הענקיות גוגל ופייסבוק מתעניינות שתיהן ברכישת אפליקציית הניווט שפותחה על ידי ישראלים, סביב סכום של יותר ממליארד דולר
בתחילת השנה פורסמו שמועות לא כל כך מבוססות שלפיהן אפל תיכננה לרכוש את Waze, במסגרת עסקה שהוערכה אז ב-400 מליון דולר. כעת, מתברר שהביקוש לרכישת האפליקציה (שלפי המנכ"ל נועם ברדין מחזיקה ביותר מ-44 מליון משתמשים) הוא גבוה בהרבה ממה שפורסם עד כה. ככל הנראה, מנהלי החברה מעוניינים בסכום התחלתי של מליארד דולר על מנת לנהל משא ומתן סביב רכישה – כשנכון לימים אלו גוגל ופייסבוק שתיהן מביעות רצון חיובי.
זה זמן מה שפייסבוק מתעניינת באופן דיי רציני ברכישת אפליקציית הניווט, מה שהוביל לכך שחברות גדולות נוספות ובמרכזן גוגל גם הן הצטרפו למאבק. עם זאת, למרות הדיווחים הרבים שמציפים בימים אלו את הרשת, יש להניח שאף חברה לא נמצאת בשלב מתקדם של עסקה אלא במגעים ראשוניים. יתכן כי מנהלי Waze יחליטו בסופו של דבר לוותר על הרעיון ובמקביל לתור אחר משקיעים במטרה לפתח עוד יותר את שירותי המיפוי.
הרצון הרב מצד חברות טכנולוגיה גדולות לגבי רכישת Waze, מגיע בשל העובדה שיותר ויותר משתמשים "נוטשים" את המחשבים הניידים והנייחים – דבר שמוביל בסופו של דבר לכך שהם מבלים שעות רבות יותר בשימוש במכשירים ניידים כגון סמארטפונים וטאבלטים. החשיבות של שירותי המפות והניווט במכשירים הללו היא גדולה מאוד עבור רובם המוחלט של המשתמשים, מה שקורץ מאוד לחברות בעלות הון ורצון מונופוליסטי.
שיטות פרסום מוצלחות במיוחד ב-Waze |
באשר לחברת גוגל שנמצאת עמוק בעסקי המפות, יתכן כי החברה מעוניינת להטמיע באפליקציות שלה את השירותים החברתיים שמציעה Waze. כמובן שרכישה של האפליקציה הישראלית מצד גוגל, תהווה ביטול של אחת המתחרות המרכזיות בקטגוריה מה שיעלה את נתח השליטה של ענקית החיפוש. יש לציין שחברת אפל, בניגוד לדיווחים שהתפרסמו מוקדם יותר השנה, דווקא איננה מעורבת כלל בדיווחים סביב רכישה עקב הסכומים הכה גבוהים.
האפליקציה Waze מניבה את רוב הרווחים שלה באמצעות טכניקת פרסום יעילה, שמאפשרת לבעלי עסקים לפרסם את עצמם בהתאם למיקום המשתמשים וקירבה שלהם לעסק. מלבד זאת, הצליחה החברה לפני כשנתיים לבסס את עצמה בצורה משמעותית באמצעות גיוס הון של מליוני דולרים ממשקיעים כגון Vertex Venture Capital ו-BlueRun Ventures, דבר שעשוי דווקא לעודד אותה לוותר על האקזיט המפתה ולהמשיך להתנהל בצורה עצמאית.