דגשים חשובים לניירות הזכוכית
ניירות הזכוכית הינם ללא ספק אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על תוצאות השיוף, ולכן אנו נדרשים לתת כמה דגשים חשובים מניסיון אישי בנוגע לבחירה וטיפול בניירות:
![]() |
א) יש לבחור אך ורק ניירות לשיוף רטוב. ניתן לזהות אותם על ידי הכיתוב "Waterproof" מצדם האחורי.
ב) לכל נייר זכוכית יש רמת חספוס משלו שבד"כ תתבטא באות P ומספר לידה. המספר מבטא את רמת החספוס, כך שככל שמספר גבוה יותר החספוס יותר עדין (למשל : P400 הרבה יותר גס מ-P1000 וכן הלאה…)
ג) חשוב מאוד לקנות ניירות מאותה חברה ולא להתפשר בשום אופן על חברה שונה ! הדבר יכול לגרום צרות לא קטנות, וזאת מכיוון שחספוס בנייר אחד לאו דווקא תואם לחספוס בנייר אחר אפילו אם רמת החספוס המוצהרת זהה.
ד) חשוב מאוד לקנות ניירות שיוף ממותג איכותי (כגון 3M או כל חברה אחרת). לרוב, המדד הכי אמין לאיכות נייר מסוים היא אם משתמשים בו בסדנאות ובחנויות העוסקות בצביעת רכבים (ולכן גם ימצא שם לקניה). אם אתם מתעקשים לקנות 3M רצוי להתקשר ליבואן ולשאול אותו עם מי הוא עובד (היות ויבואנים בד"כ לא מוכרים בכמויות קטנות ללקוחות פרטיים) ולברר גם עם מי שהוא מפנה אתכם אליו, האם הוא מוכר לבודדים ואיזה רמות חספוס יש לו במלאי.
![]() |
ה) אם גוף הקירור נראה לא שטוח במבט מהצד (לפעמים הוא מגיע ככה מהמפעל) או שיש לו שריטות עמוקות (ניתן לזהות שריטות אלו ע"י החלקה עדינה עם הציפורן על השריטה), תצטרכו לקנות נייר גס יותר על מנת ליישרו לפני תחילת השיוף (גוף הקירור צריך להיות ישר כך שבמצב שהוא מונח על הרכיב הוא מכסה את כולו בצורה ישרה ולא מתנדנד). מצד שני, רצוי שלא לקנות נייר מחוספס מדי בכדי לא ליצור חריצים גדולים (רמת החספוס המקסימלית המומלצת היא P120).
ו) חשוב שנייר הזכוכית יהיה ישר וללא קימוטים ופגמים מכיוון שכל קימוט יכול לפגוע ברמת השיוף ויכול לגרום לשריטות, לכן תבקשו לבחון את הניירות מקרוב כבר במעמד הרכישה. כמו כן, לאחר הרכישה אין לקפל את הניירות אלא לשמור אותם ישרים עד כמה שניתן (ניתן להביא ספר או קלסר קשיח ולהכניסם לתוכו כדי שלא יתקמטו).
ז) לרוב, רמות החספוס שבין 400 (או פחות) ל-1000 נועדו ליישר את הגוף קירור ולהעלים שריטות משמעותיות (שריטות שמרגישים אותן ע"י העברת הציפורן עליהן), ואילו רמות החספוס שבין 1000 ל-2500 נועדו להשלים את הגימור לברק מראַה.
ח) ברמות שבין 400 ל-1000 חשוב מאוד שלא יהיו קפיצות ברמות החספוס, כלומר: אם אתם לא מוצאים למשל בחנויות נייר בחספוס 600, ובזמן השיוף אתם מדלגים מ-400 ל-800, תצטרכו לשייף עם נייר 800 זמן ממושך הרבה יותר ממה שצריך בד"כ כדי להגיע לתוצאות שהייתם מגיעים אליהן עם שילוב של 600 ו-800, דבר אשר יגרום לבלאי מהיר יותר של נייר ה-800.
ט) חשוב לקנות כמה ניירות (לפחות 2) מכל סוג, אפילו אם יש לשייף רק גוף קירור אחד. מי יודע, אולי אחד הניירות יתבלה מהר מהצפוי ותאלצו להחליפו באמצע העבודה.
י) המחיר של נייר בודד ינוע בד"כ בין 3 ל – 5 ש"ח (נכון לכתיבת מילים אלו).
זהירות
בבקשה להיזהר כשאתם ואני מקווה שאתם לא עושים זאת