רבות דובר על חוסר היעילות של מכוניות פרטיות מול תחבורה ציבורית, וסרטוני האנימציה הללו מצליחים להציג זאת באופן משכנע
פרוייקט הרכבת הקלה באיזור גוש דן גורם לפקקים גדולים ולהפרעות קשות בתנועה. רבים מבינים את משמעות הסיסמה של הפרוייקט הגדול "קשה עכשיו – הקלה אחר כך", אך מעבר לסיסמאות קליטות עולה השאלה עד כמה באמת מייעלת תחבורה ציבורית את התנועה במרחב העירוני העמוס. חברה לניהול תחבורה בשם PTV Vision Traffic הוציאה שלושה סרטוני הדמייה המדגימים כמה זמן לוקח להעביר 200 אנשים מעבר לקו עצירה בצומת מרומזר. המטרה היא להמחיש עד כמה מכוניות פרטיות אינן יעילות באיזורי תחבורה עירוניים עם מספר רב של צמתים ונקודות עצירה.
הסרטון הראשון מציג את העברתם של 200 אנשים בחמישה סוגים של אמצעי תחבורה. מוצג בו טור של 133 מכוניות בתפוסה ממוצעת של 1.5 אנשים למכונית, לצד טור של 10 אוטובוסים שבהם 20 אנשים בכל אחד. הטור השלישי מציג 5 רכבות קלות שבהן 40 אנשים בכל אחת, ברביעי – 200 אופנוענים והטור החמישי והאחרון מציג 200 הולכי רגל.
התוצאות: בעוד שהרכבות והאוטובוסים חצו כולם את קו הצומת עם 200 האנשים שבתוכם בתוך כ-30 שניות, הרי שלמכוניות פרטיות לקח התהליך יותר מ-4 דקות. אגב, הולכי הרגל השיגו את האופנוענים בביצוע המשימה.
עבור אלה המטילים ספק בנתונים לגבי התפוסה הממוצעת במכוניות ובאוטובוסים – הוציאה החברה סרטון נוסף, המציג את כלי הרכב הציבוריים והפרטיים בתפוסת נוסעים מלאה. במקרה זה חצתה התחבורה הציבורית במלואה את הקו האדום בתוך כ-15 שניות בלבד, והמכוניות – רק אחרי הרבה מעבר לדקה.
כדי להעביר 200 נוסעי מכוניות פרטיות בתוך אותו פרק זמן כמו בתחבורה ציבורית, יש צורך לסלול עבורן 8 נתיבים מקבילים תוך בזבוז רב של שטח נדל"ני יקר במרחב עירוני צפוף.
התוצאות המרשימות שנמדדו לתחבורה הציבורית בטלות, כמובן, כאשר אוטובוסים נמצאים באותו נתיב יחד עם מכוניות. מכאן ניתן להבין את מידת החשיבות של הקדשת נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית בלבד, וכמובן – עד כמה מפריעות לתנועה מכוניות הנכנסות לנתיב זה תוך גרימת עיכוב למאות נוסעים. עכשיו רק נותר לחכות ולקוות לתחבורה ציבורית יעילה, זמינה, זולה ונוחה במהרה בימינו.
מדובר על התחלת נסיעה ממצב עצירה. בפועל, אם אין פקק, לא יוצאות 200 מכוניות ממצב עצירה (יש רמזור שבמצב נורמלי עוצרות בו 200 מכוניות, והוא משחרר את כולן בירוק בודד??) בעוד שלאוטובוס יש הרבה יותר מצבי עצירה (תחנות).
מלבד זאת בחישוב רציני צריך להוסיף את זמני ההמתנה לאוטובוסים (לא קיימים ברכב) את חיפוש החנייה לרכבים (לא קיים באופנוע) את מהירות הנסיעה הגבוהה ברכב פרטי בבין עירוני מול רכבת/אוטובוס/הליכה, את ההגעה ישירות ליעד ברכב פרטי מול החלפה של שלושה כלי תחבורה ציבורים וכו' וכו'.
היום עשיתי את הטעות ויצאתי בלי רכב לעבודה. נסיעה של 11 דקות לקחה יותר משעה וחצי! מתוכן 40 דקות בהמתנה ל3 קווים שלא התחשק להם לבוא.
אצלינו באשדוד יש תופעה מוזרה שעדיין לא הצלחתי לפענח. כשאני מחכה בתחנה מסויימת – אני תמיד רואה 2 זוגות של אותו קו (קו מספר 5) מגיעים ביחד. אבל הקו שלי מגיע כל שעה 0_0
העקרון של ההמטרונית חכם. נתיב ייעודי ואטובוסים משוכללים.
עדיף בהרבה על רכבת קלה מסורבלת ולא גמישה שיודעת בעיקר לחלק קנסות.
ולא סתם קנסות – פי 20 ממחיר הנסיעה. אין דבר כזה ברכבת ישראל או באוטובוסים. שוחטים, ולו כי היו"ר שלהם נקרא בייגה שוחט…
שכחתם חיסרון בולט אחד בנסיעה ברכבת ובתחבורה הציבורית: האדם.
אני נוסע בתחבורה ציבורית לעבודה במשך שנתיים האחרונות. וההתנהגות של האדם שמולי או לפני בתור יכולה להרוס לי את כל היום.
ברכבת אתה מצליח לזהות תוך זמן קצר את כל סוגי האדם שגרים איתך במדינה. לרעה.
מקרה שהכי מדהים אותי, ושחוזר על עצמו באופן יומיומי: אני בא לכניסה של תחנת רכבת, מחכה בתור, מתחיל לשים את התיק שלי לבדיקה, והייצור שמאחורי חייב לדחוף את התיק שלו לפני. ואלו לא אנשים שמאחרים לרוב, אחרי שהוא נכנס לרציף הוא הולך לו בכיף – אבל עדיין, היה חייב להדחף.
לגמרי.
אני שונא את התופעה שאחרי המטוס נעצר, אני נעמד במעבר ותארגן, ותמיד יש הטיפוס הענק מאחוריי שדוחף אותו כי אין לו שניה וחצי סבלנות לחכות עד שאני מוריד את התיק. וכאשר הוא לא מצליח להדחק- הוא דוחק ומתרגז.
'האדם' הוא חיסרון כללי במדינה, וכל עוד לא מכניסים אותו למשוואה, אין טעם להביא לכאן שיפורים מהעולם.
ממשלה ורשויות שיתחילו לטפל בבעיה האנושית כאן, ישפרו את איכות החיים יותר מכל טכולוגיה.
אולי בחו"ל.
בארץ אני מחכה לפעמים מעל חצי שעה ואפילו שעה לאוטובוס, ואני גר בירושלים.
שלא לדבר על הסיבוב המטורף שאוטובוס עושה. שנסיעה של 20 דקות הופכת ל40 דקות בגלל שאוטובוס פשוט עושה סיבוב ענק לפני שהוא מגיע ליעד.
במדינה עם תחבורה ציבורית אידיאלית, וכבישים ברמה, תחבורה ציבורית תהיה באמת יעילה.
פה בארץ זה פשוט לא יעיל בשום צורה.
מה גם שבארץ זה לא בדיוק יפן, שאם רכבת מאחרת הם מביאים לך מכתב התנצלות שאתה יכול להציג במקום עבודה.
אם הרכבת מאחרת? תצא 40 דקות קודם.
אם אוטובוס לא הגיע – שלח תלונה לאתר אגד. החוק מחייב אותם לפצות אותך. לפחות תיסע בחינם…
המדינה לא תאפשר לישראלים להעביר את כלי הנסיעה העיקרי שלהם לתחבורה ציבורית מהסיבה הפשוטה שדלק, ביטוח ומיסוי רכב יחד הם ההכנסה מספר 2 של המדינה. תראו לי עסק שמוכן לוותר על ההכנסה מספר 2 שלו…
זה אירוני אם זה נכון, כי הפקקים גורמים למדינה להפסדים כספיים בעקיפין כה עצומים, שההכנסות שדיברת עליהן לא מגרדות אותם. פקקים, הרי פוגעים בצורה אנושה במשק , כי כולם מאחרים לעבודה, ושאתה מאחר אתה מספיק לעבוד פחות, ושאתה עובד פחות, העסק פחות מצליח, ושהעסק פחות מצליח בסופו של דבר המדינה נפגעת מזה. וזה רק פן אחד. מה עם כל החברות השילוח, משאיות מזון, ושלל אספקה שעוברת דרך הכבישים ונתקעת בפקק ומתעכבת בלהגיע ליעד? אני לא רוצה בכלל לחשב את ההפסדים שזה גורם למשק.
בישראל התודעה לא משתנה, אלא אם איזה טייקון משחד שר או חבר כנסת כלשהו בשביל להזיז דברים בשבילו. שיהיה בהצלחה. (גילוי נאות- כרגע על אוטובוס היברידי שנוסע גם ביום שבת וראשון)