בחברה נחושים להמשיך ולטפח את האלטרנטיבה שלהם ל-Steam, אשר תקבל באופן בלעדי חלק גדול ממשחקי ה-Xbox המובילים בעתיד הקרוב
חנות האפליקציות של ענקית התוכנה עבור חלונות 10, ה-Windows Store, הצליחה להכעיס חובבי גיימינג רבים בתקופה האחרונה, כשהפכה לבית הרשמי של כותרים בולטים כמו Rise of the Tomb Raider (שזמין גם ב-Steam לשמחתנו) ו-Gears of War: Ultimate Edition – והפגינה כמה וכמה חסרונות ובעיות טכניות מהותיות, שהעלו דז'ה-וו די שלילי לשירות ה-Games for Windows Live הידוע לשמצה, שהיווה פלטפורמה נוראית למשחקים מסויימים לפני כמה שנים ונסגר לבסוף בקול ענות חלושה.
בשל העובדה שחנות האפליקציות עושה שימוש בארכיטקטורת ה-UWP (ר"ת Universal Windwos Platform) החדשנית של מיקרוסופט, שנועדה לאפשר יצירת אפליקציות אחודות שיוכלו לפעול על כל המכשירים מבוססי החלונות באשר הם, ללא קשר לארכיטקטורת החומרה הספציפית של המכשיר, המשחקים אשר מתבססים עליה מגיעים ללא קבצי הפעלה בפורמט המוכר לנו מעולם החלונות (exe) ובכך אינם ניתנים לשליטה ושינוי, נכון לעכשיו, בידי מנהלי ההתקן של כרטיסי המסך.
כל זה אומר שהאפשרויות הגראפיות שאותן בחרו לכלול המפתחים בתוך הכותר עצמו הן היחידות שיהיו זמינות לשחקנים – ונכון לעכשיו כמה מהיכולות הבסיסיות והפופולריות ביותר כלל אינן נתמכות בידי הפלטפורמה. שחקנים לא יכולים לבחור להפעיל משחקים במצב של מסך מלא ובלעדי, אלא רק במצב בו מדובר בחלון ללא שוליים (borderless window) אשר לא מאפשר לקבל את הביצועים המיטביים מהחומרה בחלק מהמצבים (המשחק אינו היישום המובהק הבלעדי שמקבל גישה למשאבי המערכת), לא קיימת תמיכה במערכי SLI ו-CrossFire מרובי כרטיסי מסך, אין תמיכה במודינג משום שאין תיקיית קבצי הפעלה קלאסית להתבסס עליה, אין תמיכה בכפתורי מאקרו מוגדרים מראש במקלדות ועכברים ועוד.
מעל לכל אלו ניצבת בעיה מוזרה נוספת, במסגרתה הסינכרון האנכי התוכנתי של התצוגה מופעל באופן קבוע וללא יכולת לביטולו – במילים אחרות, הגדרת ה-Vsync למניעת אפקט "קריעה" בתצוגה בעת תזוזה בתוך המשחק פעילה תמיד. יכולת זו בעייתית עבור אלו שמעוניינים לקבל ביצועים גבוהים יותר מהכותר על חשבון האיכות הכללית של התצוגה (ל-Vsync פגיעה מסויימת בביצועים, שבחלק מהכותרים היא משמעותית מאוד) – ובעיקר עבור בעלי המסכים תומכי ה-FreeSync וה-G-Sync, שהן טכנולוגיות להשגת אותו אפקט החלקה ללא הפגיעה בביצועים, ובקצבים של יותר מ-60 הרץ בהתאם ליכולת החומרתית של אמצעי התצוגה.
בשורה התחתונה, נראה כי ניתן להסכים עם מגוון הקולות ברחבי הרשת שמצהירים כי חנות האפליקציות של מיקרוסופט, ופלטפורמת ה-UWP כולה, עדיין רחוקים מהבשלות הנדרשת עבור משחקים מתקדמים בפרופיל גבוה, שהחלו לפתע להופיע בה – וימשיכו לעשות זאת בקצב מוגבר בעתיד הקרוב, כחלק מהאסטרטגיה של החברה לחזק את מעמדה של חלונות 10 כמנוע גיימינג עדכני לעידן ה-DirectX 12 שבפתח.
הגיימרים לא מרוצים מהמצב שנוצר, בלשון המעטה, אך נראה כי במיקרוסופט לא ממש מתרגשים וממשיכים להיות אופטימיים למדי – עם הבטחה לעדכון קרוב שיאפשר את ביטול אפשרות ה-Vsync במשחקי UWP, שאמורה לאפשר את התמיכה בטכנולוגיות ההחלקה החומרתיות שהוזכרו קודם. עם זאת, אנשי החברה לא סיפקו תאריך יעד לעדכון המדובר – ובינתיים גם לא סיפקו התייחסות נוספות לשאר המגבלות של הפלטפורמה, שחלקן מהותיות לא פחות מעניין ה-Vsync.
אז האם מדובר כאן בעוד כשלון גדול וידוע מראש, או שהפעם העקשנות של מיקרוסופט תשתלם לה ובהמשך כולנו נתחיל לאמץ את ה-UWP כמנגנון חדש לצד יישומי ה-x32/x64 הישנים והטובים? נמשיך לעקוב ולעדכן אתכם.
steam is love, gabe is life.