אחרי כמה שנים עוקבות עם זינוקים דו-ספרתיים מדהימים, התחרות וההאטה הכלכלית המקומית נותנים אותותיהם על חגיגת השופינג הגדולה ביותר במזרח הרחוק
מכירות פסטיבל יום הרווקים הסיני לשנת 2021 הסתיימו להן עם הכנסות ענקיות של 540 מיליארד יואן עבור חברת עליבאבא (Alibaba, שמוכרת יותר עבור רובנו תודות ל-AliExpress), שהם 84.5 מיליארד דולר ו-261 מיליארד שקלים לערך – אבל איכשהו לא כולם מרוצים מהנתון העצום הזה.
מי שעקב אחרי ההתפתחות של חגיגת השופינג המקוונת הסינית הזו בשנים האחרונות לא יופתע לגלות כי הנתון הנוכחי מהווה שיא חדש עבור ענקית הקמעונאות, ובשילוב עם המתחרה המרכזית שלה בתחום JD.com התקבלו הכנסות של משותפות של 139 מיליארד דולר שהן שיא כללי חדש עבור כל אירוע מכירות עולמי באשר הוא, פי כמה יותר מהיקפי המכירות בבלאק פריידיי למשל – אך בעוד שבכל שנה מאז 2015 התרגלנו לזינוקים של עשרות אחוזים מדי שנה בהיקפי המכירות והפופולריות של המאורע, העלייה השנה הסתכמה בנתון צנוע יותר של 8 אחוזים עבור עליבאבא.
אנשי עליבאבא לא חששו לדבר על ההאטה בקצב התפתחות פסטיבל יום הרווקים הסיני בבלוג הרשמי שלהם, אך בחרו להציג זאת בתור בחירה מושכלת ומתוכננת היטב להסתכל 'מעבר למספרים' ולהתמקד בקיימות (עם הפחתה ניכרת בצריכת ההספק של מערכי השרתים הנדרשים לאירוע, מעבר ליותר ויותר חבילות ואריזות ידידותיות לסביבה ועוד) במקום במכירות מירביות בלבד.
מאחורי הקלעים, הטענות הן שההאטה באירועי יום הרווקים מקורה בהאטה כללית של המשק הסיני בתקופה האחרונה, לצד לחץ ורגולציה מוגברת מצד הממשל שנועד לשנות את הרגלי הצריכה המתפתחים של הצרכנים במדינה ולהפוך אותם לערכיים יותר, ופחות דומים לאלו של מדינות המערב.
לצד דיווח כלכלי מאכזב שהגיע כמה ימים אחרי השלמת קמפיין יום הרווקים, ובו פספוס של ההכנסות המוערכות וירידה בהיקפי הרווח הנקי, מניית עליבאבא השלימה ירידה של כ-22 אחוזים בערכה בתוך כחודש וירידה של כמעט 50 אחוזים בערכה מאז התקופה המקבילה בשנה שעברה – כך שאת כל המצב הנוכחי ללא ספק ניתן לתאר בתור צרות של עשירים.
מה נקודת המבט שלכם על מבצעי ה-11.11 בשנה הנוכחית – האם אכן הרגשתם שהם היו בומבסטיים פחות מהשנים הקודמות או שלא ברור לכם על מה המהומה? מוזמנים לספר לנו בתגובות.