כנס המפתחים SIGGRAPH – מנכ"ל אנוידיה מכריז על כרטיס המסך הראשון מסוגו, המיועד במיוחד לחישוב קרני אור לצורך יצירת סצינות תלת מימדיות אמיתיות מתמיד, עכשיו בארכיטקטורה פורצת דרך בשם Turing
ההמתנה בת השנים מגיעה לקיצה – ארכיטקטורת Turing של NVIDIA סוף סוף נחשפת והיא מתגלה כאימתנית ואדירה. לא עוד שימוש בהנדסה קודמת ובתורת עיצוב שקיימת בליבות קודמות, ליבת Turing עוצבה לחלוטין מחדש והיא מפלצתית לחלוטין ביחס לליבת Pascal המחווירה שאנחנו מכירים מכרטיסי GTX 10 למיניהם.
הדגש הגדול ביותר של הכנס אותו ערכה NVIDIA הוא הסיבה ש-SIGGRAPH מתקיימת, בעיקר בשביל המפתחים ואנשי הקוד בתעשית הגרפיקה והמשחקים. הזמן הטוב ביותר להתעדכן בכל מה שחדש בתעשית הסרטים, המשחקים ובעצם כל מה שמסתמך על ויזואליזציה וגרפיקה.
אחד האתגרים הגדולים ביותר של עולם הגרפיקה הוא תאורה. עולם הגרפיקה זקוק לתאורה אמינה, דינאמית וכזאת שגורמת לסצינה להראות אמיתית. את עקרון ה-Ray Tracing ותיקי התעשיה מכירים היטב. כעת, ב-NVIDIA מציגים פתרון שלוקח תאורה צעד אחד קדימה עם מעבד שנבנה מראש על מנת שיוכל לחשב תאורה בדרך יעילה ועוצמת כמה וכמה פעמים ממה שליבות גרפיות היו מסוגלות עד היום.
הוא לא נוצץ בכדי. יש כאן מסר. כרטיס מסך זה מבוסס על ארכיטקטורה חדשה לחלוטין בשם Turing:
בהשוואה לליבה שנמצא בכרטיס המסך TITAN Xp (ליבת Pascal), ה-Turing היא ענקית מימדים. מדובר על 471 מילימטר-רבוע בהשוואה ללא פחות מאשר 754 מילימטר-רבוע. גם יכולת העבודה עם זיכרון השתנתה באופן דרמתי. מ-24GB אצל פסקל ל-96GB (!) שאיתם יכולה לעבוד ליבות Turing.
ב-NVIDIA קוראים לזה השיפור הארכיטקטוני הגדול ביותר מאז 2006 וליבת ה-G80 שהופיעה בכרטיס המסך Geforce 8800GTX.
אפשר לחבר גם שני כרטיסי מסך שכאלה שיעבדו במקביל – זה דורש גשר חשמלי דומה לגשר SLI. הגשר החדש מסוגל להעביר מידע בקצב מסחרר של 100GB לשניה (!). זה יותר ממה שזיכרון RAM מהמהירים ביותר יכול להעביר למעבד ראשי ב-4 ערוצים.
ה-Quadro RTX היא למעשה משפחה אותה יוביל כרטיס המסך שהוצג בכנס. אליו צפויים להתווסף כרטיסים שמכילים נתחים שונים מליבת ה-Turing.
במרץ השנה הציגה NVIDIA בשיתוף עם מפתחת המשחקים Epic את הסרטון הבא, אשר הופעל בזמן אמת ללא רינדור מראש עם טכנולוגיות חישוב תאורה מתקדמות:
על מנת להריץ את הסצינה הזאת, נדרשה NVIDIA לבנות מכונה שמכילה לא פחות מארבעה כרטיסי TITAN V, מהמתקדמים ביותר שקיימים בשוק. בכנס הריצה NVIDIA את אותה הדגמה כאשר היא רצה על כרטיס Quadro RTX בודד. היכולת לחשב תאורה בצורה מתקדמת הפחיתה בצורה משמעותית את דרישת החומרה.
בנוסף לכך, הוכרז גם שרת רינדור בשם RTX SERVER, אשר מבטיח לצמצם באופן משמעותי את זמני הרינדור של חוות שרתים באולפני הגרפיקה השונים בעולם תוך כדי חסכרון של עשרות אלפי דולרים בחשבון החשמל. זמן זה כסף ונראה ש-NVIDIA רוצה לחסוך הרבה זמן ולעשות הרבה כסף. כמה?
RTX 5000 הבסיסי מתומחר ב-2,300 דולר, הדגם המתקדם יותר, RTX 6,000 יעלה לכם 6,300 דולר. האח הגדול במשפחה יעלה לכם 10,000 דולר.
הכנס הסתיים בדמו מרשים שמדגים את יכולות Quadro RTX. האם כעת הגיע הזמן של הגיימרים להינות גם מחומרה שתוכל להריץ את מה שהאולפנים מכינים? כנראה שבקרוב נדע. המילה Geforce נשארה בחוץ בכנס זה.
Heeee Haaaaa
תלת מימד נאמר?
ואני אמרתי שעולם המיחשוב המדייה והתקשורת הולך להביא סטנדרטים חדשים ב 2020 _ (כבר ב 2016 נפל לי האסימון, מה אתכם?)
יש את זה ב- Ebay?…
אם זו לא מהפכה, אז אני לא יודע מה כן.
וכל אלה שעינם צרה על רווחי נווידיה, או על מחירי
הכרטיסים ושאר ירקות….
וואללה, יש לכם את AMD ( בינתיים, לפחות ),
ובהצלחה עם זה ……
אני רק שאלה…
מה בדיוק היה הרעיון בהשוואה של 4 TITANS לQUADRO?
Just hear me out:
הייעוד העיקרי של הTITAN הוא לא רינדור בזמן אמת, באותה מידה בשביל ההשוואה הזאת יכלו לשים 4 GTX1080TI באוברקלולק ולקבל ביצועים קרובים. אבל אז ייצא שמערך של 4 כרטיסי מסך בעלות כוללת של 4000$ עושים את העבודה,
ומחיפוש קצר בגוגל נראה שאת הדמו הריצו על RTX 6000, שזה 6300$ לפי הכתבה… לא תקין אמרו בNVIDIA וכולם משום מה קונים את זה.
לא שלהשוות 1080 TI לQUADRO יהיה הדבר הנכון, כרטיסים עם ייעודים שונים בתכלית.
מה שהיה צריך להעשות זה השוואת ביצועים של הQUADRO לTITAN בסביבת עבודה שהכרטיסים האלה מייועדים אליה (או לחשוף כרטיס לשוק הביתי ולהשוות אותו לGTX 1080TI ) ואז נראה כמה באמת הצמיחה מרשימה.
בהתחשב בזה שיושקו כרגע רק כרטיסי High end אני מניח שאין לי למה לצפות ל-1060/580 במחיר שפוי של 600-700 שח בחודשים הקרובים, לא?
הושקו לפני שנה וחצי-שנתיים ב-700-800 שח (200-220 דולר) ואני כנראה אמשיך להתייבש עם 5770 עד דצמבר…
את חייה בעתיד כבר 4 שנים לפחות וכל הזמן מסתכלת לעוד שנתיים קדימה. לא מבין מה הטעם בזה..
עד שמשהו מזה, אם בכלל, יהיה רלוונטי לצרכן או ליצרן תוכן ממוצע יעבור עוד הרבה מאוד זמן..שנתיים לפחות.
לומר כל הזמן חכו-חכו-בעתיד-מתישהו-יבוא-שינוי-ענקי זה קונץ קטן ולא ממש מעניין..
אם לפי דעתך ה TENSORE CORES הם לא מהפכה אז אני לא יודע מה כן
מציע לך להיכנס לתרדמת ולהיתעורר בעוד 50 שנה כאשר אנשים יסעו במכוניות מעופפות
ולעיניינינו ביכולתם של ה TENSOR CORES לעבד הרבה מאוד מהמידע ש MPEG מחסיר (לא את כל המידע כמובן אחרת אנחנו מדברים על אלגוריתם Huffman שהוא לא אפשרי) ובכך ליצר תוכן ואף משחקים שיהיו עם גרפיקה הרבה יותר טובה מאשר סרטים (דבר שעד היום נחשב כבלתי אפשרי בגלל שהמחשב גם צריך לעבד את הפקודות שלנו במשחקים)
ועוד איך מהפכה! Ray Trace בזמן אמת…
רק אנשים בתחום ה-CG יכולים להבין את גודל המשמעות של הטכנולוגיה החדשה הזאת.
גם בתחום הגיימינג זאת תהיה מהפכה.
מקווה מאוד ש-AMD יכנסו גם ל-RAY TRACE בזמן אמת, למען התחרות.
נו, סוף סוף דיעה כהילכתה !
בו נדבר על משחקים-כיף ושעשוע, לא העולם העיסקי שמייצר רווח מהעבודה הגרפית:
זו מהפכה רק אם יש ערך מהותי ותוספת דרמטית לחווית המשחק עם אותה טכנולוגיה\אפקט וויזואלי.
אחרת זה סתם גימיק שיאפשר דיפרנציאציה סינטטית חסרת חשיבות בין כרטיסים שונים.
כל עוד אין שיפור בביצועים עבור אותו תהליך ייצור ובמשחקים ללא Ray Trace לא מדובר בשום מהפכה, מדובר ברגרסיה או סטגנציה לכל היותר.
אם תוספת הביצועים היא פשוט מתוספת עוד ליבות CUDA וזיכרון יותר מהיר זו צעידה במקום, בדומה למה ש AMD עושים כבר המון המון זמן.
לסיכום: TENSORE CORES יודע לטחון Ray Trace בצורה יעילה ופנטסטית. על זה אין וויכוח. אבל אם הערך של Ray Trace למשחקים הוא זניח (כמו לדוגמה hairworks) אז מדובר בפלופ שיווקי. ניסיון לייצר צורך שלא באמת קיים ואז לתת את הפתרון לאותו צורך מדומה.
על זה אני אומר, מגיע לאנוידיה את 100 ימי חסד שלה.
אחרי זה נקטול, אם באמת מדובר על פלופ שיווקי.