מדענים מאוניברסיטת וושינגטון פיתחו שיטה מפתיעה ליצור דגמי תלת מימד של כל הסובב אותנו. המצרכים הדרושים: מצלמת רשת ותנועתה של השמש
האם תהליך בניית ערים בתלת מימד קיבל דחיפה רצינית ונוכל לראות ערי ענק כמו לונדון או בואנוס איירס בפירוט מדויק במשחקי המחשב העתידיים שלנו? פרוייקט ה-Heliometric Stereo מנסה לתת את התשובה.
המטרה שניצבה בפני חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון הייתה שונה לחלוטין – הם חיפשו דרך פשוטה יותר להציג ערים במפות דיגיטליות במבט תלת מימדי ומצאו אותה באמצעות מצלמת אינטרנט פשוטה המוצבת במיקום נתון, ותוך שימוש בתוכנה ייעודית וצילום וידאו מושהה (Timelapse – תהליך בו מצלמים סדרת תמונות בהפרשי זמן קבועים של אותו מקום או אובייקט כדי לראות שינויים שקורים לאורך זמן בצורת סרטון וידאו), לכדו תמונות ביום שמש.
בזמן שהשמש נעה לאורך השמיים, היא יוצרת צללים משתנים על פני כל משטח בו קרניה פוגעות – החל מצילו של גורד שחקים על פני הקרקע, ועד צורתם של רעפים בודדים על גג. וכאשר מנתחים תצלומים שנאספו בצילום מושהה לאורך יממה שלמה, האלגוריתם שבלב התוכנה, מצליח לחלץ את הצורה והמיקום של כל מבנה בתמונה.
אף אחד לא מדבר על יישום הטכנולוגיה במשחקי וידאו בינתיים, אך אין שום רע בלחלום קצת |
בכדי לבצע את הקסם הזה, התוכנה צריכה לדעת את המיקום המדויק של המצלמה באמצעות מידע GPS, כדי שתוכל לחשב באיזו גובה השמש ממוקמת בשמיים, והשעה המדוייקת עבור כל תצלום ותצלום. אך ברגע שסצינה עובדה, התוכנה יכולה להפיק מודל תלת מימדי שאפשר להוסיף לבסיסי מידע קיימים, כמו זה שגוגל משתמשים בו לאפליקציית המפות הפופולרית שלהם, למשל.
האלגוריתם שפיתחו החוקרים מאפשר "לשלוף" מודלים תלת מימדיים איכותיים מתוך האזורים שצולמו |
החוקרים מודים כי קיימות מגבלות לשיטת המיפוי המקורית שלהם, אך משוכנעים כי שילובה יחד עם שיטות מיפוי מקובלות נוספות יסייע ליצירת דגמים איכותיים ומדוייקים מאי פעם של עולמנו.
המטרה הסופית היא שכל אחד עם מצלמת רשת (ורצוי גם מחשב נייד) יוכל להציב אותה במקום מסוים בעיר שלו ולתרום לכיסוי התלת מימדי של המקום שבו הוא גר.