בואו לגלות מה הביא ליצירתו של משחק האינדי השווה 2.5 מיליארד דולר
והפעם נדבר על הסיפור מאחורי משחק שהפך לתופעה ושבה את ליבם של מליוני גיימרים ברחבי העולם. זהו משחק אינדי צנוע שהתחיל בתור שאיפה של בחור אחד ליצור משחק משל עצמו, והפך, נכון להיום, להיות המשחק השני הנמכר בכל הזמנים, כשהוא מדלג בקלות מעל אלפי משחקים שהגיעו מהסטודיואים הגדולים ביותר: Minecraft.
אז הסיפור שלנו מתחיל ביוצר משחקים שוודי צעיר בשם Markus Persson המוכר יותר בתור כינויו ברשת – "Notch". כבר כשהיה בן 8, מרקוס לימד את עצמו תכנות על מחשב הקומודור 128 של אבא שלו, ואפילו בנה משחק הרפתקאות טקסטואלי. למרות יכולותיו, מרקוס מעולם לא סיים בית ספר תיכון. אבל בעידודם של הוריו פיתח את כישורי התכנות שלו בעזרת קורסים באינטרנט, כך שכבר בגיל 18 הצליח למצוא עבודה בתכנות. לאחר שצבר מעט נסיון, בשנת 2004 התחיל לעבוד בתור מפתח משחקים עבור חברת Midasplayer, שלימים תהפוך לKing.com, כן כן החברה הזאת שיצרה את קנדי קראש.
כבר בזמן שעבד שם, התחיל לעבוד על פרוייקטים קטנים משל עצמו כמו משחק זומבים בשם "Left 4K Dead" גרסת מעריצים למשחק של Valve. בסופו של דבר הוא התפטר מהחברה בשנת 2009, כדי להשקיע את כל זמנו בפיתוח משחק משלו.
בהתחלה ניסה ליצור משחקים שונים, כמו "RubyDung", מן משחק בנייה בהשראת "Dwarf Fortress" ואפילו משחק זומבים שהתבסס על אותו נסיון קודם, אבל עד מהרה הוא זנח את הפרוייקטים הללו כשנתקל ב-Infiniminer.
כדי לקבל השראה ורעיונות, מרקוס נהג לגלוש בבלוג של מפתחי משחקים בשם Tigsource, ושם הכיר את משחק האנדי החינמי Infiniminer, משחק של כריית משאבים מגוף ראשון משולב מולטיפלייר, שבו היה עליכם לאסוף משאבים, לבנות ולחקור את הסביבה שלכם. למרות שהמשחק היה יחסית בסיסי ומלא בעיות, מרקוס ראה בו פוטנציאל.
מספר שבועות לאחר שיוצרי Infiniminer הפסיקו את הפרוייקט, מרקוס החל לפתח את המשחק שלו, לו קרא בהתחלה "Cave Game". המטרה שלו הייתה ליצור משחק בעולם תלת מימדי מרובע שיאפשר לשחקן לבנות את ההרפתקאה שלהם בעצמם ויתן להם חופש מוחלט לשחק בכל צורה שירצו. הגרסא הראשונית אפשרה לשחקן לכרות בלוקים, למקם אותם במקום אחר או ליצור כלים. חלק מהמשאבים שהמשחק השתמש בהם כמו הטקסטורה של הדשא והעיצוב של ה-Mobs נלקחו מאותם משחקים שניסה ליצור בעבר. בשלב הפיתוח הבא, נוספה למשחק אפשרות למולטיפלייר ואז מצב השרדות כדי לגרום לעולם להרגיש מסוכן.
במצב השרדות, מתחילים את המשחק בסביבה שמיוצרת אקראית על ידי המשחק, ועליכם לאסוף משאבים, לבנות נשקים ומבצר משלכם כי בכל ערב מגיעים יצורים שעלולים לפגוע בכם. אחד מאותם יצורים, שהפך לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם מיינקראפט, הקריפר, נוצר כשמרקוס לקח דמות של חזיר ויצר אותה בטעות לגובה במקום לרוחב. הוא החליט לצבוע אותה בירוק ולהפוך אותה לאוייב במשחק.
בשלב זה, כשהמשחק כבר קיבל צורה, מרקוס חבר ל-Jakob Porsér, חבר טוב שלו, שהכיר בזמן שעבד ב-Midasplayer, ויחד הקימו את חברת Mojang, גאדג'ט בשוודית. אתר נפתח למכירת המשחק, והוא קיבל גם את שמו הסופי: "MineCraft", שם שבעצם די מתאר את מה שאתם עושים בו, כורים ובונים.
בתחילת השנה הראשונה, המשחק מכר רק כ-20 אלף עותקים. אבל עד מהרה כל זה השתנה. בשנת 2010, המשחק קיבל אזכור בבלוג של Team Fortress 2 וב-PC Gamer, כתבות שעזרו להכיר אותו לקהל רחב יותר. למעשה קהל רחב כל כך, שעד מהרה השרתים של המשחק קרסו. מרקוס החליט בתור פיצוי להפוך את המשחק לחינמי, רק שזה הביא לקפיצה נוספת בהורדות ולנפילות נוספות של השרת. באותו זמן החלו להתפרסם סרטונים ויראליים של אנשים שבנו דברים שונים בעולם של מיינקראפט, סרטונים שזכו למאות אלפי צפיות.
מרקוס המשיך לשפר את המשחק ולהוסיף לו אוייבים ובלוקים חדשים כמו Noteblocks שאפשרו יצירה של מוזיקה במשחק, מה שהביא ליצירה של ז'אנר חדש של סרטוני מוזיקה במיינקראפט, שכמובן רק חיזקו את פופולאריות המשחק אפילו יותר.
בשנת 2011 מיינקראפט קיבל סוף סוף גרסא רשמית, וגיבור המשחק קיבל את שמו "סטיב", שם שמרקוס סתם המציא באקראי בזמן ראיון שנתן.
במהלך השנים, המשחק רק המשיך לקבל שדרוגים שונים, קיבל גרסאות לקונסולות, מודים שונים שהקהילה יצרה והמשיך לצבור עוד ועוד שחקנים. אבל כל הפופולאריות הזאת התחילה להכביד על מרקוס. בשנת 2014 פרסם הודעה בטוויטר שלו: "מישהו רוצה לקנות את המניות שלי במוג'נג כדי שאוכל להתקדם בחיי?". הודעה שלבסוף נגמרה במכירת החברה למיקרוסופט תמורת סכום של 2.5 מיליארד דולר.
נראה כי הייתה להם סיבה טובה. באופן מדהים, מיינקראפט ממשיך לשמור על הפופולאריות שלו כבר כמעט שבע שנים, וכמה כבר משחקים יכולים להתגאות בהישג כזה?
ולמרות החששות הכבדים של המעריצים, הרכישה של Mojang לא פגמה במשחק שממשיך לקבל את אותה התשומת לב כבעבר. בשנת 2015 אפילו נוצר שיתוף פעולה בין מוג'נג ל-Telltale שהוליד משחק ספינאוף בשם Minecraft: Story mode. כך שנראה שהסיפור שלו עוד רחוק מסיום.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems
וואו!!
מדהים איך שיצרו את Minas Tirith.
יש טעות בכתבה בהקשר למיקום המשחק ברשימת המשחקים הנמכרים ביותר בכל הזמנים. המשחק הוא השלישי הנמכר ביותר בכל הזמנים (72 מיליון עותקים) אחרי Wii Sports (עם 82.72 מיליון עותקים, המשחק הנמכר ביותר בכל הזמנים לקונסולה בודדת) וטטריס (425 עותקים אך ורק לסמארטפונים).
לצערי אין אפשרות לערוך תגובות, אך התכוונתי ל-425 מיליון עותקים לטטריס רק על הסמארטפונים (לא כולל גיימבוי ופלטפורמה אחרת).
אם שוודית, אז צריך לכתוב 'מויאנג'. ויקיפדיה: 'מבוטא: Moyang (מויאנג)'