סוני מכריזה על מכשיר בעל מסך דיו אלקטרונית בגודל 13.3 אינץ' ותמיכה בעט מגע שמיועד להחליף את מחברות הלימוד
עוד בספטמבר 2010 חשפו בסוני מסך דיו אלקטרונית גמיש וגדול במיוחד. בזמנו הצהירה החברה כי אין בכוונתה לייצר קוראים אלקטרונים ושהמסך הוא פרי מחקר בלבד. למרות זאת, עתה מציגה החברה את המכשיר אשר עושה שימוש במסך המדובר – משטח כתיבה דיגיטלי בגודל דף A4 סטנדרטי המיועד לשמש תלמידים במוסדות אקדמיים.
אמנם מסך הדיו האלקטרונית גמיש, המכשיר עצמו נוקשה הודות לגוף פלסטיק בעובי 6.8 מילימטרים ובמשקל 358 גרם. גמישות המסך נועדה לתרום לתחושת כתיבה טבעית ומוכרת על גבי המכשיר. מימדי המכשיר ומשקלו מרשימים בהתחשב בזמן חיי הסוללה. סוני מבטיחים 3 שבועות עבודה מטעינה אחת. המסך בגודל 13.3 אינץ', בעל רזולוציה של 1600×1200 פיקסלים ומסוגל להציג 16 גוונים של אפור.
אב הטיפוס של מסך הדיו האלקטרונית אשר הציגה סוני בשנת 2010 |
פרטים אחרים שחשפה החברה לגבי משטח הכתיבה הם תמיכה ב-wifi, זכרון פנימי בנפח 4 ג'יגה בייט וחריץ להרחבת זכרון באמצעות כרטיס MicroSD. על גבי המסך יהיו שתי מערכות קלט. אחת אשר תגיב רק לעט הסטילוס שיהיה מצורף למכשיר ושניה שתגיב למגע אצבעות המשתמש. כך בזמן כתיבה לא יקלטו פעולות אקראיות מהיד המונחת על המסך.
נסיון העבר מלמד שמכשירי קריאה גדולים עם מסכי דיו אלקטרונית לא זוכים להצלחה. דוגמה טובה לכך הוא ה-Kindle DX אשר הוכיח את עצמו כלא נח, יקר ולא שימושי בהשוואה למכשירים הקונבנציונאליים הקטנים יותר. המכשיר של סוני לעומת זאת, אינו מכשיר לקריאת ספרים. זה ברור לפחות מחוסר התמיכה שלו בפורמט ה-Epub ופורמטים אחרים של ספרים אלקטרוניים. הקבצים היחידם שה"נייר הדיגיטלי" ידע לעבוד איתם הם קבצי PDF.
לאורך השנה הקרובה גרסאות מוקדמות של המכשיר יעברו מבחן שוק ראשוני בקרב תלמידים משלוש מהאוניברסיטאות המובילות ביפן. אם המכשיר יוכיח את עצמו, גרסאות סופיות שלו צפויות להתחיל להימכר במאי 2014. סוני ציינה שהמכשיר יוצע למכירה כפתרון אקדמי ולא כמוצר צריכה לקניה פרטית. ולכן ייתכן שהוא לא יימכר ביחידות בודדות.
מסכי הדיו האלקטרונית הוצעו לראשונה כדרך לדמות קריאה של תוכן המודפס על דף. זה היה רק עיניין של זמן עד שיופיע מכשיר שידמה באמצעות מסך כזה גם את הכתיבה על דפים. אך היום, בעיקר בקרב הדור הצעיר שלומד במוסדות האקדמיים, השימוש בפתרונות דיגיטליים לרישום וללמידה כבר איננו זר ולא מהווה בעיה של הסתגלות. תקופת המבחן באונברסיטאות ביפן תראה האם הטכנולוגיה תשפר את אפקטיביות הלמידה או שמה השקעים בכיתות יוותרו עמוסים בסבך כבלי המתח של המחשבים הניידים.
נראה מגניב
נשאר רק לקוות שזה גם פונקציונלי…