הכותר הבא בסדרת Doom נוחת בשבוע הבא ועבור האירוע בחנו מספר כרטיסי מסך בשביל לראות איזה ביצועים תקבלו בהגדרות השונות
Doom של Bethesda בשימוש מנוע ה-IDTech8 המתקדם נוחת לסיבוב שלישי עם Doom: The Dark Ages, משחק שמעבר אלמנטים שמזכירים לנו את Quake עם אותה נוסחת Doom מוכרת שלמדנו לאהוב בשנית עוד מ-2016.
ביום שלישי הקרוב שחקנים יוכלו לשים את ידיהם על ארסנל חדש של נשקים ואנחנו לקחנו את הארסנל שלנו לבדיקת ביצועים בשביל להבין כמה כבד יהיה Doom החדש עם כרטיסי המסך השונים בשוק.
להלן סרטון משחקיות שהקלטנו בשימוש מערכת בעלת GeForce RTX 4090 ו-Ryzen 9 9950X3D בשימוש הגדרות Ultra Nightmare ברזולוציית 4K. הקטע הוקלט בחלק מוקדם של המשחק למניעת ספוילרים:
אפשרויות הגרפיקה – Doom: The Dark Ages

כמשחק שמבוסס על מנוע ה-IDTech, מקבלים המון אפשרויות ויזואליות אך דרך התפריטים במשחק לא ניתן לבטל את קיום טכנולוגיית עקיבת הקרניים, RayTracing. אנחנו בטוחים שבעתיד הקרוב יהיו אלו שיוכלו למצוא את הדרך לעשות זאת בקלות. עד אז, נחשב Doom: The Dark Ages כמשחק שפחות או יותר מחייב את השחקנים בשימוש חומרה שתומכת עקיבת-קרניים. דרישות המינימום הן:
- Requires a 64-bit processor and operating system
- OS: Windows 10 64-Bit / Windows 11 64-Bit
- Processor: AMD Zen 2 or Intel 10th Generation CPU @3.2Ghz with 8 cores / 16 threads or better (examples: AMD Ryzen 7 3700X or better, or Intel Core i7 10700K or better)
- Memory: 16 GB RAM
- Graphics: NVIDIA or AMD hardware Raytracing-capable GPU with 8GB dedicated VRAM or better (examples: NVIDIA RTX 2060 SUPER or better, AMD RX 6600 or better)
- Storage: 100 GB available space
- Additional Notes: 1080p / 60 FPS / Low Quality Settings, NVME SSD storage required
מדובר בעליית דרישה חדה מאוד לעומת הדרישה המאוד צנועה של GeForce RTX 1050 Ti בכותר ה-Doom הקודם, Eternal.

Doom: The Dark Ages לא רק תומך בטכנולוגיות שיפור התמונה של NVIDIA, AMD ואינטל, אלא גם מאלץ אתכם לבחור באחת. עבור משתמשי NVIDIA הבחירה ב-DLSS האקסלוסיבי מובנית מאליה. אפשר להשתמש ב-DLAA שהוא פילטר Antialiasing מתקדם או ב-DLSS Quality, שמצליח לשמור על איכות תמונה נקיה באמצעות רינדור פנימי ברזולוציה נמוכה יותר והגדלתה באמצעות אלגוריתם. כמו כן, יש גם שימוש בטכנולוגיות Frame Generation, גם עבור NVIDIA וגם עבור AMD בשימוש FSR.

סט הגדרות האיכות הויזואליות מפולח ל-6 דרגות, מ-Low ועד Ultra Nightmare. באופן מפתיע, מצאנו שכל הארבע הגבוהות ביותר מביאות לביצועים כמעט זהים:

לקחנו GeForce RTX 4080 SUPER, והשתמשנו בהגדרות השונות בשביל למדוד ביצועים. פרקטית, לא ראינו הבדל ביצועים כלל בין שימוש ב-Ultra Nightmare לבין High. רק מעבר ל-Low יביא אתכם לשיפור משמעותי בביצועי המערכת. הסיבה לכך היא שכמעט ואין הבדל באיכות התמונה. הטקסטורות, הצללים וכמות הפוליגונים נראית זהה לחלוטין.
מבחני הביצועים – צריך המון כח גרפי עבור ה-Doom הזה

מתחילים ברזולוציית 4K. לקחנו את כרטיסי המסך החזקים ביותר שיש לנו כרגע והרצנו אותם עם סט הגדרות Ultra Nightmare בשילובים שונים של סקיילר רזולוציה ו-Frame Generation. בפשטות, הביצועים הידידותיים שלמדנו להכיר בכותרי Doom הקודמים התאדו. המשחק הזה קורע חומרה חזקה היום לגזרים ברזולוציות הגבוהות עם לא משתמשים בעזרות כאלה ואחרות. רק ה-RTX 5090 צלח את מבחן ה-4K 240Hz לאלו מכם שרכשו לאחרונה את מסכי ה-OLED המשוגעים הללו.
אמנם, אפשר להינות מהכותר הזה גם בהרבה פחות ואפשר לראות שגם רמת RTX 4080 SUPER תספיק לנו אם אנחנו רוצים לסחוט 120FPS או יותר ברזולוציית 4K עם הגדרות גבוהות, כל עוד אנחנו נעזרים ב-Frame Generation לצד DLSS Quality. איכות התמונה במצב הזה נהדרת.
אם הולכים על איכות התמונה הגבוהה ביותר (DLAA) ללא שימוש ב-Frame Generation, המשחק קורע את כרטיסי המסך לגזרים ממש כמו ש-Doomslayer עושה למפלצות שמולו.

ברזולוציית 2560X1440 לקחנו מדגם של כרטיסי מסך זולים יותר בממוצע וכאן נראה שכולם, RTX 4070 וכל מה שחזק מכך, צולחים את רף 60FPS בממוצע בקלות. שימוש ב-Frame Generation יביא אתכם אל מעל ל-100FPS בקלות, דבר חשוב למשתמשי מסכים בקצב ריענון גבוה. כרטיסי המסך החדשים של AMD עושים עבודה טובה, אבל גם אלו של הדור הקודם של NVIDIA לא רעים.

ב-1920X1080 אנחנו מוצאים שיש ל-RTX 4060 יתרון מובהק על ה-RTX 3060 עם השגה של יכולת 60FPS. כאשר משתמשים בתכונה Frame Generation אפשר להגיע למספרים של 120FPS או יותר עם כרטיסי המסך דוגמת RTX 4060, RTX 4060 Ti ו-RTX 4070.

ב-Bethesda בבירור לא משחקים עם חומרה חלשה כשמדובר בכותר ה-Doom החדש. הביקורת שלנו כלפי ההגדרות היא שלדעתנו הגדרות Low היו צריכות להיות נמוכות עוד יותר, להשמיט לחלוטין שימוש בעקיבת קרניים ולתת למשתמשים את היכולת לבחור באיכות ויזואלית נמוכה יותר במידה ויש להם חומרה חלשה יותר. המלצה של RTX 2060 SUPER או RX 6600 עבור ההגדרות הנמוכות ביותר מרגישה מעט לא הוגנת כלפי אלו שיכלו לשחק את משחקי ה-Doom הקודמים בקלות ועם ביצועים גבוהים וניגשים למשחק הזה ובפועל יתקשו לגרד 60FPS גם עם ההגדרות הנמוכות ביותר.
ההמלצה למפתחים לא מובנת לי בגלל שיש יחידות עיבוד ייעודיות למעקב קרניים שלא יודעות לעשות דברים אחרים, איך ביטול של מעקב קרניים ישפר ביצועים?
ומה קורה עם rtx 1080 למי שיש, שהוא מצד אחד טוב מה-2060 אך מצד שני אין לו עקיבת קרניים?
GTX1080 לא יעבוד כי הוא מתחת לדרישות המינימליות למשחק
אז המחשב שלי ס"מ מעל המינימום?
מזל שאין לי זמן לשחק.
מה זה ? ה – FAR CRY החדש ?
ביזיון של משחק שמצריך חומרה מטורפת …
אם החבר'ה בחברה כ"כ מוכשרים, שיוציאו משחק
נפלא על חומרה בינונית וצפונה.
אולי התכוונת crysis ?
המשחק עובד נהדר על חומרה בינונית , בתנאי שהיא תומכת RT.
אולי
אתה יודע שזה לא התחום שלי …
בכל מקרה, חוכמה קטנה להוציא משחק ששום דבר לא מספיק טוב בשבילו.
זו כל הפואנטה.
אני חושב שתוכן וקונספט הרבה יותר חשובים מאשר גרפיקה ואם אני חושב על 2 המשחקים שתפסו אותי הכי חזק בשנתיים האחרונות הם היו מפוקסלים לגמרי.
אבל זה אני .
המשחק הוא עם מנוע חדש שמכוון קדימה ומיועד לעתיד ויש לו את המגבלה המוזרה הזאת שחייבים RT אז זה מבאס שהוא "דופק" כמה כרטיסים ישנים שהם חזקים אבל
מחיפוש ברשת נראה ש rtx2060 מריץ אותו די יפה על 1080high+DLSS – יציב על 50-60 . אז אולי החוכמה היא לא לרדוף אחרי 360 הרץ וכל מיני הגזמות כאלה .
מבדיקה קצרה ב steam survey נראה שיותר מ50% מהכרטיסים שבשימוש הם כרטיסי NVIDIA ברמת ה 2060 או יותר טובים
אז אולי זה לא ירוץ על ה radeon 5770 של איבקו , אבל יש קהל מספיק רחב שכן יכול להנות מהמשחק אם הוא מבין שאפשר להנות ממשחק גם הוא רץ רק על 50-60 FPS.
והעובדה שהוא על vulkan גם נזקפת לזכותו , בהתאם לזאת גם ההיצע של AMD מריץ אותו ברמה מספקת החל מ rx 6600 .
דרך אגב , אני הגבתי דרך ה"פורום" . בתגובה הקודמת שמתי קישור לסרטון של doom eternal ודקה אחרי זה ערכתי ומחקתי , אבל ב"תגובות" לכתבה הקישור הזה עדין מופיע.
בלי להיתלות באילנות גבוהים, אני, אי שם בעבר,
גם שיחקתי פה ושם במספר כותרים "עם תוכן".
ברור שכל אחד וטעמו, אבל הוואו הויזואלי היה ונשאר
משני למדי, כל עוד היה עניין במשחק ( לרוב ).
כמובן שהיו משחקים של "קטול כפי יכולתך". 🙂
אף פעם לא טענתי שאני מושלם …