יצרנית מכשירי ה-iPhone הצליחה לתפוס את המקום הראשון במכירות בסוף שנת 2017, אך המתחרה הקוריאנית שלה עדיין מובילה בהסתכלות שנתית, בשוק שחווה הצטמצמות קלה לראשונה בעידן המודרני
ההשקה של ה-iPhone X היוקרתי בהחלט עשתה את שלה. אפל אמנם פספסה במעט עת ההזדמנות לקבוע שיא מכירות חדש ברבעון, אך התקרבה מאוד (מאוד) לרף זה ואף הצליחה לקבוע שיא חדש של מחיר מכירה ממוצע (ASP – Average Selling Price) עבור סוף שנת 2017, ובמקביל אף לעקוף את היקף המכירות הכולל של היריבה הוותיקה סמסונג. למרות כל הדיווחים שמצביעים על המכשיר החכם המעוצב בתור כשלון במונחיה של הענקית מקופרטינו, יש כאן נתונים מספריים אדירים שבהחלט קשה להתווכח עמם.
לצד ההכרזות הרשמיות של סמסונג, אפל ומקבילותיהן על הביצועים המסחריים שלהן בשנה החולפת, מיהרו גם חברות חקר השוק הגדולות IDC ו-Strategy Analytics להציג את הנתונים שאותם אספו במהלך 2017 – ולהצהיר על כך שהרבעון הסופי של השנה ייזכר בתור הפעם הראשונה בה מכירות מכשירי הסמארטפון ירדו בהשוואה לעבר, ירידה של בין 6 ל-9 אחוזים בהיקף המכירות הכולל בהשוואה לרבעון הסופי של שנת 2016 וסמל לכך שגם הקטר הזה מתחיל להאט עם הפיכתם של השינויים מדור לדור למצומצמים יותר ועם התפיחה ההדרגתית במחירים של הדגמים המובילים.
למרות הנצחון הקטן-אך-חשוב של אפל על פני סמסונג ברבעון הרביעי של השנה החולפת, שהבהיר לנו כי ליצרניות הסיניות אשר דולקות אחרי מותג התפוח עדיין יש הרבה לאן לשאוף לפני שניתן יהיה לחשוב על מהפך, הנתונים השנתיים מבהירים לנו שסמסונג היא עדיין המלכה של התחום, עם מכירות אימתניות של כ-317 מיליון יחידות שמהוות עלייה זעירה לעומת שנת 2016 – ומעניקות לה פער של מעל ל-100 מיליון יחידות לעומת אפל שבמקום השני, עם רמות ביקוש שנוטות לחוות שינויים קיצוניים מאוד בין רבעונים בהם ישנה השקה של דגמים חדשים לכאלו שלא.
Huawei ממשיכה ליהנות מתואר יצרניות המכשירים החכמים הסינית הגדולה ביותר, עם מכירות שנתיות של יותר מ-150 מיליון יחידות בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה – בפער בלתי מבוטל מבת ארצה Oppo שניצבת שוב במקום הרביעי, עם מכירות של בין 111 מיליון ל-118 מיליון סמארטפונים. תלוי את מי שואלים.
המנצחת הגדולה של שנת 2017 היא דווקא זו שנמצאת במקום החמישי ברשימה, כך נראה – שיאומי, עם יותר מ-91 מיליון מכשירים שנמכרו במהלך כל השנה (כולל כ-27 מיליון מתוכם רק ברבעון הסופי), לעומת מעט פחות מ-60 מיליון שאותם הצליחה החברה לשווק בכל מהלך 2016.
הצפי לעתיד של החברות המתמחות באיסוף המידע אודות השוק היוקרתי הזה הן שמירה על הסטטוס קוו הקיים – סמסונג תמשיך להיות המובילה הגדולה בעתיד הנראה לעין, בעוד שאפל אמורה להמשיך במרדף והשחקניות הסיניות הבולטות הן אלו שישלימות את תמונת הפסגה. עם כל זאת, הירידה הקלה של סוף השנה עשויה להיות רק הקדמה לתקופה חדשה של דשדוש יחסי בתחום שהגיע אל נקודת הרוויה שלו, וזה משהו שעלול יהיה לפגוע בכל המתחרות כמובן.
האם יתכן כאן שידור חוזר של מה שקרה וקורה בעולם המחשבים האישיים? מוקדם לקפוץ למסקנות מרחיקות לכת יתר על המידה, אך זו בהחלט אפשרות שקשה להתעלם ממנה לפתע.