טכנאי חומרה מוביל חושף דוח מדאיג המצביע על כך שהתדרדרות המתכת הנוזלית במערכת הקירור היא אינה שאלה של "אם" אלא "מתי". הממצאים מראים כי גם דגמים חדשים יחסית סובלים מהתחמצנות והיווצרות "נקודות יובש" קריטיות על המעבד, כאשר סוני עצמה כבר מבצעת שינויים שקטים בפס הייצור
כאשר מארק סרני, הארכיטקט הראשי של פלייסטיישן, הציג לעולם את ה-PlayStation 5 בשנת 2020, הוא התגאה בפתרון קירור מהפכני: מתכת נוזלית (Liquid Metal). הבחירה בחומר המוליך האקזוטי הזה נועדה לאפשר למעבד הגרפי להגיע לתדרים גבוהים במיוחד ולשמור על שקט תעשייתי בסלון, תוך הימנעות מהמחיר הגבוה של פתרונות קירור מסורתיים יותר. חמש שנים אל תוך הדור הנוכחי, וההבטחה ההנדסית הזו מתחילה להראות סדקים מדאיגים. דיווחים טכניים חדשים המגיעים ממעבדות תיקונים ברחבי העולם מציירים תמונה עגומה למדי עבור בעלי הקונסולות: מערכת הקירור עלולה להפוך לנקודת הכשל המרכזית של המכשיר, ללא קשר לאופן שבו אתם מעמידים אותו.
הכימיה של הכשל: מעבר למיתוס "העמידה האנכית"
במשך תקופה ארוכה רווחה הסברה כי בעיות הקירור ב-PS5 נובעות אך ורק מכוח הכבידה – כלומר, הצבת הקונסולה במנח אנכי (עומד) גורמת למתכת הנוזלית לנזול מטה ולחשוף את המעבד. אולם הממצאים האחרונים של טכנאי החומרה המוכר Modyfikator (הידוע בכינוי modyfikatorcasper) מערערים את ההנחה הזו וחושפים בעיה שורשית יותר.
לפי הדוחות הטכניים, הבעיה האמיתית אינה רק נזילה פיזית, אלא תהליך כימי של דגרדציה (התדרדרות) והתחמצנות של החומר עצמו. המתכת הנוזלית, שנועדה למלא את המרווח המיקרוסקופי בין שבב העיבוד (APU) לבין גוף הקירור, נוטה להתייבש ולהתחמצן לאורך זמן כתוצאה ממחזורי חום וקור אינטנסיביים. תהליך זה יוצר "נקודות יובש" (Dry Spots) על ליבת המעבד – אזורים בהם אין מוליכות חום כלל. התוצאה היא התחממות נקודתית קיצונית שחיישני המערכת מזהים מיידית, מה שמוביל להרצת מאווררים במהירות מקסימלית ולכיבוי פתאומי של המכשיר כדי למנוע נזק בלתי הפיך.
שנה וחצי של חסד: המקרה המדאיג של דגם ה-Slim
הטענה המטרידה ביותר שעולה מהדיווחים הנוכחיים היא הגורפות שלהם. הטכנאי הציג כראיה קונסולת PlayStation 5 Slim מדגם CFI-2016, שהייתה בשימוש פחות משנה וחצי. למרות שמדובר במכשיר חדש יחסית, פירוק מערכת הקירור חשף התחמצנות משמעותית של המתכת הנוזלית וכתמים יבשים נרחבים על המעבד.
מקרה זה משמש כדגל אדום בוהק: אם מכשיר בגרסת ה-Slim, שנחשבת למלוטשת יותר, מציג כשל כזה בתוך זמן קצר כל כך, הדבר מרמז על בעיה באיכות היישום של החומר במפעל או בתכונות החומר עצמו לאורך זמן. המסקנה של המומחים היא חד משמעית ואינה משתמעת לשתי פנים: כל קונסולת PS5, ללא יוצא מן הכלל, תזדקק בסופו של דבר לתחזוקה פיזית הכוללת את החלפת המתכת הנוזלית. זוהי סטייה חדה מהתפיסה של קונסולות כ"מוצרים סגורים" שאינם דורשים התערבות המשתמש לאורך כל חיי המוצר.

סוני מגיבה בשתיקה: מקצה השיפורים בדגמי ה-Pro וה-2100
נראה כי בסוני מודעים היטב לבעיה, גם אם החברה לא הוציאה קריאה רשמית לתיקון (Recall). ניתוח של דגמים חדשים שיצאו לאחרונה לשוק, כולל ה-PS5 Pro וגרסה עדכנית של ה-Slim (דגם CFI-2100), חושף שינוי הנדסי שקט אך משמעותי בליבת מערכת הקירור.
מהנדסי החברה הוסיפו מחסום פיזי ומבנה מחורץ (Grooved) סביב אזור המעבד, שנועד "לכלוא" את המתכת הנוזלית ולמנוע ממנה לנדוד או להתפשט לאזורים לא רצויים. שינוי תכנוני זה מאשר בעקיפין כי העיצוב המקורי היה פגיע מדי לשינויים בפיזור החומר התרמי. הדיווחים הללו מצטרפים לאזהרות קודמות מצד גורמים בתעשייה, כמו מת'יו קאסלס, מייסד אולפן המשחקים Alderon Games, שהתריע כבר לפני חודשים על שיעורי כשל גבוהים בקונסולות שהריצו משחקים תובעניים לאורך זמן. עבור בעלי הדגמים הראשונים (CFI-1000/1100), המסר ברור: המכשיר שלכם חי על זמן שאול, ותחזוקה מקצועית עשויה להיות בלתי נמנעת בעתיד הקרוב.


