משקפי המציאות הרבודה מבית החברה השווה כמעט 3 טריליון דולר לא דומים לשום מוצר AR אחר – לא ביכולות ולא במחיר שלהם
אירוע פתיחה עמוס בחדשות עבור כנס ה-WWDC של אפל לשנת 2023 הסתיים באחת מההצגות שיוכלו להוכיח עצמן בתור המשמעותיות ביותר בהיסטוריה של חברת הענק בעתיד – החשיפה של משקפי המציאות הרבודה הראשונים מתוצרתה, Vision Pro.
רבים ציפו מאפל להפתיע ולעשות דברים בצורה שונה לאחר כמה שנים של הייפ ושמועות אודות המוצר המסתורי שמתיימר לגרום למשקפי מציאות מדומה פופולריים אחרים להרגיש כמו צעצוע – ונראה כי החברה עמדה בהצלחה במשימה, כשהמשקפיים שלה הפכו לנושא השיחה החם ביותר במרשתת בתוך רגע מאז הוצגו על הבמה.
Vision Pro יציעו שבב Apple M2 בתוכם אשר מעניק כח עיבוד מקביל לזה של מחשבים מודרניים מבית החברה, יחד עם שבב Apple R1 ייעודי נוסף שישמש בתור תחנת עיבוד עבור עשרות החיישנים הפזורים במוצר עם 12 מצלמות, שישה מיקרופונים וחמישה חיישנים נוספים מסוגים שונים. המערכת תבוסס על צמד תצוגות micro-OLED מתקדמות במיוחד עם 23 מיליון פיקסלים עבור כל עין, שמקבילים לרזולוציה של מסכי 5K שהיינו יכולים לפגוש עד כה רק בחלק קטן מהדגמים השולחניים בגודל אלכסוני של 27 אינץ' ומעלה.
משקפי ה-Vision Pro יבוססו על מערכת הפעלה חדשה בשם VisionOS, שמהווה גרסה מותאמת של iOS אשר שומרת על תאימות למאות אלפי אפליקציות iOS ו-iPadOS מוכרות – שיוצגו כעת בחלל תלת-מימדי אל מול עיני המשתמש, כאשר השימוש בהן יתבסס על מחוות אצבעות מינימליסטיות, תנועות עיניים ופקודות קוליות. תהיה תמיכה גם באמצעי שליטה קלאסיים יותר כדוגמת מקלדות, עכברים ובקרי משחק, כאשר למשתמש תהיה אפשרות להחליט האם הוא מעוניין לשלב את המרחב הפיזי האמיתי שסביבו בתוך חוויית השימוש שלו או לעבור אל מרחב וירטואלי מלא במראה ועיצוב על פי העדפתו האישית כמו במוצרי מציאות מדומה סטנדרטיים יותר.
במסגרת אירוע החשיפה של Vision Pro הודגם שימוש בכמה אפליקציות שונות במסגרת יקום טכנולוגי חדש של מציאות רבודה (או מציאות מורחבת – Extended Reality), ביניהן Facetime, זום ו-Teams, לצד Word, Excel ו-Adobe Lightroom, מגוון משחקים במסגרת שירות Apple Arcade וגם Disney+ ואחרות שיוכלו להעניק חוויית קולנוע ביתי אשר תתחרה לכאורה בזו של מערכות וידאו ואודיו מתקדמות בשווי עשרות אלפי דולרים.
בניגוד למרבית משקפי המציאות המדומה האחרים שאינם זקוקים לחומרה חיצונית כלשהי לשם פעולתם, באפל בחרו להפריד את הסוללה מגוף המוצר ולשלב אותה בתוך מארז נפרד שאותו אמור המשתמש לתחוב אל הכיס בעת השימוש – על מנת שמשקל היחידה יהיה נמוך ככל הניתן והשימוש יהיה נוח וטבעי יותר, בעיקר לפרקי זמן ארוכים יחסית.
מאפיין מעניין נוסף במשקפי ה-Vision Pro יאפשר להציג את עיני המשתמש לאלו שסובבים אותו כאשר הוא פועל במצב מציאות רבודה בה הוא מסוגל להמשיך לראות חלקים מהמרחב הפיזי סביבו – ובאותה צורה לטשטש את פרצופו של הצרכן כשהוא "עסוק" ואינו מודע למי שנמצאים סביבו. לא בטוח שזה יספיק בכדי להפוך את חוויית ה-AR/VR/XR לחברתית יותר באופן ניכר, אך מדובר בכל זאת בפיצ'ר עתידני שהפך מיד לסימן ההיכר המרכזי של הפלטפורמה.
החלק הכואב הגיע בסוף האירוע, בדמות "מכה" כפולה שמורכבת הן מזמן המתנה ארוך מהצפוי וממחיר שיכאיב מאוד לכיס של רבים מהמתעניינים: Apple Vision Pro צפויים להגיע אל צפון אמריקה תחילה רק מתישהו בתחילת השנה הבאה, עם תג מחיר בסיסי של 3,500 דולר לפני מס או 12,800 שקלים לערך בהמרה ישירה.
כעת ניתן להתחיל בהימורים אודות המחיר המומלץ שיהיה צפוי לנו כאן בישראל כאשר יגיע גם התור שלנו להשקה. מה שבטוח הוא שזה יהיה מחיר שיגרום לכל אייפון, אייפד, Apple Watch וכל מחשב אחר עם שבב M2 בתוכו להרגיש זול מאוד לפתע.
עדכון: פרט טכני נוסף שמתגלה לנו כעת – על אף הרזולוציה האדירה, נראה כי באפל לא הזניחו גם את קצב הרענון הגבוה כאשר ה-Vision Pro צפויים לפעול רוב הזמן בקצב של 90 הרץ או 90 פריימים בשנייה, שלכאורה לא מהווה את התקרה המוחלטת של המשקפיים היות והיה אזכור גם לכך שתכני וידאו עם קצב בסיס 'קולנועי' פופולרי של 24 פריימים בשנייה יפעלו ב-96 הרץ בתור ברירת המחדל.
נוסף על כך, נראה כי התמחור הגבוה של המשקפיים עושה את שלו וכעת אומדן המכירות המשוער של המוצר במהלך השנה הבאה ניצב על 150,000 יחידות עד 300,000 יחידות, לעומת הערכות למכירות בהיקף של מיליון יחידות שסיפקו אנליסטים מסויימים לפני מועד החשיפה.