מערכת הבחינה מבחני הביצועים
לפני קבלת כרטיס מסך זה לביקורת, ביצענו את אחד השינויים (וגם שינוי גישה) הנרחבים ביותר למערכת בחינת כרטיסי המסך שלנו. הוצאנו את אחסון ה-SATA ואחסון ה-NVMe הישן והחלפנו אותו בחדש. דבר נוסף שהחלפנו בחדש הוא את המעבד שלנו. ה-Core i9 10850K הוא מעבד פנטסטי, וגם זול מאוד ביחס לכח העיבוד שלו אך רצינו משהו שמייצג טוב יותר קדמה ותמיכה בטכנולוגיות חדשות יותר.
עברנו לפלטפורמת AM4 של AMD ומעבד בעל שמונה ליבות Ryzen 7 5800X עבור מעבד בחינות כרטיסי המסך שלנו. יחד עם הליכי התיעלות ושיפור דיוק נתוני בדיקה, אנחנו גם מאפשרים את טכנולוגיית Resizeable BAR אשר כיום נתמכת גם בכרטיסי המסך של AMD וגם באלו של NVIDIA. עד כה נמנענו לעשות זאת שכן לרוב תמיכה חד-צדדית מובילה למוזריות וחוסר אחידות בנתונים.
הבחירה בזיכרון DDR4-3600 היא טבעית עבור מערכת כזאת. זיכרון במהירות בריאה, אך לא בתחום קצה עליון ויקר במיוחד. האחסון עבר להתקן מתקדם ובנפח גדול מספיק לכל המשחקים החדשים שהולכים ומתנפחים. Noctua נשארת הגיבורה השקטה (תרתי-משמע) של בחינות החומרה באתר וקירור ה-NH-D15 ממשיך לשמש כבחירה דיפולטיבית עבורנו עם מערכת העגינה וביצועיו הנהדרים.
עבור בחינת ה-GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM X 12GB בחנו מספר כרטיסי מסך מתקדמים מהדורות האחרונים גם מצד NVIDIA וגם מצד AMD. בניהם RTX 2080 Ti ואפילו GTX 1080 Ti היכן שאפשר.
יש גם סט טרי של משחקים שבחנו. חלקם ממשיכים איתנו מבחינות כרטיסי המסך עד כה וחלקים חדשים ופופולאריים שנכנסו אל המערכת.מערכת ההפעלה היא חלונות 10 עם כל עדכוני המערכת האפשריים עד עת כתיבת שורות אלו (שזה… אתמול אם אתם קוראים זאת ביום ההשקה). דרייבר לכרטיסי המסך של NVIDIA הינו בגרסת 466.54 הפנימית שסופקה לנו. זה עבור AMD הינו בגרסת Adrenalin 21.5.2. טרי טרי.
המשחקים השונים נבחנו בשתי רזולוציות פופולאריות עבור קהל יעד של כרטיס מסך שכזה, 2560X1440 ו-3840X2160. הגרפים הכתומים מייצגים את הרזולוציה הנמוכה יותר, הירוקים מייצגים את 4K, הגבוהה יותר. הטבלאות מסודרות מהמהיר ביותר ב-4K למעלה.
במשחק Overwatch כרטיס המסך הדגים תוספת ביצועים של 13.5% על פני RTX 3080 "הותיק". הוא גם עקף ללא בעיה את ספינת הדגל הנוכחית של AMD, ה-RX 6900 XT. עם זאת, ההבדל אינו דרמתי כלל.
המשחק Assassin's Creed Valhalla עושה שימוש בטקסטורות כבדות ותאורה מתקדמת. הוא גם פותח בשיתוף AMD ודבר זה מתבטא בביצועי החומרה. בכותר זה אנחנו רואים שליטה של RX 6900 XT ו-RX 6800 XT כאשר RTX 3080 Ti נמצא ממש מעט מאחור.
את Metro Exodus שדרגנו ל-Enhanced Edition, גרסה שמביאה ויזואליות מדהימה. יש גם תמיכה משופרת בתכונות NVIDIA היחודיות דוגמת DLSS 2.0 ו-RayTracing וגם מגיעה נקודת זכות ל-NVIDIA בנוסף לביצועי הגרפיקה המכובדים של RTX 3080 Ti גם ללא שימוש ב-DLSS. תוספת הביצועים על פני RX 6900 XT בכותר זה עומדת על 40%. מבחן זה סירב לעבוד עם GTX 1080 Ti הותיק, ושלח אותו "לנסות משחקים לגיל שלו".
המשחק Borderlands 3 קיבל מספר טלאים לשיפור הביצועים, אך פיצוצים פתאומיים ונחיתות כמות הפריימים לשניה אינן נדירות אצלו. לעיתים לוקח למשחק זה מעט זמן עד שהשיהוקים מפסיקים. בממוצע, RX 6900 XT מוביל את ביצועי משחק זה עם RTX 3080 Ti טיפה מאחור.
את משחק המירוצים GRID 2019 מחליף אחד אחר מבית אולפן Codemasters והוא Dirt 5 אשר כבד ממנו משמעותית. ההובלה בכותר זה שייכת ל-RTX 3080 Ti ואחיו ה-"לא Ti" שפחות או יותר משתווה ל-RX 6900 XT. התיחסות קלה ל-GTX 1080 Ti היא שאם תשימו לב, בכל מבחני הביצועים ביצועים קרובים מאוד לחצי מאלו של RTX 3080 Ti החדש.
המשחק Hitman 2 נשאר איתנו, על אף צאת הפרק השלישי בסדרה לא מזמן. סצנת הבחינה שלו מאוד כבדה ומאוד קבועה, וזה מאפשר לנו לרכוש דאטא איכותי ואמין בשבילו. בעוד ב-1440P נצפה צוואר בקבוק מעבד, ב-4K אנחנו רואים שיש לכרטיסים עוד מה לתת. בכותר זה הובלת RTX 3080 Ti ברורה כאשר RX 6900 XT אחריו בדירוג.
המשחק Horizon Zero Dawn ממשיך להיות אינטנסיבי ומתאים לבחינת כרטיסי מסך כעת. ב-4K הובלת RTX 3080 Ti היא ברורה הודות למשאביו הרבים. בכותר זה לפחות ב-4K ה-RTX 3080 מצליח לעקוף (ממש בקטנה) את RX 6900 XT.
המשחק Gears 5 גם הוא קיבל כמה עדכונים לאחרונה, וגם ערכת טקסטורות 4K שמשפרת את ויזואליות המשחק בצורה מכובדת. בכותר זה הבחנו שביצועי 4K עם ה-RTX 3080 Ti בריאים מאוד, אך מאחורי אלו של ה-RX 6900 XT ב-1440P. באופן כללי נראה שמדובר בדפוס עם הצמד הזה, והפרשים שגדלים ב-4K הוא דפוס שאנחנו מכירים עוד מאז השקת הארכיטקטורות.
לקינוח, ציונים גרפיים במבחן 3DMark Time Spy. מבנה הציונים כאן משקף בצורה די טובה את ההפרשים שראינו במשחקים השונים כאשר RTX 3080 Ti נשאר בממוצע המהיר ביותר שנבחן.
צריכת חשמל והמלצת ספק כח
במשך הרצת המשחק Dirt 5 תחת 2560X1440 בחנו את צריכת החשמל של כלל מערכת הבחינה על רכיביה. ניתן לראות שזאת עם ה-RTX 3080 Ti SUPRIM X היא הגבוהה ביותר, ובהפרש גבוה. חשוב לזכור שעם התקנת כרטיס מסך מתקדם יותר גם המעבד משקיע בהפקת יותר פריימים לשניה וכתוצאה מכך העליה בצריכת החשמל בהתאם.
למערכת כמו זאת שאנחנו בוחנים איתה יחד עם ה-GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM X 12GB ולצורך עניין כל גרסה אחרת של RTX 3080 Ti, נמליץ על ספק כח איכותי של 850W לפחות כמינימום. מחירים של ספקי כח בדירוג 850W אינם גבוהים במיוחד בהשוואה לעלות החומרה הזאת, ולכן זה יהיה הספק המינימלי שיחשב כמומלץ. רק בגלל שספק כח יכול לספק כמות מסוימת לא אומר שמומלץ לגרום לו לעשות זאת אם עוברים את 70% מההספק המוצהר. זו אפילו לא תהיה הגזמה להתחדש בספק כח של 1000W עבור מערכת שכזאת.
מילה על טמפרטורת עבודה ורמת רעש – על אף שראינו שכרטיס המסך לבדו צורך בין 370W ל-403W בעת מאמץ מירבי, ההשקעה של MSI בקירור איכותי מניבה תוצאות פשוט מעולות. טמפרטורת העבודה המירבית שראינו בעת מאמץ היא 75 מעלות צלזיוס בממוצע לליבה. המאוררים פעלו בסל"ד של כ-1,600 בלבד, ונשמעו בקושי. עם הגודל המסיבי שלו, אנחנו בספק כמה טוב יותר קירור של ליבה כזאת יכול אפילו להיות. טמפרטורת הזיכרון הגיעה ל-90 מעלות צלזיוס, שזה גבוה אך תקין לחלוטין בהתחשב בכך שפעולת המאוררים מונעת בעיקר מטמפרטורת הליבה.
בעמוד הבא אנו דנים בשווי של מוצר זה ובעצם קיומו.
לגבי היטמן.
"בעוד ב-1440P נצפה צוואר בקבוק מעבד, ב-4k אנחנו רואים שיש לכרטיסים עוד מה לתת."
ליאור איך מסיקים שזה המעבד כבר?
והאם אנו כבר שם שחומרה גראפית קופצת כל כך חזק מדור לדור באופן טבעי שדור מעבדים מקביל חדש לא מספיק עבורם?
או שזאת בעיית ליבות? למשל האם עם 5900X לא היה נצפה צוואר בקבוק?
היטמן 2, לפחות בדמו וגם במשחק באופן כללי, משתמש בהרבה מודלים של שחקנים, ועומס המעבד הוא יחסית גבוה בכמות התהליכים שלו במשחק הזה.
מה שקורה כתוצאה ממאמץ מהסוג הזה, הוא שרכיבי חומרה עם הפרשי ביצועים או הפרשי נתונים גבוהים, מקבלים הפרשי תואצות מאוד קרובים אחד לשני.
1+1 כאן הוא שתוספת של עומס גרפי בדמות רזולוציה גבוהה יותר מחדדת הבדלי ביצועים בין אותם כרטיסי המסך, ומגדילה באופן משמעותי את פערי הביצועים בניהם.
במקום שבו RX 6800 הביא ביצועים שווים ל-RTX 3080 Ti ב-1440P (בין היתר גם בשל היות דרייבר AMD פחות כבד על המעבד בפעולות לעומת זה של NVIDIA), ברזולוציית 4K הובלה של 26% מצד RTX 3080 Ti על פני RX 6800 נצפתה. הסיבה העיקרית לכך היא שצוואר הבקבוק, או הרכיב שהפך למעקב "בתור" לכמות גבוהה יותר לפריימים לשניה, הפך בחזרה להיות כרטיס המסך.
לכל כל פריים לשניה שמעובד ישנה כמות זמן שלמעבד לוקח לעשות זאת, ולליבה הגרפית לעשות זאת. כאשר כמות הזמן של המעבד גבוהה מזאת של כרטיס המסך, מוגדר צוואר בקבוק מעבד. במקרה השני, מוגדר כזה של כרטיס מסך. באופן טבעי "צוואר בקבוק" של כרטיס מסך הוא מצב אופטימאלי.
כמו שליינוס אמר, כנראה שNvidia עושה טובה לעצמה, אבל הגבלת הכרייה על כרטיסי המסך האלו אמורה לעזור למחירים הכלליים… נקווה שהיא תחזיק יותר משבוע.
אני זוכר שקראתי איפשהו שהדרך לדעת אם יש צוואר בקבוק של המעבד זה לבדוק האם GPU עובד יותר מ 90 אחוז , אם כן אז זה אומר שה GPU מהווה צוואר בקבוק "שזה סימן טוב" ושהמעבד לא מהווה צוואר בקבור במקרה זה.
בדיקה נוספת זה לבדוק האם כל הליבות מגיעות ל 100 אחוז שימוש – אם כן – יש כאן צוואר בקבוק ל CPU.
זה נכון?
הכרטיס הזה לא קיים בואקום, ותוספת של 70% למחיר בשביל 8% ביצועים זה לא מציאה גדולה. לא שתוכלו למצוא את זה בכלל, אבל מילא.
זה מיתוס שצריך לנפץ. יכול להיות שתשתמש במעבד 5800X, 3700X ו-2700X ותקבל הפרשי ביצועים גדולים שממחישים צוואר בקבוק מבלי שכל הליבות מגיעות ל-100%. למעשה, זה יכול לקרות גם מבלי שליבה אחת נמצאת בניצולת מלאה ליותר מכמה מיקרו שניות.
משחקים מודרניים הן תוכנות מורכבות שמבצעות כמות אדירה של פעולות בכל שניה. בשונה ממצב של רינדור למשל, הבדלי ביצועים במשחק יכולים להתקיים גם כשמעבד לא מגיע לניצול מלא של משאבים.
אם יש איזשהו עניין בזה, אולי ננתח את זה קצת יותר בהמשך