עם חומרה חזקה, SteamOS בשל יותר ובקר חדש לגמרי, Valve מנסה שוב לכבוש את הסלון ולערער את הדואופול של סוני ומיקרוסופט
עשר שנים אחרי הניסיון הראשון והכושל להביא את עולם ה-PC אל הסלון, Valve חוזרת למהלך שנראה הפעם הרבה יותר בשל. ההכרזה על Steam Machine חדש, לצד בקר Steam Controller עדכני ומשקפי VR שיושקו בשנה הבאה, מסמנת אסטרטגיה שמתרחבת הרבה מעבר ל-Steam Deck. במקום הסתמכות על קהילה של יצרני צד שלישי, Valve עושה את מה שהיה ברור שהיא צריכה לעשות מזמן: להוביל בעצמה.
במילים פשוטות: החברה שהפכה את Steam לפלטפורמת הגיימינג הגדולה בעולם רוצה להפוך גם לקונסולה השלישית בסלון – והפעם יש לה קייס הרבה יותר טוב מאשר ב-2014.
מכונה אחת, מטרה אחת: להכניס PC חזק לסלון בלי כל הבלגן של PC
הדגם החדש של Steam Machine לא מנסה לחקות את הפורמטים החריגים מהעבר. להפך: הוא נראה כמו תיבה מלוטשת ופשוטה, יותר בסגנון Xbox Series X מאשר מחשב גיימינג. אבל כשהמסגרת הפיזית רגועה, מה שקורה בפנים הרבה יותר מעניין.
Valve שילבה מעבד Zen 4 מותאם אישית של AMD עם גרפיקה מבוססת RDNA3 – שילוב שאמנם לא משתמש בארכיטקטורה הכי חדשה של AMD, אבל מציע ביצועים שמכוונים ל-4K יציב ומאפשרים להריץ את מרבית ספריית Steam בלי ויתורים מהותיים. הדגם מוצע בשתי תצורות אחסון (512GB או 2TB), עם תמיכה בהרחבה דרך microSD, ולמרות גודלו הקטן Valve טוענת שמאוורר יחיד יצליח לשמור את החום תחת שליטה.

רשמית, החברה לא הצהירה על מספרי TFLOPS, אבל ההערכות מבדיקות ראשונות של כתבי חומרה בחו"ל מציבות את ביצועי ה-GPU איפשהו בין PS5 ל-Series X, עם יתרון בביצועי CPU בזכות Zen 4.
SteamOS: קלף חזק – אבל גם עקב אכילס
כמו ב-Steam Deck, גם כאן המערכת היא SteamOS. היתרון ברור: ממשק שמרגיש כמו קונסולה, עדכון אוטומטי של משחקים, תמיכה בבקר ובמצבי טלוויזיה, וכמובן חיבור ישיר לספריית Steam בלי תקנות ובלי מגבלות.
אבל החיסרון הישן עדיין כאן: שכבת Proton שמתרגמת משחקי Windows ללינוקס לא תמיד מסתדרת עם מנועי משחק מסוימים, ובעיקר עם מערכות Anti-Cheat. וזה אומר שקהל שלם של שחקני אונליין עדיין נמצא במצב "אולי זה יעבוד, אולי לא". Valve מבטיחה שיפור משמעותי בזכות שיתופי פעולה עם מפתחים, אבל נכון לעכשיו – זה עדיין מוקש.
מצד שני, מי שחייב Windows יכול תמיד להתקין אותו. Valve אמנם הייתה שמחה שתשתמשו ב-SteamOS בלבד, אבל היא מודעת לכך שמשתמשי PC אוהבים גמישות.
Steam Controller חדש: הפעם בלי הניסוי המוזר של 2015
Valve משיקה גם בקר חדש, שנראה כמו גרסה בוגרת בהרבה של הניסיון הראשון. הג'ויסטיקים מבוססי Hall Effect מבטיחים פתרון לבעיית הדריפט המפורסמת, משטחי המגע חזרו – אבל הפעם מלוטשים יותר – והוספו ארבעה כפתורי אחיזה מאחור, רטט מדויק וג'יירו מובנה.

הבקר עובד לא רק עם ה-Steam Machine, אלא גם עם ה-Steam Deck, ה-Steam Frame VR וה-PC. אחרי שנים שבהן גיימרים ביקשו אלטרנטיבה מודרנית ל-Xbox Controller, Valve סוף סוף נותנת תשובה.
ולמה כל זה קורה עכשיו? כי Valve מריחה הזדמנות
בזמן שסוני ומיקרוסופט מתנהלות באיטיות יחסית ומסתמכות על מחזור חיים ארוך של קונסולות, Valve נהנית ממומנטום נדיר: Steam Deck הפך ללהיט, מערכת ההפעלה שלה התבגרה, והעולם התרגל לרעיון שמכשירי גיימינג יכולים להיות מודולריים וגמישים כמו PC – בלי להרגיש כמו פרויקט DIY.
זה מזכיר במובן מסוים את האסטרטגיה של אפל: שליטה מלאה על החומרה והתוכנה כדי להבטיח יציבות, ביצועים וחוויית משתמש. אבל בניגוד לאפל, Valve דווקא פותחת את הדלת – אפשר להתקין מה שרוצים, לחבר מה שרוצים, ולהרחיב איך שרוצים.
ועם צמיחה חזקה של משחקי אינדי ו-AA, שבהם Steam היא מותג על, ל-Valve יש יתרון מובנה שקונסולות אחרות לא יכולות פשוט לשכפל.

PS5 ו-Xbox צריכים לחשוש? תלוי מי אתם
אם אתם גיימרים שמעדיפים משחקי סינגל-פלייר, כותרים יפניים, משחקים כבדים ב-PC או ספריה שמבוססת על Steam – ה-Steam Machine החדש עשוי להיות עבורכם אקזיט מושלם מעולם הקונסולות. אם אתם משחקים בעיקר אונליין תחרותי – צריך להמתין ולראות מה יקרה עם התמיכה ב-Anti-Cheat. אם אתם מחפשים מערכת סלונית שהיא "תדליק ותשחק" בלי להתחיל לחשוב – PS5 ו-Xbox עדיין מציעות חוויית משתמש יותר סולידית.

אבל דבר אחד ברור: הפעם, בניגוד לניסיון הראשון, Valve מגיעה עם מותג חזק, קהל שבוי, מערכת הפעלה בשליטה מלאה, מוצר שנראה מודרני ומושך, ופוטנציאל להפוך לאלטרנטיבה אמיתית – לא רק לגיימרים של PC אלא לכל מי שמרגיש שהקונסולות הקיימות תקועות במקום.


