בדקנו את ביצועי ה-ARC B580, כרטיס מסך זול יחסית שמגיע אחרי תקופה ארוכה של ליטושי תוכנה ושיפורי ארכיטקטורה מצד אינטל. האם פה שוכנת ההבטחה הגדולה לתחרות בתחום כרטיסי המסך הזולים?
לאחר תקופה של המתנה, והתרבות הדגמים והמלאי בארץ, אנחנו זוכים לראות את הדור החדש-יחסית של אינטל בתחום כרטיסי המסך. אינטל, שעד לא מזמן עולם הגרפיקה היה בעיקר בתחום הליבות הגרפיות המובנות בצורה אקסקלוסיבית עבורה.
מבט מקרוב
בעוד במעבדים ליבות גרפיות שחזקות מספיק בשביל להריץ תוכן פשוט או תלת-מימד לרמה של גיימינג קל הוא דבר שבו אינטל שולטת, יצירת כרטיסי מסך רציניים בשימוש הארכיטקטורה הזאת היא חיה אחרת לגמרי כשמדובר בפיתוח, יצור וכל אספקט לוגיסטי, ושלא נדבר בכלל על דרייברים יציבים והספקת עדכוני תוכנה בזמן למשחקים חדשים.

ה-ARC B580 של אינטל הוכרז רשמית בסוף 2024 ובתחילת השנה הזאת החל למלא את המדפים מעבר לים לפני שעשה עליה (כיאה אגב לכל מוצר אינטל) והחל להמכר מקומית תחת יצרניות שונות איתן אינטל משתפת פעולה. הרשימה של אינטל שונה מאוד מהרשימות של AMD ו-NVIDIA. לא תמצאו כאן ASUS, או GIGABYTE או MSI אלה דווקא חברות כמו Acer, Maxsun, ואולי אפילו Lenovo במערכות מחשב שלמות.
הגרסה אותה בחנו הינה גרסת ה-Frontier Edition אשר הונדסה ספציפית על ידי אינטל, זה עיצוב-הבית שלה למעשה. חשוב לציין כי ממש כמו אצל התחרות, גם אינטל היא זאת שאחראית לייצור הליבות הגרפיות עצמן בעוד השותפות השונות אחראיות ליישם את הליבה הזאת בלוח מעגל מודפס יחד עם קירור משלהן וכל האספקט הלוגיסטי שמלווה יצור, שיווק והפצה של מוצר.

ספק אם לצרכי קידום, ספק אם כי היא רוצה משהו יחודי בדומה למה ששחקניות אחרות בשוק עושות (קצת אירוני), החליטה אינטל שהיא משיקה גרסה משלה עבור ה-ARC B580, אשר שייך לדור השני של כרטיסי המסך למחשבים שולחניים אחרי דור ה-A בהובלת ה-ARC A770. כרטיס המסך הזה הושק במחיר רשמי של 250 דולר בלבד, אך מיסים ומצבים גאופוליטיים מורכבים לא מונעים ממנו להמכר בתגי מחיר גבוהים מכך כאן ומעבר לים.
הדגמים הזולים יותר בדרך כלל ימצאו באיזור 270 דולר, והדגמים הזמינים ביותר במלאי יותר באיזור 300 דולר. במחיר בארץ לדגמים שזמינים מתחיל מאיזור 1,300 שקלים.

העיצוב של אינטל עבור ה-B580 Frontier Edition מאוד אלגנטי ולא משתמש בצבעים מיוחדים או צורות בולטות. מדובר בכרטיס בעובי 2 ממשקים סטנדרטיים של לוח אם והוא מגיע עם צמד מאווררים שצמוד למערכת קירור מאוד מסורתית.

עם מעטפת חום רשמית של 190W, מראה לעצמה אינטל להציב מחבר כח בודד מסוג 8PIN PCI-Express בכרטיס המסך הזה. הוא ממוקם באמצע שכן שם נגמר לוח המעגל המודפס, כל מה שמעבר לכך הוא גוף קירור נטו.

כבר נהיה מקובל בעולם כרטיסי מסך שכרטיסי מסך ארוכים מכילים לוחות מודפסים קצרים, ושהרבה מהשטח שלהם מיועד להעברת האוויר החם מגוף הקירור אל חלל המארז. ה-B580 לא שונה.

בלי לשנות יותר מדי את המסורת של עולם כרטיסי מסך, דבקה אינטל במערכת יציאות תצוגה מוכר. ב-B580 הזה נמצא שלוש מסוג DisplayPort 2.1 לצד אחת מסוג HDMI 2.1a. ניתן להשתמש בכל הארבע בו-זמנית וכל הממשקים הללו תומכים גם במסכי 8K120Hz החדישים ביותר.
הליבה הגרפית של ה-B580 נקראת BMG-G21 והיא מיוצרת בתהליך N5 של מפעל TSMC. נכון, לאינטל יש מפעלי יצור, אך בזמן יצור הליבות הגרפיות הללו נחשב התהליך הזה לבין המתקדמים בעולם ואינטל גם ככה עברה למודל יצור היברידי. אין מה לעשות, כשיש תהליך מתקדם שיכול להיות שימושי למוצר תחרותי, צריך להשתמש בו.

ה-BMG-G21 היא פיסת סיליקון בשטח של 272 מילימטר רבוע (שטח שגדול מ-200 של RX 9060 XT ו-181 של RTX 5060) והוא מכיל 20 קבוצות עיבוד של ארכיטקטורת Battlemage של אינטל (מכאן ה-B בשם). הליבה הגרפית מכילה בקר זיכרון ברוחב 192BIT והוא מחובר ל-12GB של זיכרון גרפי מסוג GDDR6. נפח תעבורת הזיכרון הכולל הוא 456GB לשניה.
נציין כבר עכשיו שנחמד לראות כרטיס מסך שמכיל 12GB בעולם שבו כל כרטיס מסך מתחת ל-300 דולר מנסה להתחמק מעונש בשימוש 8GB בלבד, על אף הצורך האמיתי בהגדלת נפח הזיכרון הגרפי הנפוץ אל מול דרישות אולפני המשחקים.
ה-B580 עושה שימוש בממשק PCI-Express 4.0 X8, משמע חצי מאורך ממשק סטנדרטי. כדאי מאוד לוודא שמתאימים את כרטיס המסך הזה למערכות שתומכות בדור PCI-Express 4.0 והכרחי לוודא שמתאימים אותו למערכות שתומכות בפונקציית Resizeable BAR שהיא פונקציה ששולטת בנתונים שעוברים דרך הממשק. פייר – לא מדובר בדרישות גבוהות. גם מערכות מחשב בנות 4 שנים ויותר נכנסות לדרישה הזאת, ספציפית דור 10 של אינטל ודור Ryzen 3000 של AMD.
מצב השוק ותחרות
באיחור אופנתי, ה-B580 נמצא מול מתחרים שבעיקר מבוססים על טכנולוגיות מתקדמות יותר מאלו שהוא מבוסס עליהן. בעלות של כ-1,300 שקלים, כרטיס המסך הקרוב ביותר הרלוונטי אליו מצד NVIDIA הוא ה-RTX 5060 8GB שניתן למצוא כבר מאיזור 1,500 שקלים. מצד AMD ה-Radeon RX 9060 XT יהווה תחרות אך בתוספת מחיר מכובדת באיזור 1,750 שקלים.
ה-RTX 5050 של NVIDIA קרוב מעט יותר באיזור המחיר ונמכר כיום בכ-1,400 שקלים. כרטיס מסך זה יקבל ביקורת ממש בקרוב שבה תוכלו לראות כמה מר החיסכון הזה מול כרטיסי המסך המתקדמים יותר. גם AMD צפויה לשחרר כרטיס מסך זול יותר בעתיד הקרוב, ה-Radeon RX 9060 8GB אשר צפוי להכנס לאיזור המחיר של כ-1,400 שקלים ולהוות תחרות ל-B580.
ה-GeForce RTX 4060 נחשב לתחרות רלוונטית למשך כמה חודשים, אך כעת שוהה במחיר שמעט קרוב מדי ל-RTX 5060 בשביל להחשב כאופציה רלוונטית.
מערכת הבחינה ומבחני הביצועים

המערכת כוללת:
- מעבד AMD Ryzen 7 7800X3D
- לוח אם Asus Crosshair X670E HERO
- זיכרון G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6000-CL30 32GB
- ספק כח Antec NeoEco GOLD ATX 3.0 1300W
- אחסון Kingston Renegade nvme 2TB PCI-Express 4.0
- קירור למעבד Noctua NH-D15S Chromax.Black
עבור סט הבחינות המרוענן חידשנו גם את רשימת המשחקים שאנחנו בוחנים וכעת תוצאות יוצגו בשלושת הרזולוציות הנפוצות בשוק. הפעם החלטנו לפנק את קוראינו בהיצע גדול יותר של משחקים וכאלה חדשים שנכנסו לסבב.
מכיוון שמדובר בכרטיס מסך יחסית זול בשוק כרטיסי המסך, נתייחס בעיקר לתוצאות ברזולוציית FullHD 1920X1080, אך שווה גם לתת היתחסות לגרף הכתום של WQHD 2560X1440. ב-Overwatch 2 ביצועי ה-B580 מעט טובים מאלו של ה-RTX 4060 אך פחותים מאלו של ה-RX 9060 XT. החדשות הטובות הן שאפשר להשיג ממוצע של 120 פריימים לשניה גם בהגדרות מירביות ב-1440P.
Borderlands 3 מקבל סיבוב אחרון של בחינות לפני שמגיע Borderlands 4 לשוק ומאז שיצא תמיד היה ידוע כמשחק כבד מאוד ביחס לגרפיקה המתונה יחסית שהוא מציג. מבלי להשתמש בטכנולוגיות שיפור ביצועים דוגמת FSR או Xess של אינטל, עדיין אפשר לסחוט מעל ל-100 פריימים לשניה ב-FullHD תחת ההגדרות הגבוהות ביותר. מדובר בביצועים לא רעים עבור פיסת החומרה הזאת.
ב-Shadow of the Tomb Raider לא ראינו משהו יוצא דופן. ה-B580 מהיר מה-RTX 3060 המזדקן, אך לא ממש מה-RTX 4060 הפורש.
ב-Horizon Forbidden West נתקלנו בתופעה לא שגרתית בה ביצוענו הוגבלו ברזולוציות FullHD ו-WQHD והממוצעים מאוד דומים, אם כי מינימום פריימים לשניה היה גבוה משמעותית ב-FullHD. החדשות הטובות הן שעל אף שימוש בהגדרות גבוהות הביצועים מעולים.
ב-God of War ראינו ביצועים מאוד דומים לאלו של ה-RTX 4060. העלות הנמוכה יותר ונפח הזיכרון הגבוה יותר נותנים ל-B580 יתרון קל פה ברמה הצרכנית. ביצועי RTX 5060 בכותר הזה היו גבוהים יותר אפילו ב-4K.
ב-F1 24 ביצועי B580 היו פחות או יותר זהים לאלו של ה-RTX 5060 ומעט גבוהים יותר ב-1440p. זאת תוצאה נהדרת בהתחשב במחיר הנמוך יותר.
ב-Cyberpunk 2077 אפשר להבחין בשיפור ביצועים ניכר על פני מה ש-RTX 3060 ו-RTX 4060 הרגילו אותנו. ביצועי WQHD עם B580 נחשבים למעולים, וברמת RTX 5060. ביצועיו ב-FullHD מעט פחות הרשימו אותנו בהשוואה ל-RTX 5060. אמנם, חשוב לזכור שמדובר במוצר מעט זול יותר.
אינדיאנה ג'ונס החדש הוא דוגמה למשחק שעושה שימוש רציני במשאבי זיכרון גרפי, וכאן אפשר לראות את ההבדל הגדול בין זיכרון שעושה את העבודה לכזה שלא, כאשר B580 מציג עליונות ביצועים מוחלטת על RTX 4060 ו-RTX 5060. מה שאירוני במצב הזה הוא שדווקא ה-RTX 3060 12GB מוביל בקטגוריית המחיר הזאת ברזולוציית FullHD. הביצועים ב-WQHD זהים לאלו של ה-B580.
בהיטמן ביצועי ה-B580 מעולים, פרקטית זהים לאלו של ה-RTX 4060 Ti ושל RTX 5060.
ב-Starfield של Bethesda לא נקבל 60 פריימים לשניה בהגדרות גבוהות. מדובר במשחק כבד למדי. כאן ידרש המשתמש להנמיך הגדרות תצוגה בשביל להגיע לשם.
משחק כבד נוסף הוא Black Myth: Wukong. ביצועי B580 בכותר זה אינם מזהירים, ועומדים ברמת RTX 3060.
ניתוח מבחני הביצועים וסיכום
לפני שניגש לניתוח מבחני הביצועים, מילה על טמפרטורה וצריכת החשמל.
בעוד גרסת ה-Frontier Edition של אינטל לא בדיוק נחשבת לנפוצה לצרכן, ראינו נתונים טובים למדי בעת מאמץ ממושך בטמפרטורת סביבה של 26 מעלות צלזיוס כאשר הליבה הגרפית דיווחה על מקסימום של 71 מעלות והזיכרון על 68 בלבד. צריכת החשמל של כרטיס המסך עצמו עומדת בפועל על איזור 175W כאשר כ-135W מהם משויכים לליבה הגרפית עצמה. זאת אומרת, משמעותית פחות מהמקסימום שהוקצב לכרטיס המסך הזה של 190W.
ברמה אבסולוטית של מיקום שוק וביצועים, מעט קשה לנתח את ה-B580, פשוט כי אנחנו רואים שלעיתים הוא מהיר כמו ה-RTX 3060 ולעיתים מהיר מ-RTX 4060 ונצמד למהירות של RTX 5060 או אפילו RTX 4060 Ti. זה הטבע של ארכיטקטורה שונה, דרייברים שונים וכל דבר שקשור לדרך שבה כרטיס מסך כזה בנוי ומתפקד. ההחלטה נמצאת בעיקר בידי הצרכן, ויתכן שזאת החלטה שעיבוד שלה לא מסתמך רק על ביצועים אלא גם על הבחירה במוצר שלא מיוצר על ידי NVIDIA או AMD בהכרח.
עם כל מה שקורה בעולם החומרה ועליית המחירים המתמדת, יתכן שירצה צרכן לדבוק באנדרדוג ולבחור במוצר כמו ה-B580. אמנם, יש בבירור משתמשים שכרטיס המסך הזה לא נוצר עבורם והם בעיקר השחקנים שמחפשים רמת ביצועים גבוהה מזאת שהשוק הרגיל אותנו אליה בשנים האחרונות באיזור המחיר של 1,300-1,600 שקלים.
קצת כמו בדור ה-A שלה לפני שנה, מרגיש שלאינטל יש מוצר ממש טוב, אבל כזה שמאחר לשוק. ההשוואות בין ה-B580 ל-RTX 5060 מחמיאות בעיקר כש-8GB של זיכרון גרפי זה לא מספיק, ועדיין אין הרבה מקרים כאלה ב-FullHD. השוואה מול RTX 4060 כשהוא עוד היה טרי בשוק הייתה יכולה לגרום לאינטל להראות הרבה יותר טוב בתחרות.
יש שמועות בתעשיה שדור כרטיסי המסך הבא של אינטל עם שם הקוד Celestial כבר נמצא בשלבים מתקדמים ואי אפשר שלא לתהות מה תהיה האסטרטגיה של אינטל. האם גם בדור הבא המוצר המתקדם ביותר שנראה יהיה כרטיס מסך זול בלבד? האם אינטל רוצה לכוון לשווקים נוספים ולהתחרות מול כרטיסי מסך כמו ה-RTX 5060 Ti וה-RTX 5070? אנחנו מאוד מקווים. השוק הזה זקוק בצורה בהולה לתחרות שתעיר את NVIDIA ואת AMD ותגרום למחירים לרדת.
חשוב לנו להדגיש שלא חווינו חוסר יציבות בדרייברים או קריסות של משחקים לאורך כל הבחינות, כ-12 שעות הרצה. נחתום את הסקירה הזאת בכך שאנחנו רואים ב-B580 כרטיס מסך ראוי, אבל לא כזה שהדהים אותנו בהתחשב בתזמון המאוחר לשוק. נוסיף לזה שההמרה משקלים בארץ לדולרים מעבר לים דווקא עבור ה-B580 היא מהגבוהות שראינו, אולי בשל כמלאי הדל בהשוואה לתחרות. בעולם הוגן כרטיס המסך הזה היה עולה באיזור 1,200 שקלים במקום 1,350. הלוואי והדור הבא יוכל להחזיר את אינטל לקדמת עולם הגיימינג, כדי שלפחות יהיה מוצר אחד שעושה את זה בזמן שהיא עובדת על מעבדים שיוכלו אולי להתחרות מול אלה של AMD.