שירותי צ'אטבוטים גנרטיביים, ובראשם ChatGPT, עשויים לעבור בקרוב טרנספורמציה משמעותית עם דיווחים על תוכניות של OpenAI לשלב מודל הכנסות מפרסום ישיר, מהלך המעלה שאלות לגבי עתיד חוויית המשתמש והפרטיות בפלטפורמות הבינה המלאכותית הפופולריות
גולשים רבים של ChatGPT מתחילים להתמודד עם מה שנראה כשינוי מהותי בחוויית השימוש שלהם: הופעת רמזים מסחריים. אף על פי ש-OpenAI מיהרה להכחיש כי מדובר בפרסומות של ממש, הדיון סביב הצורך של ענקיות ה-AI למצוא מודלי רווחיות ברי-קיימא מחמם את הרשת. על רקע התחרות הגוברת מצד מודלי שפה מתחרים כדוגמת Gemini של גוגל, עולה הצורך של OpenAI להגדיל את הכנסותיה כדי לכסות את העלויות התפעוליות העצומות הכרוכות בהפעלת שירותי ה-AI שלה, תוך שהיא משקיעה בשיפור יכולות הליבה של הצ'אטבוט.
ההבחנה הדקה: בין "הצעות אפליקציה" לפרסום
על פי דיווחים מקהילת המשתמשים, ובמיוחד מנויים משלמים בגרסת ה-"Pro" של ChatGPT, החלו להופיע הצעות אינטגרציה לאפליקציות חיצוניות. מדובר בהמלצות, הממוקמות לעתים קרובות בסוף תשובה, המציעות למשתמש "לחפש שיעור כושר" או "להתחבר ל-Peloton", אפילו בהקשרים שיחה שאינם קשורים ישירות למותגים אלה. דניאל מקאולי, בכיר בצוות הדאטה של OpenAI, הדגיש בתגובה לתלונות ברשתות החברתיות כי המלצות אלו אינן מהוות פרסומות מסורתיות, כיוון שלחברה אין רכיב פיננסי או תשלום תמורת ההצבה. מטרת התכונה, לדברי החברה, היא לשפר את חווית השימוש על ידי הצעת קישור לאפליקציות צד-שלישי רלוונטיות לקונטקסט של השיחה, דוגמת המלצה על ספוטיפיי כשמדובר במוזיקה. עם זאת, היישום הנוכחי מעורר תסכול ניכר, ומשתמשים רבים טוענים כי הרלוונטיות נמוכה למדי, מה שגורם לתכונה להרגיש כמו מודעת פופ-אפ מטרידה.

הדחיפה הפיננסית: הצורך במקורות הכנסה חדשים
הרקע להתרחשויות אלו הוא הדרישה הבלתי נמנעת לכיסוי עלויות התפעול הגבוהות ומימון המחקר והפיתוח של מודלי בינה מלאכותית מתקדמים. הדיווחים אודות תוכניות פרסום פוטנציאליות ב-ChatGPT התחזקו לאחר שמהנדס גילה אזכורים לקוד הכולל מושגים כמו "תוכן בזאר" ו"קרוסלת מודעות חיפוש" בגרסת בטא של אפליקציית אנדרואיד. תוכניות אלה, שדווחו כנמצאות על שולחן הדיונים של OpenAI, עשויות להפוך את המודל לבעל יכולת מיקוד גבוהה במיוחד. אם משתמש יבקש מתכון ללזניה ורשימת קניות, לדוגמה, המערכת תוכל להשתמש במידע שנאסף על העדפותיו כדי להציע רוטב עגבניות של מותג פרימיום ספציפי, תוך יצירת מעבר חלק בין מידע שימושי לקישור מסחרי. מודל זה מציב אתגרי פרטיות מורכבים במיוחד, בשל העובדה ש-ChatGPT מחזיק במידע רב ורגיש על כוונות, שאלות ואינטרסים אישיים של המשתמשים.
המרוץ הטכנולוגי והשפעת התחרות
התחרות החריפה בשוק ה-AI משפיעה באופן ישיר על סדר העדיפויות של OpenAI. על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, הורה לאחרונה על "קוד אדום" פנימי במטרה להסיט משאבים לשיפורים דחופים בביצועי ChatGPT ורמת ההתאמה האישית, בתגובה להשקת מודלי Gemini החדשים של גוגל. אסטרטגיה זו הובילה, ככל הנראה, להשהיית הניסיונות לשלב פרסומות באופן רשמי כרגע, מתוך ההבנה כי שיפור המוצר הוא הליבה האמיתית של שמירת הובלת החברה בשוק. עם זאת, העובדה ששילוב הפרסום כבר נבחן ונסקר תחת מיקרוסקופ מעידה על מגמה ברורה. ככל ששירותי ה-AI מחייבים השקעות עתק בחישוב ובנתונים, הלחץ למצוא מודל רווחיות מבוסס פרסום, בדומה למודלים המוכרים מענקיות האינטרנט, הופך בלתי נמנע, ומסמן את סופו האפשרי של עידן הצ'אטבוטים כפלטפורמה נטולת מודעות מסחריות מובהקות.


