מאיפה מתחילים?
החלטנו שמערכת וינטאג' היא הדרך הנכונה בשבילנו, כיוון שאנו רוצים צליל איכותי, ואינו ברשותנו את הממון לרכוש מערכת באלפים רבים של שקלים. כיצד מתחיל במסע של בחירת המערכת? היכן מחפשים? מה מחפשים? נתחיל בבחירת סוג המערכת אותה אנו רוצים, הבחירה תיקבע בהתאם לתקציב ובהתאם לגודל החדר וכמות המקום הפנוי שיש בו. ההפרדה היא בין בחירה ברמקולים רצפתיים לרמקולים מדפיים. רמקולים רצפתיים יפיקו באס מלא יותר, אך ידרשו גם חדר גדול יותר, ובדר"כ גם מרחק ישיבה גדול יותר מהרמקולים.
עם זאת, לא חובה לעשות את ההפרדה מראש ואף כדאי לבחון את שתי האפשרויות, במיוחד שרמקולים רבים מהתקופה המדוברת היו בגודל שהוא באמצע בין רמקול מדפי לרמקול רצפתי. כמובן שבמידה ואין את המקום לרמקולים רצפתיים ניתן מראש לפסול את האופציה הזו כיוון שפשוט לא קיים המקום בשבילם. כמובן שבדומה למערכות סטריאו אמיתיות, רמקולים וינטאג' אינם כוללים מגבר פנימי ולכן נדרש גם למצוא מגבר לשדך להם.
הגיע הזמן להתחיל בחיפושים, והעובדה כי אנו מחפשים ציוד ישן אין משמעותה כי אסור להשתמש באמצעים מודרנים כדוגמת האינטרנט. המקור הראשון הקופץ לראש הוא לוחות המשומשים. ניתן לבדוק בלוחות המשומשים של אתרים סטריאו וקולנוע ביתי ייעודים כדוגמת Homteater ו-dtown, ומדיי פעם גם בלוחות של HWzone קופץ פריט ששווה בדיקה. אך ללא ספק המקורות בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר הם לוחות היד שנייה כדוגמת win-win,yad2 וכו'. כמות הציוד באתרים האילו גדולה מאוד.
עם זאת, עם הכמות לא באה האיכות. ללא ספק נדרשת סלקציה רבה למודעות שקופצות, יקפצו הרבה רכיבי מדבקה ומערכות זוועתיות אשר ניסיון ילמד איך לסנן אותן. מלבד אתרים אילו, ישנן חנויות/מעבדות אלקטרוניקה שמתעסקות בתחום באופן מקצועי. ניתן לבדוק בחנויות סטריאו אשר ידוע כי עושות תיקונים וסוחרות בציוד שכזה, וניתן פשוט לעבור פיסית במעבדות אלקטרוניקה ליד ביתכם ולשאות האם יש להם ציוד שכזה שהם רוצים למכור. מקור נוסף, הוא פשוט לחפש באיזור של הבית. אנשים לעתים זורקים ציוד כזה פשוט כי הם לא מודעים לערכו, או כי הוא תקול בצורה זו או אחרת.
VU-meter בחזית המגבר, וינטאג' אמיתי |
ובכן, אז מצאנו מודעה מעניינת. איך יודעים האם מדובר על מוצר ששווה משהו? לצערנו, לעיתים רבות קשה לדעת. צריך ניסיון בתחום. יש דרכים לשפר את הידע בנושא כדוגמא קריאת דיונים רלוונטיים בפורום, קריאה באתרים שנוגעים לתחום (לדוגמא Legendary Audio Classics), ופשוט לעבור מדיי פעם על הלוחות. אך ישנם דברים שניתן לעשות גם ללא יידע מוקדם. לדוגמא, כדאי להריץ חיפוש של הדגם בגוגל, לחפש כמה שיותר מידע. ניתן לשאול בפורום על אותו הדגם ולחכות לתגובות מאנשים שמכירים אותו. כדאי תמיד גם לבדוק שמדובר על חברה אמיתית ולא חברת מדבקה (לדוגמא, חברת Peerless הדנית אשר בעבר ייצרה רמקולים, אך חברה שונה לחלוטין החליטה "לשאול" את שמה ומייצרת מוצרים ברמה שונה לחלוטין ואין לה כל קשר לחברה המקורית או מוצריה).
אז מצאתם דגם, החלטתם לבדוק נתונים שלו ברשת, מה מהנתונים רלוונטי לכם, ומה חשוב יותר? בדר"כ אנו אומרים שאין הרבה קשר בין נתונים לבין סאונד. בדר"כ זה גם נכון. נתונים כמו הספק לדוגמא לא יקבעו כמה חזק או כמה טוב מערכת כלשהי תשמע. עם זאת, האמרה הזו נובעת בחלקה מהעובדה שהנתונים בציוד בימינו רחוקים מאוד ממה שהציוד באמת עושה.
מה לעשות, היצרנים משקרים. לפני 20-30 שנה, שיקרו פחות. אז על מה כדאי להסתכל? אין הרבה דברים שמעניינים אותנו. כדאי לבדוק בעיקר כמות וסוג החיבורים שישנם (נרחיב בעוד מספר שורות), וההספק. את ההספק כדאי לקחת בעירבון מוגבל. כשבאים מהנתונים הבומבסטיים של ציוד מודרני יותר, פתאום מגבר של 30 וואט לערוץ נשמע כמו צעצוע. תהיו בטוח שהוא יוכל בלי הרבה בעיות להביא את מרבית הרמקולים לקצה גבול היכולת. במידה וידוע לכם שהרמקול שלכם דורש מגבר חזק, כדיא לחפש מגבר של 40-50 וואט ואף יותר, אך ברוב המיקרים הספק של 30 וואט יהיה מספק חלוטין.
הבטחנו הרחבה על החיבורים שישנם בציוד ותיק יותר. בדר"כ ציוד ותיק יותר יכיל מספר כניסות/יציאות של טייפ עם אפשרות של הקלטה מכניסה אחת לשנייה. עם זאת, חיבורים שיימצאו כמעט תמיד יהיו phono אשר מיועד לחיבור לפטיפון. עקב העכבה והמתח של הפטיפון, נדרשת כניסה מיוחדת שתיישר קו עם כניסות Line סטנדרטיות, וכניסה זו מיועדת לכך. אין טעם לחבר לכניסה זו מכשיר שאינו פטיפון, מלבד רעשים ועיוותים לא נרוויח דבר. כמו כן, ברוב המקרים יימצאו עוד 2-3 כניסות עם שמות כמו tuner, aux, tape כל הכניסות האילו יהיו כניסות סטנדרטיות לחלוטין בעכבה שלהן וברגישות שלהן, וניתן להתשמש בהן בלי שום בעיה לחיבור ציוד כדוגמת סטרימר, כרטיס קול, נגן mp3 וכו'.
יש גם וינטאג' אלקטרוסטטי QUAD ESL-57 |
כמו כן, מגברים ישנים יותר כללו בדר"כ אפשר לחבר 2 זוגות רמקולים. זה לא אומר שנקבל "חצי-סראונד" עם 4 רמקולים. זה אומר שאפשרי לחבר 2 זוגות רמקולים ולמתג בינהם (A/B/A+B) הדבר נחמד מאוד למי שרוצים לדוגמא רמקולים קטנים למחשב, ורמקולים גדולים יותר לסטריאו, או למי שרוצים הספק גבוה יותר בעזרת חיבור 2 זוגות רמקולים (כדאי להיזהר לא להגביר יותר מדיי במצב ששני זוגות הרמקולים עובדים יחד, אחרת יכול להיגרם נזק למגבר עקב דרישת זרם מוגברת). ניתן כמובן להשתמש להשתמש בזוג החיבורים (A+B) לצורך חיבור אותו זוג רמקולים על ידי 2 חוטים, דבר המוכר כ-Bi-Wire אשר מקטין את התנגדות הכבלים. בדר"כ אין בכך צורך, אך במידה ויציאות הרמקולים במגבר מאפשרות חיבור של כבלים דקים מאוד בלבד ניתן לעשות זאת.
כיצד לבדוק את הציוד?
מצאנו הודעה מעניינית, הרמנו טלפון (או שלחנו אימייל), קבענו להיפגש, הגענו, רואים את הציוד, מה הלאה?! כמובן שדין מגבר אינו כדינם של הרמקולים, נתחיל מהרמקולים.
שבודקים רמקולים מתחילים מבדיקה חזותית. התיבה עצמה בדר"כ לא תהווה בעיה. שריטות למיניהן לא מעניינות אותנו, בגיל 30 לכל אחד יהיו מספיק שריטות. כמובן שאם יש בתיבה סדקים/הפאות לא מחוברות כראוי כדאי להיזהר ובדר"כ להגיד יפה שלום ולהתראות. מה שכדאי לבדוק יותר מכל הוא את הרכיבים הדינאמיים (הדרייברים). ראשית מבט חטוף עליהם שהם לא קרועים/מקומטים. במידה וכן לא חייב לוותר, אך לאנשים חדשים בתחום אנו נמליץ לרדת מהעניין ולא להתעסק עם ציוד שהאלמנטים שלו לא נראים תקינים.
אחרי שבדקנו כי אין קמטים/קרעים, יש לבדוק שהטוויטר, ושהסראונד של הוופרים לא התייבשו. ניתן פשוט בעדינות להעביר אצבע על הסראונד של הוופרים (העיגול שמודבק בקצוות בין מסגרת הפלסטיק/ברזל לחלק שזז בדרייבר). במידה והם עשויים מגומי לא תהייה בעיה כמעט לעולם. במידה ומדובר על רכיבים מספוג אחרי 20-30 שנה הם כנראה כבר יתייבשו ויתחילו להתפורר. במידה והסראונד מתפורר ניתן לתקן זאת, אך מדובר על הוצאה של כ-250-350 שקלים עבור זוג אלמנטים ולכן כדאי לקחת את ההוצאה הזו בחשבון.
לאחר סיום הבדיקה הויזואלית, עוברים לבדיקת השמיעה. מתחילים להאזין לרמקולים. דבר ראשון. מוודאים שכל הרכיבים פועלים, פשוט מצמידים את האוזן (בעוצמה לא גבוהה) לכל רכיב ברמקול ומוודאים שאין רכיבים שלא עובדים/עובדים לסירוגין. לאחר מכן מקשיבים שאין קולות של "חירחורים" מהוופרים. וופרים שניזוקו בדר"כ ישמיעו את זה מהר מאוד. לאחר מכן מתיישבים ומתחילים להאזין לקטע מוזיקה כלשהו. כמה דקות של האזנה יספיקו בדר"כ בכדי להבחין במרבית הבעיות.
לאחר ההאזנה הקצרה, מכבים את המגבר, מחליפים בין הרמקולים (פיסית מנתקים את הכבלים מהרמקולים, ומחליפים בינהם). מתיישבים, ומאזינים שוב לאות הקטע ומוודאים שהקטע נשמע זהה. הסיבה לבדיקה הזו אולי לא ברורה, אך למעשה מדובר על בדיקה חשובה. במידה ובאחד הרמקולים ישנה בעיה והצליל שלו שונה משמעותית משל הרמקול השני, הבחינה הזו תאפשר להבחין בבעיה.
KEF 105.2 |
כעת נעבור לבחינה של המגברים. ניתן לעשות בדיקה חזותית מהירה, אך הרבה מידע לא נקבל ממנה ברוב המקרים. כמובן שבמידה וחסרות חוגותכפתורים, או במידה ותאורת המסך לא עובדת (במגבר שיש בהם מסך עם תאורה) כדאי לקחת זאת במחשבון. ממשיכים לבדיקת המישוש. מדליקים את המגבר כשהוא מחובר לרמקולים, ומתחילים לשחק עם החוגות. ווליום, בורר הכניסות, אקוילייזר. מה שאנחנו בודקים הוא שאין רעשים. כמובן שבציוד ישן כל כך יכול להיות רעש מדיי פעם עקב לכלוך שנכנס לחוגות. כל עוד זה בגבול הטעם הטוב אין בעיה. אך במידה ומדובר על רעש שפשוט לא נפסק הדבר יכול לדרוש גם החלפה של החוגה. כמה עשרות שקלים במעבדת אלקטרוניקה מסדרות בדר"כ יפתרו את הבעיה, אך אם נדרש להחליף 4 חוגות, ההוצאה יכולה להגיע סכום שיהיה גדול מכדי להתעלם ממנו.
עכשיו מחברים איזשהו נגן ומתחילים להאזין למוזיקה. שוב משחקים עם החוגות (לא להגביר יותר מדיי!) ומוודאים שאין ניתוקים בצליל או רעשים למיניהם. גם כן, ניתוקים קלים יכולים לנבוע מלכלוך, אך אם מדובר על פשוט תחום שלם של הסקאלה שבו מנותק רמקולים אחד/שניהם ייתכן מאוד שתידרש החלפה של החוגה.במידה והמגבר עובר את הבחינות עד כה ניתן להמשיך להאזין עוד כמה דקות ולוודא שאין רעשים/בעיות מוזרות (כמו לדוגמא המגבר כבה ונדלק שוב מייד, מה שמצביע על בעיית מגעים בדר"כ או ניתוק הרמקולים, המצביע בדר"כ על בעיה במעגל ההגברה אשר מפעילה את מעגל ההגנה בכדי למנוע נזק לרמקולים).
ומה קורה אם מצאנו רכיב מאוד מעניין, המחיר טוב, אבל יש בעיה כלשהי. האם כדאי לוותר באותו הרגע? ובכן, אם מדובר על בעיית מגעים/תאורה/רעשים מחוגה מסוימת, בדר"כ אין בעיות והתיקון יהיה פשוט וזול ומצאנו מציאה. גם ברמקולים, במידה ומדובר על סראונד דפוק אבל הרמקול הוא רמקול מאוד מיוחד במחיר נמוך, אז כנראה ששווה לתקן אותו. אומנם הסאונד של הרמקול אחרי התיקון ישתנה במעט, אך בדר"כ ההבדלים קטנים, ובמידה ומדובר על רמקול איכותי הוא ימשיך להיות איכותי גם לאחר מכן. אך מה קורה במצב שיש בעיה והמגבר לא נדלק? מה קורה כשיש בעיה ואחד האלמנטים ברמקול שרוף? פה ישנו סיכון רב יותר, אך בדר"כ המחיר בהתאם ויש גם סיכוי לרווח גדול יותר.
במקרה של רמקולים, מומלץ מאוד להתייעץ עם מביני דבר. לרמקולים מסוימים עדיין ניתן להשיג חלקי חילוף מקוריים. ייתכן שמדובר גם ברמקול עם קבל/נגד/סליל/מגעים דפוקים, ואז התיקון זול ופשוט. לכן, כאמור, כדאי להתייעץ. עם מגברים דפוקים לחלוטין, המחירים יהיו בדר"כ בהתאם, וישנם מגבר שיימכרו גם ב-100 שקלים ופחות. אם מדובר על מגבר טוב, כדאי לשקול קנייה ותיקון, מומלץ כמובן לנסות ולהייעץ לפני כן עם טכנאי אלקטרוניקה, לשאול בפורומים, או לחפש מידע על המגבר ברשת. לפעמים התיקון מאוד בסיסי (פיוז, או כבל חשמל דפוק, ואפשר לבצע את התיקון בעלות אפסית). כמובן שלעיתים המגבראבוד ואין מה לעשות והכסף נזרק לפח. גם אז אפשר להציע למכירה ברשת או במעבדות אלקטרוניקה לחלפים, ולקבל חזרה חלק מהכסף שסיכננו, תמיד יהיה מי שיוכל לעשות שימוש בחלקם ממגבר סטריאו לפרוייקט אחר או לנסות ולתקן אותו בעצמו.
הרכיב תקין, מה הלאה?
מצאנו רכיב מתאים ותקין. גיצד יודעים שהוא מתאים לסאונד שאנו רוצים? הבדיקה היחידה כמובן היא האזנה. כללי אצבע פשוטים היא שאדם שמחפש מערכת בעיקר למשחקים וסרטים יחפש בדר"כ רמקולים עם באס חזק יותר בשביל אפקטים למיניהם. אדם שמחפש מערכת למוזיקה אלקטרונית גם כן ירצה באס שכזה. לעומת זאת במידה ונחפש מערכת שמתאימה להאזנה למוזיקה כמעט בבלעדיות נרצה בדר"כ לוותר קצת על הבאס ולקבל רמקול עם יתרונות אחרים. עצתנו למי שחסר את הניסיון בתחום הסטריאו היא לא לקפוץ על המערכת הראשונה ששומעים גם במידה והיא מערכת טובה. מומלץ תמיד לשמוע עוד מספר אפשרויות בכדי להיות מסוגלים לבחון כל מערכת בצורה טובה ביחס לחלופות, ולקלוע טוב יותר לטעמכם.
איזה יופי
אני רואה שוינטאג' חוזר.
יש לי רמקולים ממש טובים ושמורים שנושקים ל 30 ועובדים פיקס.
טובים בלא מעט מרמקולים שעולים 4000 לזוג
מושקע !
רואים שנעשתה עבודת מחקר, סקירה וכתיבה איכותית.
בקרוב חזרה לצגי הCRT
סתם כתבה מעולה.
יש לי מערכת של סוני מ89' או 90' ונדפק לה כפתור ההפעלה. איך אני מסדר את זה? אפשר רק מהשלט אבל זה טיפה מעצבן.
ל-3
פתח את המגבר ותבדוק, כניראה שהמגעים השתחררו. אין כל כך אפשרויות אחרות בכפתורים האלה.
יש לי מערכת משנות ה80 וגם אוזניות אולפן
ל2.0 חלק מהציוד משנות ה80 מצוין
רמקולים בדרך כלל מעץ ולי יש 2 גדולים ואיכותים
והרבה כניסות יציאות והגדרות במערכת
לשקט לשכנים יש לי אוזניות אולפן ישנות של סוני עם צליל מעולה
לצערי רוב הזמן אני מול מערכת "צעצוע" 5.1
אבל רוב הזמן אני מנגן תכנים שלא צריכים יותר מזה
היה לי רסיבר של pioneer ענתיקה, ניראה אפילו יפה יותר מזה של kenwood בתמונה
נשרף לפני 10 שנים.. אבא שלי מתאבל עליו עד היום
נהנתי לקרוא את זה כחובב סראונד
יש לי מערכת לא רגילה בואו נגיד ככה שהשקעתי בה את חיי כןכן הם יש רמקולים שנושקים ל30 ואפילו יותר ויש לי רמקולים שלפני 20 10 שנים ואין מישהוא אחד שיכול להגיד לי שהיא לא איכותית יש לי 4 סאבים שמחוברים אליה אני חווב באסים משוגע ו4 רמקולים ריצפתיים ועכשיו עשיתי בנייה עצמית לסאב ונקווה שהיצא טוב העלות הולכת להיות סביב ה1500 כולל מגבר במקום לקנות חברת מדבקה שתיקח לי לפחות 6000 שקל לא פחות מזה 450 RMS ותחפשו קצת במזבלות תמיד זורקים דברים ששווה לתקן אני הבאתי לי 2 ריצפתיים של JBL הרמקולים היו קרועים סידרתי אותם וזה היה שווה.