האם XPeng הסינית תוכל להיות הראשונה להפוך את הרעיון הישן נושן של רכב מעופף למציאות?
עוד אחד מהדברים המעניינים שהזדמן לנו לראות במי עינינו בתערוכת CES 2024 הוא קונספט של מכונית שיודעת גם לטוס – ולמרות שלאורך השנים ניתן למצוא כמות גדולה של המצאות דומות שמעולם לא עברו את שלב אב הטיפוס, כאן מדובר בפיתוח של חברה שכן הוכיחה כבר את יכולתה להעמיד מוצרים ראויים (סטנדרטיים יותר) על הכביש, כולל כאן בישראל.
חטיבת כלי הטייס של יצרנית הרכבים XPeng, אשר נושאת את השם AeroHT, הציגה רעיון מרשים של רכב חשמלי בתצורת מיניוואן בעל שישה גלגלים ועיצוב עתידני משהו – ממנו יוצא החוצה מעין רחפן גדול עם חלון פנורמי של 270 מעלות שמסוגל להטיס שני אנשים. בחברה מציגים זאת בתור עתיד הפנאי של משפחות בטבע, אך מדמיינים גם שימושים מקצועיים עבור צמד המכונות המשוכללות, לטובת כוחות חיפוש והצלה, כוחות רפואה, כיבוי אש, בטחון ועוד.
העובדה המרשימה ביותר אודות המוצר, שקיבל את השם הכולל Modular Flying Car עם חלוקה למודול קרקעי ומודול אווירי, הוא שב-XPeng מתכננים לעבור לייצור סדרתי ממשי שלו כבר במהלך שנת 2025 – לצד פתיחת הזמנות מוקדמות בסין ברבעון האחרון של השנה הנוכחית, עם מחיר שצפוי לעמוד על כ-140,000 דולר עבור היחידה האווירית בנפרד.
עבור נקודת זמן עתידית יותר ב-XPeng מציגים קונספט של מכונית חשמלית שתדע גם לעוף בכוחות עצמה, תודות לתוספת בחלקה העליון שממנה יישלפו החוצה ארבע זרועות עם רוטורים שיאפשרו המראה ונחיתה אנכית כמעט מכל מקום, וכמובן גם טיסה למרחקים משתנים באופן ידני או אוטונומי לחלוטין. גם כאן לא מדובר אך ורק בדגם שמיועד לעמוד על הבמה, אלא בקונספט שכבר השלים בהצלחה את טיסות הניסוי הראשונות שלו במהלך 2022 – אז נחזיק אצבעות שאולי בעוד כמה שנים נוכל כולנו לשקול השקעה ברישיון טיס אישי ייעודי, לצד רישיון הנהיגה הסטנדרטי.
כלי תחבורה עתידני נוסף שעומד להפוך למציאות בתוך זמן קצר שייך ל-Pivotal האמריקאית ועונה לשם Helix – מדובר בכלי טיס חשמלי זעיר עבור אדם אחד שאמור להתחיל להימכר בשוק כבר בחודש יוני הקרוב, במחיר שמתחיל מ-190,000 דולר (או 700,000 שקלים) לפני מס.
משקל של פחות מ-160 קילוגרם (לא כולל הטייס) אומר כי בארצות הברית אין חובה לרישיון טיס בעת הפעלתו, כך שלאחר הדרכה מטעם נציגי החברה הרוכשים יוכלו להתחיל להתעופף כאוות נפשם במטוס-רחפן האישי שלהם – בתנאי שיעשו זאת באיזורים שאינם מאוכלסים בצפיפות ורחוק משדות תעופה, בהתאם להנחיות של רשות התעופה האמריקאית. סוללת ה-Helix תספיק לטיסות בטווח של עד 32 קילומטרים, עם זמן טעינה של כ-75 דקות בלבד בדרך לקיבולת של 100 אחוזים.
אם הכל יעבוד כשורה, יתכן מאוד שה-Helix יהווה את הסנונית הראשונה במהפכת תחבורה אישית חכמה חדשה. עם זאת, כדאי לציין כי המהפכה תהיה זמינה בשלב הראשון לאנשים בעלי מימדים ספציפיים (וגם כאלו עם כמה אלפי שקלים פנויים לצאת להרפתקה כלכלית מהסוג הזה, כמובן) – זאת משום שמשקל הטייס בכלי מוגבל לכ-100 קילוגרם ואילו הגובה המירבי הנתמך הוא 1.95 מטרים.
אם אתם במקרה מיליונר אקסצנטרי גדול מימדים, כנראה שתזדקקו לחפש לעצמם מטוס אישי בעל יכולת נחיתה והמראה אנכית במקום אחר.