פייסבוק תשלם כ-70 מיליון דולר תמורת החברה שמייצרת אפליקציות עבור מגוון רחב של טלפונים פשוטים
סטארט אפ ישראלי נוסף זוכה לאקזיט מרשים: חברת Snaptu הישראלית, לשעבר מוביליקה (Mobilica), תירכש על ידי פייסבוק (שאותה ככל הנראה אין צורך להציג בפני אף אחד) בסכום המוערך בכ-70 מיליון דולר (יש המעריכים את הסכום כבין 60 מיליון דולר ל-70 מיליון דולר), ותהפוך לרכישה הראשונה בישראל של הרשת החברתית הגדולה בעולם. דבר הרכישה הוכרז בבלוג החברה ואושר על ידי פייסבוק בעקבות הפרסומים בארץ, אם כי ללא נקיבת מחיר העסקה.
Snaptu מפתחת תוכנה ייעודית המאפשרת גישה נוחה ופשוטה למגוון רשתות חברתיות, כגון Twitter ,Picasa ,LinkedIn וכמובן פייסבוק, ממכשירים סלולריים פשוטים, תוך שהמודל העסקי שלה מסתמך בעיקר על פרסומות בתוכנה ורכישות שמתבצעות דרכה. החברה ופייסבוק גם השיקו בינואר השנה אפליקציה ייעודית לפייסבוק שמיועדת לטלפונים סלולריים פשוטים ועובדת על כ-2500 מכשירים שונים, תוך שהיא מספקת להם חויית שימוש מתקדמת ואיכותית שמזכירה את זו של הסמארטפונים העוצמתיים והמתקדמים יותר. נראה שבפייסבוק התרשמו מאוד מ-Snaptu בעת שיתוף הפעולה הזה, אם לשפוט לפי הרכישה שבאה כחודשיים אחרי השקת האפליקציה המשותפת.
הרכישה על ידי פייסבוק מהווה אקזיט משתלם בהחלט ל-Snaptu, אשר מאז הקמתה בשנת 2007 הושקעו בה "רק" כ-10 מיליון דולר, רובם מקרנות ההון סקויה קפיטל וכרמל ונצ'רס, מה שאומר שסכום הרכישה גבוה משמעותית מהסכום שהושקע בחברה עד כה, ויעניק תשואה נאה לקרנות המשקיעות, וגם למייסדי החברה, רן מקבי (מנכ"ל החברה), מיכה ברדיצ'בסקי (סמנכ"ל פיתוח), ברק נווה (סמנכ"ל טכנולוגיות) וליאור טל.
ל-Snaptu משרדים בתל אביב, לונדון ועמק הסיליקון שבקליפורניה, וכ-30 עובדים, כאשר חלק מהם יעברו למטה פייסבוק בעיר Palo Alto שבקליפורניה בעקבות הרכישה. לתוכנה של Snaptu יש כ-30 מיליון משתמשים רשומים, והמספר ממשיך לצמוח בקצב מהיר.
רכישה ראשונה של הרשת החברתית הענקית בישראל, נקווה שגם לא האחרונה |
משמעות האקזיט עשויה להיות פיטורים עבור חלק מהעובדים מקור: themarker.com צילום: עופר וקנין |
רכישתה של Snaptu מהווה את אחת הרכישות היקרות ביותר של פייסבוק עד כה, לפחות מאלו שמחירן פורסם (או במקרה זה, הוערך). מאז 2007 רכשה פייסבוק כמה וכמה חברות סטארט אפ מבטיחות (לרוב במחירים של כמה עשרות מיליוני דולרים בודדים, סכומים שנחשבים "מזעריים" לעומת רכישות אחרות שראינו בתחום האינטרנט), במטרה להמשיך ולהגדיל את שליטתה המוחלטת בתחום הרשתות החברתיות, שהביאה להפיכתו של פייסבוק לאתר השני בגודלו בעולם (במונחי תעבורה), כאשר רק Google לפניו.
בהחלט ניתן להבין את הרכישה הזו של פייסבוק, שכן Snaptu מחזיקה בידיה את המפתח לכניסה נרחבת של הרשת החברתית לעולם הטלפונים הסלולריים הפשוטים, אשר עדיין מהווה כ-80 אחוז מכמות המכשירים הסלולריים בעולם, בעיקר במדינות מתפתחות ומדינות עולם שלישי בהן יש לפייסבוק פוטנציאל צמיחה עצום, אחרי שכבשה כמעט לחלוטין את השווקים במדינות המפותחות.
שאלה מעניינת נוספת שמתעוררת בעקבות רכישה זו נוגעת לעתידה של האפליקציה הכללית של Snaptu, אשר מאפשר גישה לא רק לפייסבוק אלא גם למתחרותיה כמו Twitter. האם בפייסבוק יאפשרו את המשך קיום התוכנה, או שהמהלך נועד להעניק לחברה בלעדיות על האפליקציה ובא לחסום את מתחרותיה מלהמשיך ולהנות ממנה?
צד אחר ופחות נעים של האקזיט המשמח והמכובד נחשף יום אחד בלבד אחרי ההודעה הרשמית, כאשר מרעיונות שנערכו לעובדי החברה אל מול נציג פייסבוק, על הרושם שחלק מעובדי החברה יפוטרו. TheMarker מספר כי עובדים שאינם מתכנתים או מהנדסים קיבלו מסרים לפיהם ישנה סבירות שלא יישארו לעבוד בחברה, ואילו גם בקרב המהנדסים והמתכנתים עלולה להתעורר בעיה לאלו שלא יוכלו לעבור למטה ב-Palo Alto מסיבות אישיות – עובדים שלא ירצו או לא יוכלו לבצע את המעבר לקליפורניה יוכלו להישאר בארץ, אך רק בהתאם ולפי צורכיה של פייסבוק.
בחברה ניסו להרגיע וציינו שאף עובד לא פוטר בינתיים, וכי הם מאמינים שמרבית העובדים יישארו לעבוד בחברה. יש לציין שתחלופת כח אדם אחרי רכישה הינה עניין ידוע ומקובל, אם כי העובדה שהרעיונות והעיסוק בנושא מגיעים יום אחד בלבד אחרי ההודעה על הרכישה היא בהחלט חריגה.
בשורה התחתונה, נראה שעוד חברה ישראלית מצטרפת לרשימה ארוכה ומכובדת של "הראשים היהודיים שממציאים לנו פטנטים", ובנימה אופטימית זו, נאחל שהרשימה רק תמשיך לגדול, ונראה עוד חברות שהולכות בעקבותיה של פייסבוק ונכנסות לשוק ההיי-טק הישראלי.