החלק המעשי – ביצוע האוברקלוק בפועל
אז אחרי שעדכנו את הדרייברים, הגדרנו אותם כמו שצריך ובחרנו את התוכנה המתאימה לכרטיס המסך – אפשר להתחיל לעבוד.
העיקרון הבסיסי של אוברקלוק לכרטיס מסך הוא מאוד פשוט וזהה לאוברקלוק למעבד: מעלים מהירויות שעון > בודקים יציבות > מעלים מהירויות שעון > בודקים יציבות וכן הלאה.
בתחילת תהליך האוברקלוק, נעלה את מהירות הרכיבים בנפרד (הליבה לחוד והזיכרונות לחוד).
הליבה (core) – את מהירות הליבה נעלה בקפיצות של 5MHz עד שניתקל בהפרעות תצוגה ב3DMark או במשחקים שונים ולאחר מכן נוריד את המהירות (גם כן, בקפיצות של 5MHz) עד שהכרטיס יתייצב ויעבור 3-4 לופים של3DMark ללא הפרעות תצוגה.
הזיכרונות (Memory) – בדומה לליבה, גם בזיכרונות נעלה בקפיצות של 5MHz עד שניתקל בהפרעות תצוגה ולאחר מכן נוריד את המהירות (שוב, בהפרשים של 5MHz) עד שהכרטיס יתייצב ויעבור 3-4 לופים של3DMark ללא הפרעות.
בשלב הראשון כל רכיב ייבדק באופן נפרד (ראשית נעלה את מהירות הליבה למהירותה המקסימלית היציבה ונשאיר את הזכרונות במהירות סטוק, לאחר מכן נעלה את מהירות הזיכרונות למהירות המקסימלית היציבה ונשאיר את הליבה במהירות סטוק), אך לאחר שנגלה את המהירויות המקסימליות של הליבה והזיכרונות, ננסה לשלב אותן ביחד ולוודא שאנו לא נתקלים באי יציבות או בעיות תצוגה כלשהן.
אם הכל בסדר – מה טוב לנו.. הכרטיס יוכל מעתה לעבוד במהירויות שאליהן הגענו ועבודתנו הסתיימה.
אם ישנן בעיות – תצטרכו להוריד את מהירות הליבה ומהירות הזיכרונות ביחד בקפיצות של 2MHz כלפי מטה, אט-אט עד אשר תגיעו למהירות בה אינכם מבחינים בהפרעות תצוגה.
בכל שלב מומלץ לרשום את התוצאה המתקבלת במבחני הביצועים מאחר ותדר מקסימאלי לא בהכרח מצביע על ביצועים מקסימאליים.
ואם אני רוצה יותר?
ישנן מספר דרכים להמהיר את כרטיס המסך מעבר למה שהמשתמש הממוצע מסוגל להשיג על ידי שימוש באחת התוכנות הנ"ל, להלן מספר דרכים פופולריות הדורשות הבנה מעט יותר עמוקה בחומרה ובאלקטרוניקה.
קירור – המשוואה הפשוטה היא: קירור יותר טוב = אוברקלוק יותר טוב.
אין הרבה מה להבין, ככל שתקנו\תבנו קירור חזק ויעיל יותר, כך הכרטיס יוכל להגיע למהירויות יותר ויותר גבוהות (בהנחה שמה שעוצר אותו היא אכן הטמפרטורה ולא מחסור במתח או מתח לא יציב, אשר יכול להיגרם ע"י ספק כוח ג\'נרי או חלש). אם אתם מעוניינים לבנות גופי קירור לכרטיס המסך בעצמכם, קראו את המדריך הבא שעוסק בנושא.
העלאת מתח (VoltMod) – העלאת מתח לליבת הכרטיס או לזיכרונות שלו על מנת לקבל תדרים גבוהים ויציבים יותר, מתבצעת בעזרת מוד פיזי או ע"י צריבת ביוס ערוך.
מוד פיזי הינו מסוכן מאוד ועדיף לבצע אותו רק אם הינכם מבינים מה אתם עושים ומבינים את ההשלכות והסיכונים הכרוכים בעניין. מוד פיזי משמעותו שינוי פיזי של כרטיס המסך, בדרך כל על ידי הוספת נגד משתנה אשר מקצר את הרגל של בקר המתח לאדמה וגורם לבקר "לחשוב" שהוא מספק פחות מתח ממה שהוא מספק באמת (ככל שמורידים את ההתנגדות המתח עולה).
הבעיה העיקרית של מוד פיזי, פרט לעובדה שהוא מאוד מסוכן ומסובך ומבטל את האחריות, היא שיש צורך באדם המבין אלקטרוניקה ברמה גבוהה בכדי לדעת את מה יש להלחים למה. אופציה אחרת היא למצוא מדריך באינטרנט, אבל מאחר וכל יצרן משתמש ב-PCB אחר וברכיבים אחרים (ולעתים אף מספר PCB שונים עבור אותו דגם) זה יכול להיות מאוד בעייתי.
עריכת ביוס וצריבתו היא אומנם פחות מסוכנת, אך עדיין רמת הסיכון גבוהה, מאחר ואם תצרבו ביוס עם הגדרות מתח גבוהות מדי – הלך הכרטיס, אלא אם יש לכם כרטיס מסך נוסף (לחריץ PCI) או כרטיס מובנה בלוח האם, בעזרתם תוכלו להפעיל את המחשב ולצרוב מחדש את הביוס לכרטיס המסך העיקרי שלכם.
תוכנה לצריבת הביוס ו"שליפתו" לקובץ נפרד ניתן למצוא באתרי החברות המייצרות את כרטיסי המסך. תוכנות לעריכת הביוס ניתן למצוא במדור ההורדות שלנו.
פתיחת צינורות – מה זה בעצם פתיחת צינורות? כרטיס המסך מורכב ממספר רב של מעבדים פשוטים הנקראים צינורות עיבוד, המתחלקים לשתי קבוצות: Pixel Shader ו-Vertex Shader (בכרטיסי DirectX 10 הם יהיו מאוחדים ומוקצים דינאמית). כמות צינורות העיבוד, הארכיטקטורה והמהירות שלהם, בנוסף לרוחב הפס לזיכרון, הם הגורמים העיקריים המשפיעים על הביצועים של כרטיס המסך.
מסיבות שיווקיות, החברות לא יכולות למכור רק כרטיסי High-End ופתיחת קו ייצור חדש עולה הרבה כסף, לכן פעמים רבות החברה "מסרסת" כרטיסים חזקים ומוכרת אותם כדגם חלש יותר, על מנת להנות מנתח שוק גדול ככל האפשר.
את רוחב פס לזיכרונות אמנם אי אפשר לשנות אבל פתיחת צינורות עיבוד נוספים בהחלט אפשרית בחלק מהדגמים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שחלק מהכרטיסים המוחלשים הינם כרטיסים שלא עברו בהצלחה את בדיקות האיכות של הדגמים החזקים יותר במפעל, כלומר הם אינם מסוגלים לעבוד בתדרים גבוהים יותר או שחלק מצינורות העיבוד פגומים ולכן הם "נסגרו" במפעל והכרטיסים נמכרים ככרטיסים זולים יותר.
משמעות הדבר היא שגם אם ניתן לפתוח לכרטיס המסך שלכם את צינורות העיבוד שנסגרו במפעל, אין כל ערובה לכך שהם יפעלו בצורה תקינה. בכל מקרה, עדיף לפתוח את צינורות העיבוד קודם כל באמצעות תוכנה (RivaTuner מומלצת לשם כך) ורק לאחר מכן לצרוב ביוס ערוך, אם בכלל.