הדיווח הפיננסי של היצרנית היפנית חושף רף חדש ועגול אליו הגיעה הקונסולה העדכנית שלה, כאשר במקביל גם לנינטנדו יש סיבות טובות לחייך
אנחנו מודעים לכך שדברים אלו הם דינאמיים ועשויים להשתנות ככל שיחלוף הזמן, אך עד כה, כ-4 שנים אחרי שהחל רשמית – ניתן להצהיר בבטחון כי סוני שולטת ללא עוררין בשוק הקונסולות הביתי במסגרת הדור השמיני.
קרן האור של סוני
הדיווח של החברה היפנית עבור סוף שנת 2016 הכספית שלה (שהסתיימה קלנדרית בחודש מרץ 2017) סיפק לנו הצהרה רשמית על כך שהחברה הצליחה לחצות רף של 60 מיליון קונסולות PlayStation 4, מכל הסוגים, אשר הגיעו אל החנויות – ולמרות שלא מדובר טכנית בנתון זהה למכירות של 60 מיליון יחידות לצרכנים עצמם (חלק ממספר זה נמצא במלאים של החנויות השונות), זה הנתון לפיו פועלים ביצרנית, משום שעבורם המכירה לחנויות היא זו שמהווה את החלק הארי בהכנסות של התחום, והוא ככל הנראה אינו רחוק יתר על המידה ממספר המכירות המעשי.
הישג זה של סוני מרשים מכמה וכמה היבטים, הן משום שבמיקרוסופט טרם הכריזו על מכירות ברף של 30 מיליון יחידות עבור ה-Xbox One שלהם (הנתון הזה עמד על כ-26 מיליון קונסולות בדיווחים מחודש ינואר האחרון, כך שזה ככל הנראה יקרה בחודשים הקרובים) ועל כן נראה שיש לנו כאן הגדלה של הפערים היחסיים במירוץ בין צמד מכונות המשחק – והן משום שזה מגיע כשלוש וחצי שנים לאחר ההשקה הראשונית של המותג, מה שמהווה קצב התקדמות ופופולריות מרשים בהחלט עבור ה-PlayStation 4, אם לוקחים בחשבון שה-PlayStation 3 הגיעה למכירות של 50 מיליון יחידות בתוך כארבע וחצי שנים מרגע השקתה.
השנה החולפת הייתה הטובה ביותר של ה-PS4 עד כה ואחת מהטובות ביותר עבור קונסולה ביתית מאז ומעולם עם 20 מיליון יחידות שהובאו אל הרשתות הקמעוניות, ובסוני מצפים שגם השנה הקרובה תאופיין בביקוש חזק עם כוונה להביא מעל ל-18 מיליון יחידות נוספות אל שותפות השיווק השונות שלה – כשמגמה שכזו תאפשר ל-PlayStation 4 לעבור את היקף המכירות הכולל של ה-PlayStation 3 (בערך 86 מיליון קונסולות) עד סוף השנה הבאה, ולהמשיך אל חציית רף מכירות של 100 מיליון יחידות בסוף 2019 לערך, כשש שנים לאחר ההשקה הרשמית הראשונית. מרשים מאוד.
אין ספק כי ההשקה של גירסת ה-PlayStation 4 Pro המחוזקת תרמה ועוד תתרום רבות להמשך הפופולריות של מותג ה-PlayStation 4 בעתיד, זאת בזמן שקונסולות העבר הציגו ברוב המקרים מערך חומרה מסוג אחד ספציפי שנדרש לשמור על רלוונטיות למשך פרקי זמן של קרוב לעשור – אבל זו בדיוק הייתה התקווה המרכזית מבחינתנו בזמן שגילינו כי קונסולות הדור החדש מסוני ומיקרוסופט אימצו לעצמן ארכיטקטורה שדומה מאוד (או אפילו זהה, אם תרצו) לזו של מחשבי PC, וכעת אנחנו רואים את היתרון הפוטנציאלי שבהחלטה בא לידי ביטוי מעשי. בשורה התחתונה, נראה כי בסוני יכולים לבחור ולהאריך את חיי מותג ה-PlayStation 4 באופן חסר תקדים עם עוד גירסאות משופרות ומעודכנות בעתיד, ובכך להפוך אותה די בקלות ל"קונסולה" הנמכרת ביותר בכל הזמנים, אפילו אם מתחת לפני השטח יהיה מדובר ביחידות עם יכולות שונות שרק חולקות תוכנה ושם דגם ביניהן.
תנאי שדה הקרב השתנו?
ההובלה של סוני על פני מיקרוסופט וה-Xbox One שלה היא ענקית, ואף נמצאת במגמת עלייה לכאורה, אך ממש לא כדאי להספיד את השחקנית מרדמונד, שכבר הספיקה להבהיר לנו במספר הזדמנויות שהקונסולה שלה היא רק חלק אחד מתוך עולם שירותי תוכנה וחומרה אותו היא בונה. מכירות הקונסולה הן חשובות, כמובן, אך במיקרוסופט שמים כעת דגש על המרת משחקים בלעדיים רבים גם לשוק ה-PC ובפיתוח יכולות למשחק מקוון חוצה פלטפורמות, שאולי פוגעות במכירות החומרתיות אך במקביל עוזרות לחזק את הרלוונטיות והמשיכה של חלונות 10 בתור פלטפורמת גיימינג (עם מעל לחצי מיליארד צרכנים פוטנציאליים).
בהשוואה כמו זו הנוכחית ודומות שיגיעו בעתיד, מוטב לזכור שסוני היא אולי זו שמנצחת את המירוץ, אך במשחק בו המטרות של כל משתתפת הן שונות, וההצלחה עשויה לבוא לידי ביטוי בדרכים ומונחים שונים.
יש אלטרנטיבה
במקביל לנתוני הענק של סוני, אנחנו מקבלים גם הכרזה של נינטנדו על כך שקונסולת ה-Switch החדשה שלה ממשיכה להפתיע את כולם – עם מכירות כלל עולמיות של 2.74 מיליון יחידות, בחודש הראשון בלבד מאז ההשקה.
מדובר בצמיחה של כמעט 40 אחוזים ביחס להערכות והתקוות של החברה רגע לפני היציאה לדרך, ובנתון שעוקף למעשה את הביקוש ל-PlayStation 4 וה-Xbox One בתחילת תקופת השקתן, כל שיש כאן לא מעט סיבות לאופטימיות – ותודה ל-Legend of Zelda: Breath of the Wild, שלמעשה הצליח איכשהו למכור יוצר עותקים מהקונסולה עצמה (2.76 מיליון עותקים עבור מכשירי ה-Switch), מה שככל הנראה מעיד על משתמשים שרוכשים את המשחק גם בזמן בו אין עבורם זמינות של הקונסולה עצמה.
בנינטנדו מקווים למכור 10 מיליון יחידות נוספות של ה-Switch בשנה הראשונה שלה, ובכך להגיע למרחק נגיעה מהמכירות הכוללות אותן השיגה ה-Wii U הכושלת במסגרת יותר מארבע שנות קיומה. האם זה אומר שלמיקרוסופט ולסוני יש סיבה להתחיל ולחשוש למקומן בצמרת? עוד לא, אבל שה בהחלט זמן טוב להיזכר בו שעולם הקונסולות אינו מורכב משתי נציגות בלבד, לשמחתנו.
אין כמעט משחקים בלעדיים לאקס בוקס וואן ולכן מי שקונה היום קונסולה נוטה לכיוון סוני בדיוק מהסיבה הזו. למיקרוסופט יש אמנם משחקים דיגיטליים בלבד בחנות שלה שאולי אין בחנות של ה – Playstation – אבל הם זמינים ל – PC עם דרישות מערכת מאוד נמוכות, כך שגם זו לא סיבה מספיק טובה.
אני מעריך שאם פרויקט הסקורפיו יציג ביצועים חזקים משמעותית מדגם הפרו, זה יוכל לעזור למיקרוסופט בטווח הרחוק, אבל השאלה בכמה היא תתמחר אותו, כי אפילו מחשבים מודרניים לא תמיד משיגים משחק חלק של 60 פריימים ב- 4K.
אם מעבד ברמת I3 וכרטיס RX 470 שיהיו בתוך אקסבוקס סקורפיו ישיגו במשחקים עם פרטים גרפיים גבוהים 60FPS ב-4K אני צנצנת חמוצים
יותר כמו GTX 1070
אבל למה לכתוב דברים נכונים כשאפשר להתלהם במקום…
אני מאמין שמיקרוסופט לא הולכת לוותר כזה מהר,
יש להם עוד טריק בשרוול וזה CROSS PLATFORM עם המחשב
בתור בעלים של ps4. אני חייב לציין לשבח דווקא את מייקרוסופט.
אסביר:
על אף שהאסטרטגיה בה מייקרוסופט נוקטת היא ככל הנראה נטו בשביל להגדיל רווחים (או למזער את הרווחים של סוני) אי אפשר להתעלם מהעובדה שהלקוחות שלהם מקבלים הרבה מאוד בונוסים על הדרך.
הbackwards compatibility זה דבר פשוט נפלא ובחינם, לעומת החיקוי העלוב והיקר להחריד של sony עם משחקי הps2.
הcross platform (כמו שצוין מעלי) גם כן דבר נהדר, וממש לא מובן מאליו.
הstreaming למחשב – שירות שהיה זמין עוד מההתחלה אם אינני טועה בxbox, וסוני רק לאחרונה עשו טובה לאנושות שהוציאו אפליקציה דומה למחשב.
אישית, קניתי את הps4 בשביל האקסקלוסיביים (מעדיף אותם על פני אלה של מייקרוסופט), ומרבית המשחקים שלי על הקונסולה הם אכן כאלה. וכעת, שאפשר להשיג משחקי xbox one רבים כ"כ למחשב, אין לי כל סיבה לקנות xbox one בנוסף (תכננתי לקנות לפני כמה חודשים).
מה שמעצבן אותי בps4, שלמעט משחק או שניים גרועים כל חודש תודות לps+ (היקר גם ככה) אני לא מקבל מהם כלום ושום דבר..
תודה לאל, שיש להם שיתוף פעולה עם חברות כמו naughty dog וquantic dream, שמייצרות משחקי מופת, שאין להשיג בקונסולה אחרת או במחשב. אחרת מזמן הייתי שולח את הקונסולה לגריטה .
לסיכום, אם הייתי צריך להמליץ על קניית קונסולה, כשאין העדפה של אקסקלוסיביים, הייתי ממליץ על מחשב (או xbox one).
בתוך סקורפיו יהיה פולאריס מקוצץ, RX 480 מקוצץ תחת מעטפת חום נמוכה יותר אם תרצה. GTX 1070 זה ממש לא.
הרדיפה ל-4K ובעתיד 8K…
ואני עדיין מסתפק במסך 1080P עם אחלה FPS.
same here.