השקה ראויה ליום אחר
היום הוא יום נוסף בו חובבי החומרה ואנשים שזקוקים למוצרים כמו זה שבביקורת מביטים בביקורות שלו ברחבי הרשת ותוהים לעצמם מתי יגמר המצב בו כל הכרזת חומרה נראית כמו אירוע שכל מטרתו התגרות בצרכן.
אנחנו כבר מספר חודשים לאחר השקת RTX 3080 ו-RTX 3070 וזמינותם עדיין קשוחה מאוד, יחד עם מחיר אסטרונומי ומטורלל. מעולם בהסטוריית החומרה לא נתקלנו במצב שמשלב מגפה עולמית יחד עם יצור שפשוט לא מסוגל לעמוד בדרישה.
אמנם, הבעיות הללו מובנות לצרכן. מה שפחות מובן לצרכן היא בעיקר הסיבה להתיחסות למצב כאילו הכל נהדר ולהשיק כרטיסי מסך כאילו האדמה פורה והתנאים מעולים לצרכן. לנו ניתנת היכולת לבדוק ולסקור מוצר בשם קידומו בעולם, בעוד הצרכן יכול לשמור את המידע הטכני שקיבל ובעיקר להמתין איתו זמן רב.
ה-GeForce RTX 3080 Ti ובמיוחד ה-SUPRIM X של MSI הוא ללא צל של ספק פיסת חומרה יוצאת מן הכלל. אתם לא צריכים שנגיד לכם את זה, מספיק להביט במבחני הביצועים השונים בשביל לראות שיש כאן שילוב מאוד עוצמתי של טכנולוגיות קצה. עם מחיר רשמי של 1,199 דולר עבור RTX 3080 Ti ובפרט גבוה מזה משמעותית עבור גרסאות צד שלישי, כבר מראש זה קצת משחק מכור, כאשר RTX 3090 עצמו הושק עבור 1,500 דולר עם נפח כפול של זיכרון. NVIDIA יודעת שהשוק במצוקה, ורוקדת בחינניות סביב זה תוך רווחי שיא. לא נעים במיוחד.
בשל המצב, אנחנו נמנעים בחלוקת מדליות ופרסים למוצרים שהצרכן פשוט לא יכול להשיג, או שצריך לשלם סכום מנופח ועצום עבורו. אחרת, ה-GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM X 12GB כנראה יקבל ציון לשבח בדמות מדליה.
נחזור קצת לפן הטכני. ה-RTX 3080 Ti שבידינו הוא פסאודו RTX 3090. באמת שמלבד נפח זיכרון כפול לא תראו הבדל ביצועים בניהם, וזה דבר טוב. לא ציפינו לתג מחיר בעל ארבע ספרות, אך על הנסיבות הללו דנו.
בין ארכיטקטורת Ampere של NVIDIA ל-RDNA2 של AMD, נראה שידה של NVIDIA על העליונה. כרטיסי המסך שלה מסוגלים לעשות יותר הודות למעבדי ה-RT וה-Tensor שבהם, וגם זמינות של תכונות אקסלוסיביות כמו DLSS 2.0 ו-RayTracing של RTX מתחילות לתפוס יותר ויותר מקום בכותרים חדשים ופופולאריים. זאת, בנוסף ל-Reflex שמקצרת זמני תגובה במשחקים מהירים למשל.
הצד של AMD עסוק בעיקר בלהבטיח ולהדגים, אך תוצאות בפועל חשובות עבור שיפורי ביצועים שמגיעים מטכנולוגיות AI. מי יודע, אולי בעתיד.
לסיום, נאחל את אותו איחול שאתם פוגשים לאחרונה בביקורות החומרה – שהמלאים יעלו, הבעיות יופחתו, ושנוכל לחזור לשגרה בהקדם. ו…NVIDIA, אנא ממך, יש לך מוצרים נהדרים, אך לעיתים נהיה פשוט בלתי אפשרי להמליץ על מוצר שקוראינו לא יכולים לרכוש בצורה הוגנת. השקה של מוצרים חדשים על גבי אלו שעדיין אינם בזמינות בריאה לא תורמת לאווירה ולמוניטין.
לגבי היטמן.
"בעוד ב-1440P נצפה צוואר בקבוק מעבד, ב-4k אנחנו רואים שיש לכרטיסים עוד מה לתת."
ליאור איך מסיקים שזה המעבד כבר?
והאם אנו כבר שם שחומרה גראפית קופצת כל כך חזק מדור לדור באופן טבעי שדור מעבדים מקביל חדש לא מספיק עבורם?
או שזאת בעיית ליבות? למשל האם עם 5900X לא היה נצפה צוואר בקבוק?
היטמן 2, לפחות בדמו וגם במשחק באופן כללי, משתמש בהרבה מודלים של שחקנים, ועומס המעבד הוא יחסית גבוה בכמות התהליכים שלו במשחק הזה.
מה שקורה כתוצאה ממאמץ מהסוג הזה, הוא שרכיבי חומרה עם הפרשי ביצועים או הפרשי נתונים גבוהים, מקבלים הפרשי תואצות מאוד קרובים אחד לשני.
1+1 כאן הוא שתוספת של עומס גרפי בדמות רזולוציה גבוהה יותר מחדדת הבדלי ביצועים בין אותם כרטיסי המסך, ומגדילה באופן משמעותי את פערי הביצועים בניהם.
במקום שבו RX 6800 הביא ביצועים שווים ל-RTX 3080 Ti ב-1440P (בין היתר גם בשל היות דרייבר AMD פחות כבד על המעבד בפעולות לעומת זה של NVIDIA), ברזולוציית 4K הובלה של 26% מצד RTX 3080 Ti על פני RX 6800 נצפתה. הסיבה העיקרית לכך היא שצוואר הבקבוק, או הרכיב שהפך למעקב "בתור" לכמות גבוהה יותר לפריימים לשניה, הפך בחזרה להיות כרטיס המסך.
לכל כל פריים לשניה שמעובד ישנה כמות זמן שלמעבד לוקח לעשות זאת, ולליבה הגרפית לעשות זאת. כאשר כמות הזמן של המעבד גבוהה מזאת של כרטיס המסך, מוגדר צוואר בקבוק מעבד. במקרה השני, מוגדר כזה של כרטיס מסך. באופן טבעי "צוואר בקבוק" של כרטיס מסך הוא מצב אופטימאלי.
כמו שליינוס אמר, כנראה שNvidia עושה טובה לעצמה, אבל הגבלת הכרייה על כרטיסי המסך האלו אמורה לעזור למחירים הכלליים… נקווה שהיא תחזיק יותר משבוע.
אני זוכר שקראתי איפשהו שהדרך לדעת אם יש צוואר בקבוק של המעבד זה לבדוק האם GPU עובד יותר מ 90 אחוז , אם כן אז זה אומר שה GPU מהווה צוואר בקבוק "שזה סימן טוב" ושהמעבד לא מהווה צוואר בקבור במקרה זה.
בדיקה נוספת זה לבדוק האם כל הליבות מגיעות ל 100 אחוז שימוש – אם כן – יש כאן צוואר בקבוק ל CPU.
זה נכון?
הכרטיס הזה לא קיים בואקום, ותוספת של 70% למחיר בשביל 8% ביצועים זה לא מציאה גדולה. לא שתוכלו למצוא את זה בכלל, אבל מילא.
זה מיתוס שצריך לנפץ. יכול להיות שתשתמש במעבד 5800X, 3700X ו-2700X ותקבל הפרשי ביצועים גדולים שממחישים צוואר בקבוק מבלי שכל הליבות מגיעות ל-100%. למעשה, זה יכול לקרות גם מבלי שליבה אחת נמצאת בניצולת מלאה ליותר מכמה מיקרו שניות.
משחקים מודרניים הן תוכנות מורכבות שמבצעות כמות אדירה של פעולות בכל שניה. בשונה ממצב של רינדור למשל, הבדלי ביצועים במשחק יכולים להתקיים גם כשמעבד לא מגיע לניצול מלא של משאבים.
אם יש איזשהו עניין בזה, אולי ננתח את זה קצת יותר בהמשך