גם עם משאית עתידנית במחיר תחרותי ורכב הייצור ההמוני הזריז ביותר אי פעם, נראה כי יצרנית הרכבים של אילון מאסק ממשיכה להתקשות בעמידה בהבטחותיה לצרכנים ולמשקיעים שלה
יצרנית הרכבים החשמליים האמריקאית טסלה (Tesla) נמצאת בנקודה מעניינת מאוד בתקופה זו: מצד אחד היא רושמת הכנסות, ביקוש ושווי שוק מנייתי שוברי שיאים ומציגה מוצרים חדשים ומרשימים מאוד כדוגמת המשאית החכמה העתידנית שלה שמתיימרת להציע מחיר תחרותי (החל מ-150,000 דולר) כבר מתחילת הדרך ללא תלות בחסכון הצפוי מהשימוש בחשמל ולא בדלק וגם דגם ה-Roadster העתידי שלה שאמור להיות רכב הייצור ההמוני המהיר ביותר מאז ומעולם (האצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-1.9 שניות) – אך מצד שני היא מוסיפה להפסיד כספים בקצב גבוה בשורה התחתונה, לא מצליחה לעמוד בהבטחותיה לספק את דגמי ה-Model 3 העממיים שלה בזמן, מפטרת עובדים ואף מקבלת תחזיות אפרוריות למדי אודות סיכוייה להפוך להצלחה מסחרית בעתיד הנראה לעין.
כבר קיבלנו כמה הוכחות לכך שפיתוח ובניית מכוניות חשמליות היא לא עסק פשוט כללי, באמצעות חברות כדוגמת Faraday Future ו-LeSEE (מבית LeEco) אשר נתקלו בקשיים ובעיות חמורות עוד לפני שהחלו להתקרב לשלב של מוצר מסחרי מוגמר – אך טסלה לעומת זאת כבר הצליחה להוכיח לעולם כולו יותר מפעם אחת כי יש לה את הידע, הנסיון והיכולת ליצור רכבים איכותיים ומבוקשים עד מאוד. הצלחות עבר אלו לא מונעות מטסלה להמשיך ולהפסיד משאבים כרגע בקצב של כמעט מיליון דולר אחת לשלוש שעות (!), עם התחייבויות ארוכות טווח לאספקות מתעכבות אשר יקשו עליה לבצע היפוך מגמה מהיר.
ברשת נשמעים מספר קולות שמעריכים כי החברה לא תצליח להציג רווחים כלשהם בפעולותיה לפני שנת 2020, מה שידרוש עוד ועוד הזרמות כספים ממקורות חיצוניים אשר יקטינו בתורן את שווי המניות הנמצאות את המשקיעים השונים. טסלה אולי יכולה לזקוף לזכותה את ההתעוררות הגדולה והמרשימה של הרכבים החשמליים בשוק הרכב הכולל, אך אנשים כדוגמת סגן יושב ראש חברת ג'נרל מוטורס בעבר בוב לוץ לא משוכנעים שהיא אכן תשרוד מספיק זמן בכדי לראות את פריחת החזון שאותו החלה להוציא אל הפועל.
לטסלה יש חזון מרשים ויכולות טכניות מדהימות – אך המשאבים והנסיון הדרושים לייצור המוני מוצלח של רעיונות אלו אינו בשל באותה המידה, לפחות בהווה
היצרנית הצעירה ששווי השוק שלה עומד על מעל ל-50 מיליארד דולר פתחה השבוע את מערכת ההתאמה האישית של רכבי ה-Model 3 לראשונה עבור מזמינים מוקדמים 'אזרחיים' (כלומר שאינם עובדי טסלה או בני משפחותיהם), מה שמהווה צעד חיובי קטן נוסף במסגרת מטרת העל האדירה למכור רכבים ליותר מ-400,000 מזמינים מוקדמים במהלך השנים הקרובות, ואנחנו בהחלט מקווים שהיא תצליח לעוד במשימה ולהפוך ליצרנית גדולה לגיטימית בשוק התחרותי – אך מסתבר כי גם חדשנות, ביקוש ועניין גדולים מביאים עמם סכנות משמעותיות בעולם העסקים, וטסלה בהחלט לא נמצאת בינתיים בנקודה בה היא יכולה פשוט להירגע ולנוח על זרי הדפנה.