משחק חדש משלב בין קלפים דיגיטליים, הישרדות ומשחקי תפקידים – ועושה זאת עד כדי כך טוב שפשוט לא תוכלו לנתק את עצמכם מהמסך
מכירים את זה שמשחק כל כך ממכר, שאתם מנסים לשכנע את עצמכם ש"רק עוד סיבוב אחד ודי" אבל אז מגלים שבעצם ביליתם עליו כמה שעות טובות? ובכן, משחק האינדי Slay the Spire, הוא בדיוק כזה.
קצת קשה לי להגדיר בדיוק את הז'אנר של Slay the Spire, אבל אפשר להגיד שהוא מין הכלאה בין משחק Roguelike למשחק קלפים לשחקן יחיד. לפי שלא יודע מה זה Roguelike, שכן זה לא ממש מונח שיש לו תרגום לעברית, מדובר במשחק שההתרחשויות בו הן אקראיות לחלוטין, כך שבכל פעם שתבחרו להתחיל סיבוב חדש, תקבלו חוויה שונה כמעט לגמרי מהפעם הקודמת.
ב-Slay the Spire אתם יוצאים למסע, מסע רצוף אוייבים, מלכודות, סודות ובוסים במגדל מסתורי, כשלרשותכם עומדת חפיסת קלפים, שהיא הדרך שלכם להלחם באוייבים.
כשתטפסו במגדל, למעשה תבנו מסלול משל עצמכם, כשהמסלולים האפשריים מיוצרים אקראית. כל צעד יכול להיות קרב מול מפלצת, חנות, מדורה בה תוכלו לנוח או לשדרג קלף אחד, או סימן שאלה שיכול להיות ארוע אקראי לחלוטין שיכול לעזור לכם מאוד, או דווקא לגרום נזק, כמו למשל לזבל לכם את חפיסת הקלפים עם קלף שבמקרה הטוב לא עושה כלום, או במקרה הרע יפריע לכם לשחק.
בכל פעם שתבחרו להתמודד מול מפלצת, סמי בוסים או בוסים תיכנסו מולם לקרב כשהקלפים מייצגים את הפעולות שתוכלו לבצע מולם.
העיקרון הבסיסי של משחק הקלפים מאוד פשוט. בכל תור תקבלו מספר קלפים ליד מהחפיסה שלכם, שאיתם תוכלו להתקיף אוייב, או להגן על עצמכם עם קלפי הגנה שתקפים לאותו תור. אם האוייב יעשה לכם נזק במספר שגדול מההגנה שיש עליכם תחטפו נזק לנקודות החיים, ואותו דבר תקף אליו.
בכל סיבוב תוכלו לדעת מראש מה היריב שלכם מתכוון לעשות על פי סימן שמופיע מעל לראשו, וכך תוכלו לתכנן בזהירות את האסטרטגיה שלכם לאותו תור.
משלב לשלב העיקרון הבסיסי הזה ילך ויסתבך כשתתקלו באוייבים השונים והמגוונים שמסתובבים במגדל. אוייבים יטילו עליכם סטטוסים שלמשל מחלישים את קלפי ההגנה שלכם, או יכניסו לחפיסה שלכם קלפים שלא עושים כלום, כך שאם לא תזהרו תגיעו למצב שלא תוכלו לבצע שום פעולה בתור. או שתתקלו באוייבים שמזמנים עוזרים, משתכפלים, או אפילו מחזירים את עצמם לחיים כל עוד החברים שלהם עדיין בזירה.
כמובן שכדי להתמודד עם כל אלו, הקלפים הבסיסיים שתקבלו בהתחלה לא מספיקים. אבל אל דאגה, כי במהלך המסע תמצאו ותזכו בשלל עתיקות שיתנו לכם בונוסים שונים בכל קרב, תקבלו שיקויים וכמובן קלפים חדשים והרבה יותר מעניינים שתוכלו לבחור להוסיף לחפיסה שלכם אם תרצו.
אילו קלפים תמצאו תלוי בדמות שאתם משחקים, כי ב-Slay the Spire יש שלוש דמויות לבחור מתוכן, כשלכל אחת אסטרטגיות קרב שונות כל כך, כך שמשחק עם כל אחת מהן הוא חוויה אחרת לגמרי.
למשל אני מאוד מחבבת את הדמות של ה-Silent ואוהבת לנסות לבנות איתה חפיסת רעל שאם משתמשים בה נכון יכולה להוריד עשרות נקודות חיים לאוייבים בכל תור מבלי שיש להם דרך להתגונן ממנו באמצעות מגן.
אבל שימו לב. אם תמותו, המשחק נגמר. תצטרכו להתחיל לגמרי מחדש, כלומר עם חפיסה בסיסית, ותאלצו לטפס מחדש במגדל. הרעיון הוא שבכל פעם שתמותו ותתחילו מחדש אמנם תאבדו את כל רכושכם, אבל יהיה לכם עכשיו ידע שלא היה לכם קודם.
בכל סיבוב כזה תגלו יותר מידע על אילו יצורים מסתובבים במגדל ואיך להתמודד עם סוגי אויבים מסויימים. תגלו אילו קלפים עובדים טוב יותר יחד, אילו קלפים כדאי לשדרג, תוכלו לנסות להרכיב חפיסות שונות ותלמדו איך כדאי לכם לנתב את המסלול שלכם ועוד. בנוסף, בסוף כל סיבוב תקבלו נקודות שאם תצברו מספיק מהן יפתחו קלפים ועתיקות שלא הופיעו קודם לכן, ושיוסיפו עוד אפשרויות.
אמנם זה קצת מבאס להגיע לחפיסה מושלמת ואז לאבד אותה, אבל זה דווקא מה שעושה את המשחק לכל כך כיף, שאתם לא יודעים מה יקרה הפעם.
אבל לצערי גם עם האקראיות של המשחק מגיעים לנקודת מיצוי בסופו של דבר. לאחר כמה עשרות סיבובים, תכירו כבר את כל המפלצות האפשריות ואת כל הקלפים, העתיקות והשיקויים וזה כבר יהיה פחות מעניין, אפילו שתוכלו לאתגר את עצמכם ברמות קושי הולכות וגוברות אם אתם בקטע.
מצד שני, עד שזה יקרה תגלו כנראה ששרפתם על המשחק כבר עשרות של שעות, ככה שזה הוגן לגמרי. חוץ מזה שאם תשחקו בו במחשב, תגלו שיש לו קהילת מודינג פעילה, כך שתוכלו לנסות דמויות חדשות שהקהילה יצרה, יחד עם מפלצות וקלפים חדשים.
אני יכולה להגיד בפה מלא שזה אחד ממשחקי האינדי המקוריים והכייפיים ביותר ששחקתי בהם בשנה האחרונה. מלבד למשחקיות המעניינת, הוא מלא בכתיבה שנונה, מפלצות מקוריות ומשונות, ועשרות אפשרויות לשחק עם שלוש הדמויות שיש במשחק. בהחלט מומלץ אם אתם מחפשים משהו חדש ומרענן.
כרגיל – תודה רבה !