פלטפורמת המשחקים התייאשה מלנסות להציל את Greenlight, ומכריזה על שיטה חדשה לגמרי להפצת כותרי אינדי
פלטפורמת ה-Steam נהנית מהצלחה עצומה שקשה לתאר במילים. החנות הזו הפכה כבר מזמן לפנים הרשמיות של שוק המשחקים במחשבים האישיים ונתנה דחיפה גדולה ליצירתם של אינספור כותרים ראויים חדשים עבורו, אך הבעיה היא שאי אפשר לקבל את כל הטוב הזה ללא קצת מהרע – ובמקרה של Steam מדובר בנחשול של כותרים בינוניים מאוד ואפילו גרועים ממפתחים מתחילים שמציף את השירות בקצב והיקף מתגברים, אשר מקשה על 'החבר'ה הטובים' לבלוט ולקבל את היחס וההכרה שמגיעים להם.
ב-Steam נקטו בכמה וכמה צעדים משמעותיים במהלך השנה החולפת שמטרתם הייתה להפוך את ציוני השחקנים עבור הכותרים השונים להוגנים יותר ולבולטים יותר, וכמו כן להגביר את מידת ההתאמה האישית ממנה נהנה כל משתמש במטרה להרחיב את מספר הכותרים שאליהם הוא נחשף בטווח הארוך, אך כעת מגיע המהלך שעשןי להיות הגדול מכולם – סגירתה של תוכנית ה-Steam Greenlight, שהפכה בעיני רבים להמחשה חיה של כל הבעיות המודרניות ב-Steam כולה.
הכבשה השחורה של Steam
Greenlight החלה את דרכה בשנת 2012, כשהפופולריות של Steam הייתה באורה ומובהקת הרבה פחות, בתור קריצה עבור מפתחים צעירים ודלי אמצעים שהעניקה להם הזדמנות לקבל את שירותי ההפצה של הפלטפורמה, במידה ויצליחו לשכנע את הגולשים שהם ראויים לכך.
הרעיון היה הגיוני וחכם בהחלט, אך היעדר אכיפה קפדנית על חלק זה באתר הפך אותו במהירות למסחרת טובות הדדיות שהביאו לקידומם של הרבה מאוד כותרים באיכות ירודה – מפתחים הציעו עותקים חינמיים למשתמשים שהסכימו להצביע עבורם ולקדם את מוצריהם אל שעריה של Steam, ללא קשר לאיכות האובייקטיבית של המוצר עצמו, מפתחים יצרו בריתות של הצבעות קידום הדדיות ועוד, כשכל זה היה רחוק מאוד מהחזון המקורי של שיטה דמוקרטית לבחירת הכותרים המתאימים ביותר לקבלת סיוע אמיתי.
בחברת האם של Steam, וואלב (Valve), התגאו אמנם ביותר ממאה כותרים מוצלחים ומצליחים שנולדו מתוך Greenlight (והגיעו להכנסות של מעל מיליון דולר כל אחד), אך גם הבינו בעצמם, כך מסתבר, שבפורמט הנוכחי כמות הרע עולה על הטוב במהירות, ונדרש שינוי יסודי לתיקון המצב.
כעת, אנחנו מקבלים את החדשות הרשמיות על כך ש-Steam Greenlight תפסיק לפעול לגמרי בחודשים הקרובים, ותוחלף בידי תוכנית חדשה שעונה לשם Steam Direct, בה המפתחים הצעירים יעבדו ישירות מול החברה, ללא 'ההשפעה הרעה' מצד המשתמשים שבדרך.
כעת, כל מי שירצה להביא את היצירה שלו ל-Steam יידרש לפנות לחברה, למלא מספר טפסי מידע ולהמציא מסמכים בהקשר לעיסוקו או לעיסוק החברה שהקים, מצבו מול רשויות המס המקומיות בארצו וכדומה – זאת בתוספת ל'תשלום רצינות' התחלתי עבור שירותי ההפצה הדיגיטליים, שעתיד לנוע בין סכום של 100 דולר לסכום של 5,000 דולר לכל כותר (לעומת תשלום אחוד לכמות בלתי מוגבלת של כותרים בימי ה-Greenlight), לפי החלטת נציגיה של וואלב ובאופן משתנה בהתאם למידע שסופק לה.
אנשי האינדי כבר מוחים
כמה וכמה מפתחי אינדי כבר הספיקו להביע את מורת רוחם מהשינויים שנמצאים בדרכם ל-Steam, בטענה (מוצדקת?) לכך שהגדלת התשלום עבור הזכות לשווק משחק בפלטפורמה לא בהכרח תמנע כניסה של תכנים מיותרים באיכות ירודה, אך כן עלולה לפגוע במפתחים בעלי האמצעים הדלים ביותר, בעיקר אלו ממדינות מתפתחות שעבורם גם סכום של 200 דולר, למשל, עבור כל כותר מהווה השקעה מאסיבית ומוגזמת במונחים מקומיים.
מנגד, מפתח אחר הציע תמיכה במנגנון ה-Direct החדש, והצהיר כי במידה ולמפתח משחק אין אפשרות להשקיע כמה מאות דולרים (או אפילו כמה אלפים) בשיווקו, כנראה שלא יהיו לו משאבים מתאימים גם לסיפוק תמיכה ועדכונים ראויים עבור יצירתו לאורך זמן, מה שמקטין משמעותית את הסיכוי ליצירת כותר שיהווה הצלחה מסחרית אמיתית בהתאם – כך שניתן להצהיר כי הדעות בנוגע למעבר בין השיטות נתקלים בתגובות מעורבות מצד קהילת היוצרים, נכון לעכשיו.
מדובר בשיטה שעדיין לא ממש ברור לנו כיצד היא תנוהל בפועל, וכזו שיש גם לה בעיות ואתגרים פוטנציאליים לא קטנים – אך בסופו של דבר אמורה לסייע ב'הברחת' כל אותם גורמים ששואפים לנצל את הפלטפורמה על מנת להשיג לעצמם רווח קל ובלתי מוצדק.
יותר מדי משחקים במקום אחד?
Steam נהנית מצמיחה עצומה בימים אלה, כאשר רק במהלך שנת 2016 צמח מספר הכותרים הזמינים בה ב-38 אחוז, והמספר הזה אף הופך ל-65 אחוזים שלמים כשלוקחים בחשבון את 2015 ו-2016 (כלומר שכמעט שני שליש מהמשחקים שזמינים בשירות מתחילת דרכו, יותר מ-10,000 בסך הכל, הושקו בשנתיים האחרונות). כעת נותר לנו רק לתהות האם המעבר מ-Greenlight ל-Direct ישפיע לרעה, או שאולי דווקא לחיוב, על הנתונים הכוללים האלו – ועל האיכות הכללית שאותה אנחנו מקבלים במסגרת ביקור שרירותי בעמוד הבית של החנות.
מה דעתכם? בואו לשתף את כולם בתגובות.