מנכ"ל 'גולן טלקום' והאיש שסייע לשחרר את צרכני הסלולר בישראל מעריצותן של החברות הותיקות ראוי בהחלט לתואר איש השנה של ישראל
ב-14/5/2012, בדיוק 64 שנים אחרי שדוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינת ישראל, הכריז מיכאל גולן על עצמאותם של צרכני הסלולר בישראל ושיחרר אותם מהעריצות של החברות הותיקות.
הבחירה בתאריך הסמלי הזה ובסיסמא שיווקית הכוללת את הכינוי שכל ישראלי חושש ממנו – "מספיק להיות פראייר" – מוכיחה שגולן אינו רק עולה חדש וציוני חם, אלא גם בעל תובנה עמוקה בנפשו של צרכן הסלולר הישראלי.
מודל המכירה שהוא הציג, ביחד עם שתי תוכניות תעריפים פשוטות וקלות להבנה, חתכו באבחת יד אחת את הקשר הגורדי שבו היו שבויים הלקוחות במשך שנים.
במקום תעריפים גבוהים, חשבוניות בלתי מובנות ושירות לקוחות מתנשא, הציע גולן "חבילת הכל כלול" במחיר קבוע של 99 שקל ובלי הפתעות בסוף החודש. למשתמשים קלים הוצעה חבילה בעלות של 10 שקלים הכוללת 60 דקות שיחה, 60 סמסים ו-10MB גלישה כאשר עלויות החריגה הם קטנות ובעיקר – ברורות.
חידוש נוסף שהציגה "גולן טלקום" הוא התבססות כמעט מוחלטת על מכירה ושירות באמצעות האינטרנט וביטול הצורך במרכזי שירות עמוסים וצפופים, בהן נאלץ הלקוח לבלות זמן יקר. הוויתור על מגע פנים אל פנים, במיוחד ללקוח הישראלי, אינו פשוט אבל מוזיל את העלויות של החברה באופן דרמטי.
ההכרזה של "גולן טלקום", אליה הצטרפה עוד באותו יום חברת Hot Mobile, גרמה לצונמי של עשרות אלפי לקוחות מיואשים ושבעי סבל של סלקום, פלאפון ופרטנר, שהחלו לנהור בהמוניהם לחברות החדשות. החודש הראשון היה בעייתי מאוד – אתרי האינטרנט קרסו, כרטיסי ה-SIM לא תמיד הגיעו ומרכזי השירות של החברות לא עמדו בעומס.
בנוסף לכך, החברות הוותיקות היקשו מאוד על הכניסה של החברות החדשות, בעיקר על ידי חבלה בתהליכי הניוד, מה שהחריף את משבר השירות. אך התערבות מהירה ויעילה של ראשי משרד התקשורת ותגבור מסיבי של מרכזי השירות הביא לכך שתוך כ-6 שבועות הפקק השתחרר. על פי ההערכות, עד היום הצטרפו אל "גולן טלקום" כ-130,000 לקוחות ואל HOT Mobile יותר מ-250,000.
המהלכים של החברות החדשות תפסו את ראשי החברות הוותיקות לא מוכנים ובשבועות הראשונים היה נראה שהם לקו ב-"הלם קרב". לאחר שהתאוששו, ניסו החברות הוותיקות לעכב את תהליכי הניוד וההפעילו טקטיקות הפחדה ("אין להם מרכזי שירות", "הם לא עומדים בלחץ", "למה להמר על חברה חדשה ולא מוכרת"), אך כשמהלכים אלה לא עזרו, הם עברו לדבר בשפת הכסף.
עתיד שוק הסלולר הישראלי בהיר מתמיד |
בשלב הראשון, מתוך תיקווה לעצור את הסחף לחברות החדשות, הורידו החברות הוותיקות את המחירים שלהן לסביבת ה-130 שקל עד ה-150 שקל וכשזה לא עזר, לסביבת ה-110 שקל. לבסוף, נקטו החברות הותיקות בשיטת "if you can beat them, join them" והחלו לשווק תוכניות המציעות מחירים הנמוכים מ-100 שקל למנוי בלתי מוגבל.
אך הרגלים ישנים קשה לשנות וגם התוכניות הללו, כמו בעבר, כוללות אין ספור שורות תחתונות ו-"הפתעות"– המחיר מוגבל לתקופה קצובה, מחייב מספר מינויים, אין שיחות לחו"ל ועוד שלל סעיפים ותתי סעיפים. חברת פרטנר אף השיקה מותג חדש בשם "012 מובייל", הפועל במודל הדומה לזה של "גולן טלקום", שלא זכה להצלחה גדולה.
עוד מ-NetCHEIF:
גם בשלב שבו נראה שמחירים של 89 ו-99 שקל לחבילה שירות כוללת הם המינימום אליו אפשר לרדת, המשיכה "גולן טלקום" לחדש והפתיעה עם תוכניות שהציעו תנאים ומחירים זולים יותר. בשלב הראשון הוצגה תוכנית שהציעה ללקוחות מניידים שירות חינמי למספר חודשים ואח"כ תוכנית בעלות של 49 שקלים לתקופה של חצי שנה.
גלי ההדף שיצרו המהלכים של גולן לא נעצרו בשוק הסלולר – הם גרמו לירידה של עשרות אחוזים בערך המניות של החברות הוותיקות וסדקו מאוד את הפירמידות העיסקיות של בעלי השליטה בהן – נוחי דנקנר (סלקום) ואילן בן דב (פרטנר). בשיאו של המשבר נאלץ אילן בן דב למכור את השליטה בחברת פרטנר וגם עתידו הפיננסי של נוחי דנקנר עדיין לא לוטה בערפל.
ההצלחה של "גולן טלקום" לא היתה מתאפשרת ללא המהלכים של איש השנה הקודמת שלי, שר התקשורת – משה כחלון, אך מצד שני אין לשכוח שלאסטרטגיה שנקטה "גולן טלקום" עצמה, יש השפעה לא קטנה.
על ידי שימוש בתמחור אגרסיבי, מודל מכירה חדשני ומהלכים שיווקים חדשניים היא הצליחה בשוק שנראה רווי ובלתי ניתן לחדירה. היום, קצת יותר מ-7 חודשים אחרי ההכרזה של ה-14/5 אפשר לקבוע בוודאות שמיכאל גולן, שבמחי יד ניפץ את השלטון הבלתי מעורער של החברות הוותיקות, כבש לעצמו מקום של כבוד בתולדות שוק הסלולר הישראלי.
ב-NetCHEIF תוכלו למצוא סקירות ומדריכים נוספים בנושאי נתבים, שוק הסלולאר הישראלי ורשתות ביתיות.
כל הכבוד לו ונקווה שיחזיק מעמד
הרי הישראלים אוהבים שדופקים אותם, אחרת על מה יתלוננו?
זהו הניתוח שלי וההסבר היחיד שיש לי לכך שהוותיקות טרם פשטו את רגלן.
לא נותר לי אלא להסכים
ונקווה שהמהפכה עוד תימשך, על חבלי הלידה לאט לאט מתגברים…
מחזיקה אצבעות לגולן
כולם צריכים להודות לגולן טלקום על המחירים הנמוכים של התקשורת הסלולרית. הרי הוא זה שקבע אותם וכל השאר רק מיישרים איתו קו. אנחנו חייבים עוד "מיכאל גולנים" בעוד תחומים במשק כדי שנשלם מחירים אמיתיים על כל המוצרים והשירותים. המון בהצלחה לגולן טלקום, בזכותו כל המשפחה שלנו הם לקוחות מרוצים ולא שבויים ממורמרים.
מסכים מאד!
כתבה מצוינת ונכונה
כל הכבוד למיכאל גולן! אני לקוח כבר שבעה חודשים ומרוצה מאוד מהקליטה ומהאינטרנט וגם מהעצמאות הרבה שיש לי כדי לשנות הגדרות בעמוד אישי. נסעתי לאירופה ומשם התקשרתי הביתה ב35 א-ג-ו-ר-ו-ת לדקה! החשבונית פשוטה מאוד, אין שום הפתעות. לגבי הוט: רוצים להיות הוגנים במחירים, שיהיו הוגנים עד הסוף. הם מחקים את גולן בסלולר בכל מבצע שהוא עושה, אבל מצד שני קורעים את לקוחות הכבלים במחירי קרטל. רק על זה לא מגיע להם שיתניידו אליהם.
גם אני מבסוט מגולן
שקט נפשי ומחירי רצפה
כבר שנים שאני צופה מהצד באבא שלי כשהוא נאבק בחברות הגדולות בגלל תקריות כאלה ואחרות. מדלג מחברה לחברה ומנהל שיחות גדושות כעס ואכזבה במקום נחת ושקט נפשי.
כשחברת גולן טלקום הגיחה לשוק הסלולר עם רעיון חדש, גישה רעננה ואידיאל בסיסי שכל חברה באשר היא צריכה לאמץ (להיות בשביל הלקוח, ולא בשביל הכיס) החלטתי שאני עובר.
אני לקוח מרוצה, עם ראש שקט שלא צריך לדאוג יותר לגבי החשבונית החודשית. אני יודע בדיוק על מה וכמה אני משלם כל חודש, ואני כבר לא צריך לדאוג שאולי זה ישתנה. אני יכול לדבר, לסמס, ולגלוש כמה שאני רק רוצה במהירות טובה וקליטה מעולה.
מקווה שהציבור הישראלי ישכיל לעשות כמוני ויתנתק מהחברות הגדולות שעומדות מאחורי אידיאל שגוי.
אין מה לגיד..עברתי לגולן..
ונראה לי שהמחירים בשוק יירדו איכשהו עוד למטה..כמה כסףףף עשו עלינו שנים..יאללה…
כל מילה בסלע
אני לקוח שלהם ממש מההתחלה העברתי את כל המשפחה שלי כ 10 מנויים כולם מרוצים חבל על הזמן אין הפתעות בחשבונית כל חודש תענוג הלוואי ותהיה רפורמה כזאת בעוד קרטלים בשוק הישראלי
איש השנה של כל המדינה
מיכאל גולן איש השנה של כל המדינה למי איו סלולרי
בעיה עם הכתבה
כתוב " וגם עתידו הפיננסי של נוחי דנקנר עדיין לא לוטה בערפל."
אני חושבת שהתכוונתם ל :
וגם עתידו הפיננסי של נוחי דנקנר עדיין לוטה בערפל.
מגיע התואר 'איש המאה'
ואפילו איש המילניום (הבעיה היא שהמדינה צעירה מדי לזה…)
ועדיין יש כמה אהבלים ישראלים שמתלוננים על השרות, ולא מבינים שלא ניתן להתקיים על מחירים כאלו אם מצמצמים הוצאות מיותרות…
Like +1 העם עם גולן
הלוואי יהיה ככה גם בשאר תחומי הצרכנות!
אומנם שוק המוצרים בנוי אחרת משוק של ספקי שירות והדרך לפתוח את השוק לתחרות היא שונה.
אבל גם זה אפשרי!
נראה ש-11 צודק וזו היתה הכוונה אבל…
משום מה, ממש לא נראה לי שעתידו הפיננסי של נוחי דנקנר לוטה בערפל.
ל-11 ול-15
http://blog.ravmilim.co.il/index/shrouded-in-fog/
GO GOLAN תן להם בראש !!
תודה למיכאל גולן!
תודה על המחירים השפויים, שהכתבת פה בשוק. רק בזכותך כל לקוחות הסלולר היום משלמים פחות וחוסכים עשרות ומאות שקלים בחודש. מי שהוא צרכן נבון יתנייד לגולן, כי אם הוא לא יצליח לגייס מספיק לקוחות להמשך רשיונו, אז כולנו נחזור לשלם 400 ש"ח + מה שלא התכוונו.