כשכל דצמבר הופך לכרטיס ביקור אישי: שירותי הסטרימינג הגדולים חושפים את נתוני ההאזנה והצפייה לשנת 2025, עם חידושים שהופכים את הסטטיסטיקה למשחק חברתי
כמיטב המסורת הטכנולוגית של סוף השנה, הרשתות החברתיות מוצפות שוב בנתוני ההאזנה האישיים – ומלחמה הלוהטת בין ענקיות הסטרימינג רק הולכת ומחריפה. ספוטיפיי ואפל מיוזיק השיקו במקביל את פיצ'רי סיכום השנה שלהן, "Spotify Wrapped 2025" ו-"Apple Music Replay 2025", כאשר שתיהן מציגות נתונים אישיים מפורטים. השנה מצטרפת לחגיגה גם יוטיוב, שהרחיבה את "Recap" שלה ממוזיקה בלבד לסיכום מקיף של הרגלי הצפייה בסרטונים.
נתונים אישיים, מסיבות וגיל מוזיקלי
בעוד שפיצ'רי הסיכום מספקים את הנתונים הקלאסיים שכולם אוהבים לשתף – דקות האזנה כוללות, האמנים והשירים המושמעים ביותר – ניכר כי שתי המתחרות המרכזיות השקיעו מאמץ משמעותי בהוספת אלמנטים חברתיים ואישיותיים חדשים.
ספוטיפיי Wrapped הגיעה השנה עם חידוש בולט במיוחד: Wrapped Party. מדובר בפיצ'ר מובייל המאפשר למשתמשים לפתוח "חדר" עם עד תשעה חברים ולהפוך את נתוני ההאזנה לתחרות חיה. החברים מתמודדים זה מול זה בחידוני טריוויה המבוססים על הרגלי ההאזנה של הקבוצה. הפיצ'ר מעניק "תארים" קבוצתיים אישיים כמו "The Onion Chopper" (למאזינים לשירים עצובים) או דירוג רמת ההתאמה המוזיקלית של הקבוצה – מ"קבוצת כאוס" ועד "Copy-Paste". בנוסף, ספוטיפיי הציגה מדד "Listening Age" (גיל האזנה), שמנסה לחשוף את "הגיל המוזיקלי" של המשתמש על בסיס שנת יציאת המוזיקה והאלבומים האהובים עליו.
Apple Music Replay, מצידה, התמקדה בהרחבת הניתוח האישי והעמיקה לתוך דפוסי ההתנהגות של המשתמש. הסיכום לשנת 2025 כולל שלושה רכיבים חדשים: Discovery (אמנים חדשים שהתגלו), Loyalty (אמנים שהמשתמש נאמן להם שנה אחר שנה) ו-Comebacks (אמנים שחזרו לרוטציה). ניתן לצפות בנתוני Apple Music Replay ישירות באפליקציה או באתר ייעודי. מהלך מפתיע של אפל הוא הפיכת הסיכום הדיגיטלי לאירוע פיזי: החברה הודיעה על השקת גלריית Replay במסגרת "שבוע האמנות של מיאמי", תערוכה שתציג יצירות בהשראת הרגעים המוזיקליים המגדירים של השנה, בניסיון לגשר בין העולם הדיגיטלי לאנושי.

יוטיוב נכנסת למשחק בעזרת Gemini
מי שמגדילה את הנוכחות שלה בזירת סיכומים האישיים היא יוטיוב עם Recap מורחב. בניגוד לעבר, הסיכום אינו מוגבל עוד למוזיקה בלבד דרך יוטיוב מיוזיק. כעת, הרשימה מנתחת את כלל היסטוריית הצפייה בסרטונים ובחומרים של יוצרים.
כדי להרכיב את רשימות הסיכום המקיפות הללו, יוטיוב השתמשה בכלי הבינה המלאכותית Gemini של גוגל, שניצח את דפוסי הצפייה של המשתמשים. ה-Recap של יוטיוב כולל 12 כרטיסים שונים, המציגים את הערוצים המובילים, הטרנדים המרכזיים שהעסיקו את המשתמש, ואפילו דירוג באחוזונים המעיד על מידת הנאמנות של הצופה לערוץ מסוים. חידוש ייחודי הוא ניתוח "אישיות הצפייה" של המשתמש, עם סיווגים כמו "פורצי דרך" (למי שצופה בתוכן מאתגר ומקורי) או "מפתחי מיומנות" (למי שצופה בסרטוני הדרכה ולימוד).
למרות התחרות בין הפלטפורמות, ניכר כי כולן מכוונות לאותה המטרה: להפוך את הנתונים היבשים של הרגלי הצריכה לחוויה אישית ומרגשת מספיק, כדי שתשותף ברשתות החברתיות – וכך לייצר את הבאז השיווקי האפקטיבי ביותר של סוף השנה. כשהנתונים האישיים הופכים לכרטיס כניסה למסיבה חברתית או לניתוח פסיכולוגי של הרגלי צפייה, ברור שהמסורת השנתית הזו רחוקה מלהיעלם.


