תשתית אופטית לכל בית – כן בטח
אחד הנושאים שגרמו לנו השנה לאבד את העשתונות, מגיע דווקא מצידה של חברת החשמל הישראלית, שהבטיחה שוב ושוב תשתית אופטית מהירה לכל בתי האב בישראל, אך טרם סיפקה את הסחורה.
אולי כדאי שנזכיר לכם. הכל התחיל במהלך של חברת חשמל, שהבטיחה לספק לנו סיבים אופטיים, שיסללו על עמודי החשמל, ויהוו תשתית אופטית ישירה לכל בית-אב בישראל. טווח המהירות כאן גדול במיוחד, אמור לשפר את מהירות הגלישה (בעיקר את קצב ההעלאה) ועומד על בין 100 מגה-ביט לגיגה-ביט אחד בשנייה.
חברת החשמל הצליחה לספק את הסחורה, לפחות במפגש בלוגרים שהערכה בחודש יולי השנה, שם ניתנה האפשרות לקהל הרחבה להגיע ולהתנסות בגלישה במהירות של עד 1 גיגה-ביט לשנייה. מהירות מרשימה לכל הדעות, אך עם זאת שנוייה במחלקות בשל העובדה שהגלישה שם, בוצעה בתנאי מעבדה, ללא עומס על השרתים, ללא שרתים מרוחקים וללא דעיכות בקו.
במשך כל השנה המתינו חברת החשמל לזכיינית לפרוייקט, ורק לפני מספר ימים היא הגיע בדמות של קבוצת חברות ענקית, ובראשה החברה Via Europa, הגישו סוף-כל-סוף הצעה עסקית למכרז על פרוייקט הסיבים של חברת החשמל. ההצעה העסקית כללה מתן 7.5 אחוזים מהמיזם לשותפים, 30 אחוזים לויה-אירופה ואת ה-40 אחוזים הנותרים להותיר בידי חברת חשמל. כמו כן, נודע לנו גם שחברת חשמל היא לא זאת שתספק את שירותי האינטרנט, אלא תוכל לספק אותו לחברות כמו סלקום ופרטנר, שיוכלו לקבל תשתית ראוייה לאינטרנט ביתי, וכך ליכנס גם לשוק הזה ולהגביר את התחרות.
ובכן, מיותר להציג את התקוות אותן אנו תולים במיזם זה, ונראה כי עדיין מוקדם לדעת על עתיד המיזם. אך אם יצילח, ב-7 השנים הקרובות אנחנו הולכים לקבל שידרוג משמעותי מאוד בקצב הגלישה, השאלה שנותרה פתוחה היא: "האם בעידן ה-LTE תקשורת קווית תהיה רלוונטית בכלל?", נחכה ונראה.
ממונופול לדאופול – הסלואו הצמוד של בזק והוטנט
השנה זכינו לראות גם את חברת HOT, שעד עכשיו סיפקה שירותי טלוויזיה בכבלים וספקית אינטרנט, נכנסת לשוק תשתית האינטרנט שעד עכשיו היה שייך רק לבזק. במהלך שבוצע על ידי HOT בחודש פברואר השנה, השיקה החברה את המותג HOTnet המספק תשתית אינטרנט, ובכך יצרה אירוע משתלם במיוחד.
ובכן, הוטנט זה דבר אחד, אבל כשמסתכלים על התמונה הגדולה מבינים כי אנו נחשפים לדבר הרבה יותר משלם. חברת HOT מרגע כניסתה לתחום התשתיות אינטרנט, יודעת לספק המון שירותי תקשורת, לרבות טלוויזיה, סלולאר, ספקית אינטרנט ומעכשיו – גם תשתית, והכל – בחשבונית אחת בלבד ובמחירים אטרקטיביים מאוד.
בזק לא נשארה אדישה וגם היא הורידה מחירים ויצאה עם קמפיין "סטנדרט הגלישה החדש של ישראל", ופתאום מהירות אינטרנט של 100 מגה, כבר לא נראתה כחלום רחוק. עם זאת, באמצעות קמפיין פרסום מושך מאוד, מחירים טובים והמון באזז ברשת, הוטנט הפכה את שלטונה של בזק בתחום תשתיות האינטרנט לעבר, ואת המונופול שלה לדאופול, שרק אנחנו – הצרכנים מרוויחים ממנו, עם מחירים משתלמים יותר מבעבר ומהירויות גבוהות יותר.
טעויות
הוט הייתה תשתית ועכשיו היא גם ספקית ולא להפך!
כדאי לתקן…