הפאזה החדשה של טיסת קרב אינה בלתי מאויישת – היא מאויישת פחות
הקיץ מטוס הקרב הרובוטי X-47B של הצי האמריקני יעשה היסטוריה בתחום התעופה. בפעם הראשונה, כלי טיס בלתי מאוייש חופשי משליטה אנושית ישירה ינחה את עצמו לנחיתה על סיפון נושאת מטוסים מתנדנדת.
טיסה אוטונומית כבר בדרך, אבל זה לא אומר שהיא תחליף את כל הטייסים האנושיים. היא עשוייה רק לקחת את מקומם של חלק מהם. בשנים האחרונות, הפנטגון מפתח קונספט של מבצעי טיסה רובוטיים שנקרא "מספר 2 הנאמן". תחת פיקוחו של טייס או מפעיל בשלט רחוק, מטוסים רובוטיים יהיו מספר 2, ויוכלו לתת תמיכה לטייסים אנושיים. אם יורו להם כך, מל"טים יוכלו לבצע טיסות סיור או לטוס במבנה.
הצי נמצא כבר כמה שנים במהלכי פיתוח מטוס בלתי מאוייש, אשר מתוכנן להכנס לשירות סביב 2020. המהנדסים בחיל האוויר עובדים על גרסה של ה-Long Range Strike Bomber (ר"ת LRS-B – מפציף התקפה לטווח ארוך) שאיושו אופציונלי, אשר יוכל להיות מוכן לפעילות מבצעית עד אמצע שנות ה-2020.
עד כמה שמפתה לדמיין את כלי הטיס האלה מנהלים תקיפות טווח ארוך, תוך מניעת סכנה לחיי טייסים, זה כנראה לא הולך לקרות. "המשימה האחת שהם הולכים לשמור לעצמם למשך תקופה ארוכה היא זיהוי ויזואלי, בו אנחנו למעשה צריכים לצפות ולזהות מטרה פוטנציאלית", אומרת מרי קאמינגס, טייסת קרב לשעבר בצי האמריקני ופרופסור עמית לאווירונאוטיקה ב-MIT. חיישנים רובוטיים עדיין אינם יכולים להחליף את חדות האיבחון של העיניים האנושיות ויכולת קבלת ההחלטות המהירה של המוח האנושי. הם עשויים להיות מלווים רובוטיים נאמנים לטייסים, אבל יקח זמן רב עד שהם יחליפו את הטייסים במשימות מבצעיות.
מטוס ה-X-47B צילום: דאגלאס סונדרס |