לאחר חודשים רבים של המתנה (למען האמת, כשנה) מאז יציאתו של הכרטיס הקודם מבית ATi, ה Radeon 8500, יוצא לו לשוק כרטיס חדש מבית ATi, ה Radeon 9700.
חברת ATi הודיעה היום על שחרורו של כרטיס הדור הבא המבוסס על ליבת R300 (ה Radeon 8500 היה מבוסס על R200), כרטיס שרבים בעולם ציפו לו וה Hype סביבו היה גדול אף יותר מה Hype שנוצר סביב ה Parhelia של Matrox.
הרבה שמועות עפו באוויר, רבים טענו כי זהו כרטיס אשר יעשה מהפכה בתחום הגרפיקה הביתית כשם שהיא מוכרת לנו היום, אחרים טענו (במיוחד לאחר שחרור ה Parhelia) שמדובר באכזבה נוספת שגדל סביבה Hype גדול מדי ולא מוצדק.
ובכן, הרגע הגדול הגיע והוסר הלוט מעל הכרטיס.
האתר Anandtech לקח את אחד מה Samples הראשונים של הכרטיס (סמפל שהאתר של טום משום מה לא קיבל) לנסיעת מבחן ראשונה, וחזר עם התוצאות…
כצפוי, ערך Anandtech סקירה טכנולוגית מאוד מקיפה על הכרטיס, עם פירוט של כל הטכנולוגיות החדשות כגון SmoothVision 2.0 (שיטת ה AntiAliasing וה AF של ATi שכעת מאפשרת FSAA x4) ו HyperZ III (השיטה להסרת פיקסלים מוסתרים מתהליך העיבוד, שעברה מקצה שיפורים) וכן תוספות משמעותיות כמו תמיכה ב Pixel & Vertex Shader 2.0.
כמו כן, ערך AnandTech מבחני ביצועים רבים אשר ברובם ככולם הוכיח הכרטיס את עצמו כקלף המנצח של ATi וניצח את ה Geforce 4 Ti4600 של nVIDIA בהפרשים עצומים.
בדומה ל Parhelia, גם ה Radeon 9700 "סובל" מרוחב פס זכרון עצום של קרוב ל 20GB/sec ( פי שניים מרוחב הפס לזכרון של ה Geforce 4 Ti4600) ולכן, ככל שמעלים את הרזולוציה ומכבידים עליו, כך גדל הפער בינו לבין ה Geforce 4 כך שאבדן הביצועים כתוצאה משימוש ב FSAA הוא ברוב המקרים, כמעט זניח לעומת מה שאנו מכירים היום.
תמונה אחת שווה אלף מילים:
למרות שקצב הפריימים המדויק לא צוין באף אחד ממבחני הביצועים ב AnandTech אלא התוצאות נרשמו יחסית לתוצאה של ה Geforce 4 Ti4600, התמונה מדברת בעד עצמה.
במבחן של Unreal Tournament 2003, ברזולוציה הגבוהה של 1600×1200, עם FSAA 4x, מצליח ה Radeon 9700 להגיע לקצב פריימים הגבוה פי 2 וחצי מקצב הפריימים אליו מגיע ה Geforce 4 Ti4600, אשר עד אתמול נחשב לכרטיס החזק ביותר בשוק.
אם כן, מסתבר שהשמועות הראשוניות היו נכונות כיוון שהכרטיס הזה באמת הולך להפוך את עולם הגרפיקה הביתית על פניו.
עוד דבר שחשוב לציין הוא שמדובר בגרסת הדרייברים הראשונה לכרטיס זה ושהוא נבדק על לוח שתומך ב AGP 4x בלבד. מעניין לחשוב איך הוא יפעל עם דרייברים חזקים על AGP 8x…