משחק היריות המקוון החדש מבית בליזארד צבר כבר 7 מיליון שחקנים ברחבי העולם, אך האם הוא באמת מצדיק את העניין העצום שהתעורר סביבו? התשובות בפנים
אם נסתכל לרגע על סוג המשחקים ששולטים בזירת משחקי המולטיפלייר והספורט האלקטרוני בשנים האחרונות, נגלה שמדובר בעיקר במשחקים מבוססי דמויות גיבורים. גם לחברת Blizzard יש מה לאמר בנושא, ולאחר שהוציאה את הגרסא שלהם למשחקי מובה, Heroes of the Storm, כעת היא ממשיכה עם הטרנד עם משחק מוטיפלייר יריות צבעוני, מהיר ומלוטש בו תוכלו לשחק אחת מתוך עשרים ואחת דמויות שונות – Overwatch.
המשחקיות של Overwatch קצת יורשת את הרעיון מ-Team Fortress 2. בכל קרב תצטרפו לקבוצה של שישה אנשים נגד קבוצה יריבה של שישה, ותמצאו את עצמכם באחת מתוך שתיים עשרה מפות אקראיות, כשבכל מפה יהיה עליכם להשלים מטרה מסויימת, בד"כ ואריאציה זו או אחרת של לתפוס שטח כלשהו או להגן עליו.
אבל למרות שכל זה לא ממש מחדש לנו משהו בעולם משחקי היריות אונליין, מה שעושה את המשחק לכל כך מיוחד הוא למעשה הדמויות שלו.
על אף העובדה שמדובר בכמות רצינית של דמויות שונות, עשרים ואחת כאמור, ניתן לראות בבירור ש-Blizzard השקיעה בכל אחת ואחת מהן זמן ומחשבה. לכל דמות עיצוב מקורי ואופי משלה, סט יכולות ומתקפת אולטימייט ייחודיים, וסגנון משחק שונה לחלוטין. לכל דמות יש דמויות אחרות שהיא חזקה וחלשה מולן, כך שבכלליות מרגישים שהן מאוזנות מאוד, ואין דמות שהיא בבירור טובה מאחרות, כי תמיד יש דרך להביס אותה.
הדמויות מתחלקות לארבע קטגוריות עיקריות: התקפה, הגנה, טנק וסופורט, אבל היופי ב-Overwatch הוא שהגבולות האלו מעט מטושטשים, ולכן בפעם הראשונה בחיי נהנתי לשחק בתור דמות סופורט. אם ניקח לדוגמא את Lucio, אמנם השימוש העיקרי שלו הוא לרפא ולתת לחברי הקבוצה בונוס למהירות, אבל בשילוב עם המהירות ויכולות ההתקפה שלו הוא יכול לעשות לא מעט נזק בעצמו, ולברוח לפני שהיריב יספיק להבין מה קרה לו.
אפילו בתוך כל קטגוריה התפקיד והמשחק של כל דמות לא זהה האחת לשנייה. למשל מתוך קטגוריות ההגנה יש לנו את Torbjorn – גמד שיכול לבנות טורט שיורה על היריב, בעוד של-Mei יש רובה קרח שיכול להקפיא אוייבים וליצור קיר הגנה, Widowmaker היא בכלל סנייפרית. ובהתקפה, אם McCree משתמש באקדח וצריך להיות ממש קרוב לאוייב כדי להרוג אותו, ל-Phara שיורה טילים עדיף להתקיף מרחוק.
המשחק מאפשר לכם להחליף דמויות תוך כדי קרב, כך שהוא ממש מעודד אתכם לא להתקבע על דמות אחת. הדמויות בהן בחרה הקבוצה היריבה, המפה בה אתם נמצאים וסיטואציות קרב מסויימות יצריכו אתכם לפעמים לחשב מסלול מחדש. למעשה, אם תתעקשו על לשחק עם דמות אחת בלבד כשברור לכם שאתם במצב בעייתי, סביר שתגרמו לקבוצה שלכם יותר נזק מתועלת.
ואם כבר מדברים על הקבוצה – עבודת צוות כאן היא מילת המפתח – וזה לא תמיד לגמרי עובד. לצערי כבר הייתי בכמה משחקים שבהם אנשים שכחו שיש מטרה סופית וכל מה שהם ניסו לעשות זה להשיג הריגות, או משחק בו כמה אנשים בחרו את אותה הדמות וסרבו להחליף. זה לא קורה בכל משחק, אבל קורה. אין ספק בכלל שמשחק עם חברים הוא חוויה יותר חיובית, אבל כיוון שסביר שתשחקו לא מעט גם סולו, יש לקוות שככל שאנשים ימשיכו לשחק, הם ילמדו את הלקח הזה. ואתם תמיד יכולים לנסות לתקשר איתם דרך הצ'אט או הצ'אט הקולי ולהיות זה שעושה קצת סדר בבלאגן.
בנוסף, בליזארד כבר הודיעה שבקרוב יצא מצב Ranked שבו בתקווה, שאנשים יישחקו קצת יותר ברצינות ואני גם מקווה שהם יגבילו בו את השימוש מכל דמות לאחת לקבוצה.
נכון לעכשיו יש ב-Overwatch רק מצב משחק רגיל וארקייד, שהוא למעשה אותו דבר אבל עם חוקים שמשתנים כל שבוע. אין כאן מצב סינגל פלייר ולא ברור אם יתווספו בעתיד עוד מצבי משחק. ולמרות זאת, הוא כלל לא מתקרב אפילו ללגרום לכם להשתעמם. כל משחק נמשך משהו כמו עשר דקות, אבל בקלות תגלו ששחקתם בו "רק עוד משחק אחד וזהו" ובעצם ביליתם בו כמה שעות. המפות מספיק מגוונות ושונות אחת מהשנייה, ועם כל המבחר של הדמויות, כל משחק מרגיש אחרת.
בנוסף, זהו משחק שקל ממש לשחק, אבל להתמקצע בו זה כבר סיפור אחר. כדי להיות טובים באמת אתם צריכים ללמוד את המפות, ללמוד מה הצורה הטובה ביותר לנצל את היכולות של הדמויות. הוא גורם לכם לרצות להשתפר בעזרת תמריצים כמו מסך סוף המשחק שמראה את השחקנים היעילים ביותר, ונותן לשתי הקבוצות לדרג אותם.
המשחק גם מציג לכם משהו שנקרא Play of the game, צילום של המהלך שלפי דעת האלגוריתם של המשחק היה הטוב ביותר במהלך הקרב. אמנם זאת מערכת קצת שבורה שלפעמים עושה עוול לשחקנים שבאמת עשו את המשחק, אבל לעיתים תופסת מהלכים מרהיבים באמת.
ככל שתצליחו יותר בקרבות, תקבלו יותר נקודות נסיון והמשתמש שלכם יעלה רמה. במקרה כזה תוכלו לקבל קופסאות Loot שבאופן אקראי מחלקת לכם סקינים, פוזות חדשות לדמויות, מטבעות איתן ניתן לרכוש מיידית אחד מאלו ועוד. בעוד שזה רעיון חביב, כמובן ש-Blizzard הייתה חייבת להוסיף מיקרוטרנזקציות ולאפשר לקנות קופסאות כאלה בתשלום. לא שאכפת לי שהמשחק מאפשר לקנות שינויים קוסמטיים, אבל אישית אני לא מבינה למה שמישהו ירצה להוציא כסף על קופסא דיגיטלית שלא בהכרח מכילה שינויים שרלוונטיים לדמויות שהוא אוהב. עבור אנשים שרוצים לרכוש את הסקינים שלהם כאן ומייד, אני מקווה שבעתיד בליזארד יחליפו את הקופסאות לחנות סקינים רגילה.
אז לסיכומו של דבר – זה לקח לבליזארד כמעט 20 שנה ליצור משחק ממותג חדש לחלוטין, אבל אין מה להגיד, זה הצליח להם. בשנים האחרונות הם פתחו מומחיות חדשה – לקחת רעיון קיים, ללטש אותו ולהפוך למשחק ממכר ששואב לתוכו את כל סוגי השחקנים – בין אם הם מתחילים, שחקני קז'ואל שרק רוצים להנות ממשחק מהיר, או גיימרים רציניים שמשחקים בצורה תחרותית.
מדובר במשחק שקולע כמעט בכל נקודה – הוא יפייפה גרפית, ומכיל המון פרטים קטנים שמעידים על השקעה, הדמויות שלו כולן מיוחדות בין אם בעיצוב או ביכולות, וכל משחק בו מרגיש שונה. אפילו אם אתם לא ממש בקטע של משחקי יריות – עדיין ממש שווה לכם לבדוק אותו, כי זה לא עוד Shooter טיפוסי, זה Shooter ברוח Blizzard.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems