בואו להיזכר בצמד משחקי האקשן הדו מימדיים הנהדרים בכיכובו של הארנב הכי אלים בסביבה, שנוצרו בידי האנשים אשר הביאו לנו את Unreal ו-Gears of War
עם התקדמות הטכנולוגיה, משחקים הופכים להיות מורכבים יותר גרפית, ואיכות הפקתם עולה משנה לשנה. אבל בעוד שמשחקים חדשים כבודם במקומם מונח, למשחקים נוסטלגיים שמורה לכולנו פינה מיוחדת בלב. בפינת הנוסטלגיה של גיימג'מס תוכלו להצטרף למסע בנבכי הזמן בו נגלה מחדש משחקים קלאסיים שהיוו חלק מהילדות שלי ושל כל מי שנולד בשנות השמונים והתשעים.
הפעם אנחנו הולכים לחזור בזמן לאמצע שנות התשעים, תקופה בה הגיימינג למחשב האישי תפס תאוצה מטורפת עם משחקים כמו דום, Warcraft, Myst ועוד רבים וטובים.
באותו זמן קמה לה חברה לפיתוח משחקי מחשב בשם Epic MegaGames שלימים תהפוך ל-Epic Games, שאתם בטח מכירים יותר בזכות משחקים כמו סדרת Unreal ו-Gears of War.
בשנת 1994, החברה שהצליחה כבר להתבסס, החלה לחפש טאלנטים חדשים וכך אחד ממייסדי הסטודיו, Tim Sweeney, הגיע למפתח משחקים הולנדי מוכשר בשם – Arjan Brussee ושכר אותו לעבודה. ביחד עם מפתח אחר בחברה, Cliff Bleszinski, החלו השניים לעבוד על משחק פלטפורמה בהשראת משחקים כמו Zool, סוניק ומגה מן. במסע החיפוש אחר עיצוב הדמות הראשית, הגיעו לבסוף לרעיון של ג'אז', ארנב בדמותו של רמבו, שנקרא על שמו של הכלב של Cliff Bleszinski.
המטרה של ג'אז הייתה להציל את הנסיכה Eva Earlong מהצב המרושע Devan Shell, שניסה להשתלט על Carrotus, כוכב הבית של הארנבים, ומשלא הצליח חטף אותה כדי להחליש את ההתנגדות שלהם. גאז' הוא זה שנבחר ע"י המלך לצאת למסע בין הכוכבים השונים ולמצוא אותה.
התוצאה של שיתוף הפעולה בין השניים, הייתה אחד ממשחקי הפלטפורמה הכיפיים, המושקעים והמשוגעים ביותר שהמחשב האישי ראה אי פעם. חוץ מהדמות המגניבה של ג'אז שהיה סוג של סוניק על סטרואידים עם רובה, המשחק עצמו היה פשוט עשוי הייטב.
השלבים בו מגוונים כשלכל אחד מהם אווירה שונה, אוייבים מיוחדים וסאונטרק ייחודי. השדרוגים השונים לנשק של ג'אז היו כייפים לשימוש, היו בו מלא שלבי בונוס, סודות ורפרנסים למשחקים אחרים מהתקופה כמו למשל Doom, ואיך אפשר לשכוח את האנימציות המושקעות שהעבירו את האופי של ג'אז' בצורה כל כך מוצלחת.
הדבר היחיד שאפשר בעצם להתלונן עליו הוא העובדה שהתצוגה של המשחק נמצאת בסוג של זום, מה שמקשה מאוד לראות אוייבים ומכשולים שונים שנמצאים מחוץ למסך. כיוון שכמו במשחקי סוניק, המהירות של ג'אז היא חלק בלתי נפרד ממנו, זה קצת הורס את הקצב, ובחלקים מסויימים תצטרכו ממש לעצור וללכת בזהירות אם לא תרצו לאבד את כל החיים שלכם תוך חמש שניות. עדיין, זה ממש לא משהו שיגרום לכם לוותר על החוויה. המשחק עומד במחסום הזמן ומהנה היום בדיוק כמו שהיה לפני יותר מעשרים שנה.
ארבע שנים מאוחר, שנת 1998, הגיע לחנויות משחק ההמשך – Jazz Jackrabbit 2. במשחק החדש זכינו להתוודע לדמות חדשה – Spaz, אחיו של ג'אז, ובגרסא מיוחדת של המשחק ניתן לשחק גם עם Lori, אחותם. הדמויות סה"כ די דומות, אבל לכל אחת יכולות שונות שמשנות מעט את המשחקיות בין דמות לדמות.
העלילה הפעם עוקבת אחר ג'אז, שאחרי המאורעות של המשחק הראשון עמד להתחתן עם הנסיכה אווה, רק שאז Devan Shell גנב לו את טבעת הנישואין. אז כן, לא מדובר בהצלת העולם או הנסיכה, אלא פשוט מסע להחזרת את הטבעת הגנובה.
המשחק השני מלווה בחלקי סרטונים מצויירים, שנוצרו ע"י אותו בחור שיצר לפני מספר שנים את משחק האינדי המוצלח Dust: An Elysian Tail, דין דודריל (Dean Dodril). שאר המשחק נשאר פחות או יותר זהה, רק עם גרפיקה משודרגת, ושיפורים שונים למשחקיות שמתקנים את כל הבעיות מהמשחק הקודם כמו בעיית הזום והשליטה המעט רגישה מדי על הדמות. היו בו שלבים חדשים וסאונדטרק מעודכן ולראשונה גם אפשרות לשחק עם חבר במצב קו-אופ או לשחק במספר מצבי משחק תחרותיים ברשת מקומית או דרך האינטרנט.
לצערנו, הסיפור של ג'אז נגמר לאחר המשחק השני. למרות הפופולאריות של המשחק, Epic Megagames לא הצליחה למצוא חברה שתפיץ את המשחק השלישי שהיה בשלבי פיתוח, ולכן לבסוף כל הפרוייקט בוטל. מספר שנים מאוחר יותר גרסת האלפא שלו הודלפה לאינטרנט, וכך זכינו לראות שג'אז, כמו כל חבריו בשנות האלפיים היה צפוי לעבור לתלת מימד.
בשנת 2002, יצאה לג'אז גם גרסת Gameboy Advanced, שלא פותחה ע"י Epic עצמם אלא ע"י סטודיו אחר שקיבל לכך רשיון, אבל אם לאמר את האמת, מדובר בצל החיוור של מה שג'אז היה פעם, ולכן קשה לקחת אותו ברצינות.
כולי תקווה שיום אחד Epic Games יחליטו להחזיר לחיים את המותג שלהם, אבל עד אז נאלץ להסתפק בעוד סיבוב על שני המשחקים הראשונים.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems