מה קורה לתעשיית הגיימינג?

שנת 2018 תיזכר בעיקר בשל מוצרים דיגיטליים אקראיים שנדרשים לרכישה בכסף אמיתי, חידושים מיותרים למותגים אהובים והגנות קבצים דרקוניות

לפני כמה שבועות סיפרנו לכם על ההחלטה השנויה במחלוקת של בליזארד להכריז אודות משחק מובייל חינמי בתור השיא של הארוע השנתי שלהם, Blizzcon. למרות שאין באמת בעיה בסיסית עם הרצון של חברה לפתח לעולם המובייל, חוסר ההבנה המשווע של בליזארד לגבי רצונו של הקהל אשר נכח בכנס ואשר ציפה למשחק חדש של דיאבלו למחשבים האישיים כמו בעבר, הוא זה שהביא לקיתונות הבוז והזעם שספגה החברה לאחר מכן.

קבלו עדכונים לפני כולם בטלגרםקבלו מאיתנו עדכונים לפני כולם - בטלגרםהצטרפו כבר עכשיו לערוץ הטלגרם של הזון


כשבוע בלבד אחרי Immortal, התחילה סאגה חדשה – Fallout 76 – משחק המולטיפלייר המצופה של בת'סדה. אם אתם מעודכנים בחדשות גיימינג או צפיתם בביקורות, אתם כבר יודעים שמדובר במשחק שבור, חסר עלילה, מלא בבעיות ועם גרפיקה מלפני עשור. וכדי להוסיף חטא על פשע, בתסד'ה הצליחה לפשל גם עם חבילת האספנים של המשחק, אותה חבילה שהמעריצים הכי שרופים שלהם רוכשים במאות דולרים.

אחד הפריטים בחבילה – תיק קנבס איכותי, הוחלף ע"י בת'סדה בלי ידיעת הרוכשים בתיק ניילון זול. הפיצוי שהחברה הציעה למאוכזבים, היה חמישה דולרים במטבע של המשחק (כי כמובן שכדי להכעיס עוד יותר יש בו גם מיקרוטרנזקציות) סכום שלא מספיק אפילו כדי לרכוש את התיק המדובר בתוך המשחק. לקח להם כמה שבועות של זעם אינטרנטי כדי להודיע שהם הולכים לשלוח את תיקי הקנבס לכל מי שרכש את החבילה, וגם זה קרה רק אחרי שאנשים גילו שעיתונאים שבקרו בכנס שבת'סדה ערכה, קבלו חבילת אספנים, נחשתם נכון, עם תיק קנבס!

לא עוברים עוד כמה ימים, ואנחנו מקבלים משחק חדש מבית . אל תתרגשו יותר מדי, זה לא Half-Life 3, מדובר במשחק קלפים בשם Artifact. אמנם במשחק חסרים לא מעט פיצ'רים, אבל מבחינת משחקיות הוא לא רע בכלל ואפילו מרענן את הז'אנר שמלא במשחקים שדומים יותר מדי ל-Hearthstone

אבל, מי מכם שמכיר משחקי קלפים, יודע שבד"כ מדובר במשחקים חינמיים, שעושים את הכסף שלהם מגביית תשלום על חפיסות קלפים נוספות ודמי כניסה לחלקים מסויימים במשחק. עכשיו, מה Artifact לא? נכון מאוד, הוא לא משחק חינמי! ועדיין דורש מכם לשלם כסף על כל אותם דברים.

כל המקרים האחרונים הללו מצטרפים לרשימה ארוכה של חברות משחקים שבשנים האחרונות מחפשות עוד ועוד דרכים למקסם רווחים, לעיתים בשיטות אנטי צרכניות בעליל.

בהתחלה היה ה-Denuvo, אותו מנגנון שניסה להגן על החברות מפני , ובאופן די אירוני פגם בחווית המשחק דווקא עבור אנשים שכן שלמו עבורו במיטב כספם, כי הכריח אותנו להיות מחוברים כל הזמן לאינטרנט, אפילו עבור משחקי סינגל פלייר.

לאחר מכן הגיעו ה-DLC-ים, שביותר מדי מקרים דרשו מאיתנו לשלם כסף על תוכן נוסף שבלעדיו המשחק המקורי לא שלם, או שהם מרגישים כאילו מכרו לכם צ'יטים בכסף. רוצים להראות לכולם שאתם תותחים ב-Mortal Kombat אבל אין לכם כוח ללמוד קומבואים? אין בעיה, פתחו את הארנק, ובלחיצת כפתור תוכלו לבצע כל Fatality!

ואז כשהחברות מנצלות את זה שהיום בעידן האינטרנט המהיר אפשר להוריד פאטצ'ים בקלות, גם לקונסולות, התחלנו לקבל משחקים שביום השחרור שלהם מגיעים מלאי באגים, כאילו החברה שפיתחה אותם התקמצנה על צוות QA והחליטה שאנחנו הצרכנים נבדוק עבורה את המוצר.

הרעה החולה האחרונה הגיעה אלינו היישר ממשחקי מובייל – מיקרוטרנזקציות ו-Loot Boxes. נעזוב אפילו לרגע את העובדה שחברות כבר לא מסתפקות במחיר מלא למשחק שעולה 60 דולר גם ככה, ומנסות לאלתר שיטות לגבות עוד דולר פה, דולר שם. בואו נקרא לילד בשמו – Loot Boxes הם הימורים לכל דבר. חברות המשחקים המציאו שיטה גאונית לגרום לילדים ונוער, ואפילו מבוגרים להתמכר להימורים חוקיים, כשלמעשה הם אפילו לא מקבלים שום דבר פיזי בתמורה.

אז מה בעצם עובר על אולפני הפיתוח האהובים עלינו? איך חברות שפעם כל כך רצו שנהנה מהמשחקים שלהם, רואות בנו היום רק ארנקים פתוחים? ובכן, זה קצת עצוב, אבל ככה העולם עובד. אותם סטודיואים הם היום חברות לכל דבר, ולכל חברה יש בעלי מניות ובורד מנהלים שהם לא בהכרח , ומחפשים למקסם רווחים. הגיוני, כי זה התפקיד שלהם.

אבל מצד שני, זה קל לשכוח את זה, אבל הכוח הוא דווקא בידיים של הצרכנים. אפשר למשל להמנע לרכוש משחקים ב-Pre-Order. אל תתפתו למחיר מוזל מראש, לפני שאתם יודעים מה טיב המשחק. אפשר להחרים משחקים שדוחפים מנגנוני תשלום נוספים בצורה אנטי צרכנית, מה שדוחף את החברות לתקן את המעוות, כמו שקרה במקרה של Shadow of War למשל.

וכמובן, שצריך לזכור שלא כולם ככה. יש לא מעט חברות שעדיין נשארות נאמנות לעצמן וללקוחות שלהם, אנחנו. דין DLC של CD Project לא כדין DLC של EA. וכמובן שמשחקי אינדי הם החלק התמים של תעשיית הגיימינג, מלא באנשים שאוהבים גיימינג באמת ורק רוצים שאנשים אחרים יהנו מהיצירה שלהם.

בנוסף, מיקרוטרנזקציות הוא מנגנון לגיטימי במשחקים חינמיים, כל עוד הוא לא משפיע על המשחק עצמו. כך למשל סקינים במשחקים כמו League of Legends, או Fortnite, שמשנים רק את התצוגה של הדמות שלכם, אבל לא נותנים לכם שום יתרון במשחק עצמו.

מסכימים עם נושא הכתבה או לא ממש? בואו לדבר על זה בתגובות!

סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems