילוב עם תצוגה ב-360 מעלות אשר תגרום לכל העניין להיראות כמעט כמו הגירסה של FIFA או PES שאותה תמיד חלמנו לקבל.
למעשה, את הניצנים של היכולות הללו אנחנו רואים כבר עכשיו. האם צפיתם לאחרונה במשחקי הליגה הספרדית הבכירה בטלוויזיה, וראיתם שידור חוזר של שער שמציג איתו בזווית היקפית של 360 מעלות ועם לוגו של אינטל בפינה? כן, הדבר הזה נעשה מישראל!
לסיכומו של דבר
נראה שהחזון של אינטל להפוך לחברה שהיא הרבה מעבר לחברה לפיתוח וייצור מעבדים הוא כבר מעבר לחזון, ונמצא איתנו באופן מלא. "מעגל התקשורת" שהוזכר ע"י רן סנדרוביץ' לא פעם וכולל את ה-Device, ה-Cloud, וביניהם את ה-Communication – הוא מעגל שיש בו לאינטל דריסת רגל גדולה מאוד ועושה רושם שמכאן זה רק ילך ויתפתח אפילו יותר.
אנו רוצים להודות לרן סנדרוביץ' על הסיור והזמן שהוא הקדיש לנו, נתראה בשנה הבאה!
אחלה סיקור!
מה זה מציאות מתלכדת? יענו מציאות רבודה?