פרטים מאושרים בשילוב עם הדלפות מגיעים אל הרשת ומציירים תמונה ברורה יותר לגבי דור כרטיסי המסך החדש של NVIDIA לצרכנים הביתיים
השקת Tesla P100 מסמלת את נקודת הפתיחה לדור חדש של כרטיסי מסך מאת NVIDIA. לא מעט זמן שאנו ממתינים לשמוע משהו חדש על כרטיסי מסך המבוססים על תהליך היצור החדש של 16 ננומטרים. רבים כבר מאסו במוצרי 28 ננומטרים, שהחלו את דרכם עוד בשנת 2011.
כוכב נוצץ במרחק – פרטים טכניים על ליבת GP100
לאחרונה אושרו פרטים טכניים לגבי ספינת הדגל של NVIDIA בדור הראשון של תהליך 16 ננומטרים. לפניכם דיאגרמה המתארת את מבנה הליבה הגרפית GP100 (ר"ת Geforce Pascal), אשר בה יעשה שימוש רק בכרטיסי המסך החזקים ביותר שתשיק NVIDIA בדור Pascal הראשון.
הליבה מורכבת בעיקרה משש יחידות עיבוד גדולות שחולקות זיכרון מטמון מרמה שניה משותף. נקרא להם בלוקים. כל בלוק היא יחידת עיבוד עצמאית המורכבות מיחידות קטנות אפילו יותר. הבלוקים הללו מחוברים לבקרים נוספים בשטח הליבה כמו ערוצי תעבורת הזיכרון, ממשק ה-PCI-Express ובקר שאחראי על חיבור של כרטיסי מסך נוספים, מה שאתם מכירים כ-SLI.
הנה יחידת עיבוד בודדת בתקריב. יחידה שכזאת בנויה מ-64 ליבות CUDA (יחידות עיבוד מזעריות), יחד עם בקרים נלווים וצינורות אליהם המידע עובר קדימה ואחורה אל בקרי הזיכרון.
ליבה גרפית זאת עושה שימוש בזיכרון HBM2 החדש שמאפשר רוחב פס של 4,096 ביט. שכחו מכמות תלת-ספרתית, זיכרון HBM2 זה צפוי להגיע למהירות תעבורה חסרת תקדים של טרה-בייט שלם לשניה של מידע גרפי. זיכרון זה גם מאפשר דחיסות גבוהה משמעותית על פני קודמו שהוצג ב-Radeon Fury ו-Fury X של AMD. נפח הזיכרון המקסימלי מזנק מ-4 ל-16 גיגה-בייט, לפחות בדור הראשון של HBM2. בהמשך הוא צפוי לטפס ל-32 גיגה-בייט.
שש קבוצות עיבוד, שכל אחת כוללת 640 יחידות עיבוד מביאות את כמות המעבדים המאוחדים בליבת GP100 ל-3,840 מעבדי CUDA. מדובר בתוספת נכבדת על פני 2,816 "בלבד" שקיימים ב-GTX 980 Ti. מדובר בליבות חזקות יותר, מהירות יותר בעלות בקר זיכרון המהיר פי 3 ממה שהכרנו בספינת הדגל הנוכחית.
נראה כי NVIDIA לא ריחמה גם על תדר פעולת הליבות הגרפיות הללו. ליבת GP100 צפויה לעבוד תדר חסר תקדים של 1,328 מגה-הרץ, עם תדר האצה טבעית ל-1,480 מגה-הרץ אם הטמפרטורה תאפשר זאת. יתכן וכרטיסי מסך המבוססים על ליבות GP100 יהיו הראשונים שישווקו כבעלי תדר הגבוה מ-1.5 גיגה-הרץ לראשונה.
מעטפת החום של ליבת GP100 היא 300 וואט, ולפני שאתם קופצים ומגיבים בכעס חשוב להבין כמה דברים. מדובר במעטפת חום שכוללת גם את הזיכרון הגרפי, בשונה ממה שאנחנו מכירים כיום בכרטיסי מסך. סביר להניח שצריכת החשמל בפועל של ליבה כזאת תהיה גם נמוכה משמעותית, שכן מעטפת חום מתארת מצבים קיצוניים אליהם קשה להגיע בדרכים קונבנציונליות.
אם נתמקד במוצרים אשר יבוססו על GP100, כרטיסי המסך הראשונים שיושקו לא יהיו חזקים כמו הליבה המתוארת כאן. כרטיס המסך שימשיך את דרכם של GTX 780 Ti ו-GTX 980 Ti וישא את תואר "הליבה הגרפית החזקה ביותר לגיימרים" צפוי להכיל "רק" 3,584 מעבדי CUDA. משמע 4 קבוצות עיבוד יכובו מתוך 60. דבר זה יגלח עוד כמה עשרות וואט ממעטפת החום שלו.
כמובן שאחיו הקטנים יקבלו פחות ליבות גם הם, בדומה ל-GTX 980 ו-GTX 970 בהשוואה ל-GTX 980 Ti. על אחים אלו נוכל להתמקד ברגע שפסי היצור יכנסו לפעולה ומוצר יתקרב לרגע בו הוא יהיה זמין לרכישה.
בכל הנוגע לביצועים, כרגע מאוד קשה להעריך מכיוון שאין קצה חוט עליו אפשר להסתמך. בדרך כלל ביצועים של ליבה המכילה אפילו רק חלק מכמות המעבדים הללו מספיקה כדי לתת הערכה גסה בהתחשב בצריכת החשמל אך נכון להיום גם את זה לא קיבלנו. דבר אחד בטוח, המחליף של GTX 980 Ti הולך להיות חזק ממנו משמעותית, וככל הנראה יספק שיפור ביצועים של מעל ל-100 אחוזים.
לשאלת השאלות – מתי נזכה לראות את כרטיס המסך המבוסס על GP100 בפעולה? ובכן, נאלץ להמתין לפחות עוד כמה חודשים. תאריך השקה למה שמכנים כ-GTX 1080 Ti אין, ואם מתחשבים בתהליך היצור ובשלבים בהם נמצא היצור כרגע, 2016 לא צפויה להיות שנת ההשקה שלו. יותר בכיוון תחילת 2017. גם המחיר נמצא בסימן שאלה, אבל אם נסתמך על הדורות הקודמים הוא צפוי לנוע באיזור 650 דולר, או מעל ל-3,000 שקלים בישראל.
אנחנו צפוים לקבל מידע חדש אודות כרטיסי המסך הקרובים של NVIDIA בתערוכת קומפיוטקס שתתקיים בסוף מאי עד תחילת יוני בטאיוואן. השארו מעודכנים!
אוי סהרוריים קטנים שלי…..
אתם ממש לא מעודכנים
לפי כל הרמזים אנחנו הולכים לראות אותם ב ………… חודש יוני הזה!
אם NV תמשיך בתהליך החליבה אז את המלכה האמיתית נראה רק בתחילת 2018
אבל אם באמת העיכוב של המלכה נבע מהתנאים הלא צפויים של הפקת הסיליקון… אז רוב הסיכויים שנראה אותה במרץ – יוני 2017.
Cheecky VoLTa
היי , כמה דברים שלא הבנתי.
1. למה המעבר לליטוגרפיה קטנה יותר איטי ככ ביחס למעבדים, ונשארים הרבה זמן עם אותה ליטגרפיה?(intel/samsung מייצרות ב14ננומטר, וסמסונג גם ב10).
2. למה לא עוברים לייצור ב10 ננומטר שכבר מתקרב מאוד אלא רק ל16 ננומטר כאשר 16/14 ננומטר נמצאים איתנו כבר שנה+-
תודה לעונים
Liad344
1. כי בניגוד לאינטל וסמסונג שמבצעות ייצור שבבים עצמי, NVIDIA ו-AMD לא עושות זאת ותלויות בטכנולוגיות ובתפוקות הייצור של יצרניות צד ג' כמו TSMC ו-GloFo.
1+2. כי אף אחד מהשבבים שיוצרו עד עכשיו ב-14/16 ננומטר לא ממש מתקרב לגודל (ולאתגר שבייצור, כפועל יוצא) שאליו מגיעות הליבות הגראפיות. ללא טכנולוגיות ייצור בשלות מספיק, לא תהיה יכולת ליצור ליבות גראפיות בהיקפים מסחריים טובים.
זה טוב רק לVR ו4K. למשחקים סטנדרטים ב1080p, מה שרובנו עושים אין לזה שום צורך כל עוד הגרפיקה המקסימלית מוכתבת על ידי החומרה של הקונסולות.
@DrShawarma _ אתה מתבלבל בין שווארמה לבין בורגר ראנץ'.
הקונסולה מכתיבה את המשחקיות, המנגנון או ביתר דיוק את הקוד (שבכדי להגיע לPC נדרש לעבור התאמה כיוונון ופיניש)
הגראפיקה היא בשליטה מלאה של המחשב האישי.
החומרה של הקונסולוות לא מסוגלת להתמודד עם גראפיקה עשירה, וכמעט כל משחק (בעל מוניטין) שעובר לPC מגיע עם תוספות גראפיקה עשירות.
רק תסתכל על איזה מאמץ עושים בכדי להביא את GAMEWORKS לקונסולות _ (וזה עדיין לא מלא ושלם כמו ב PC)
ייבאתי לפה לאחרונה את המחשב פח שלי שמכיל חומרה בת 3 שנים. סידרתי לו כמה משחקים מודרניים, מהיתרונות בבריטניה זה שאפשר למצוא משחקים במחירי פיצוחים. Witcher3, שאמור להיות משחק מאוד אינטנסיבי גרפית רץ על המחשב שלי לגמרי סבבה עם הכל על medium או high (הרוב על high) ב1200*1920. כדאי לציין שמבחינת דרישות המעבד, המחשב שלי נמצא מתחת למינימום, ומבחינת כרטיס המסך, קצת מעל המינימום. התקנתי גם את הבטא של דום בסופ"ש הזה, משחק עם דרישות גבוהות עד גיחוך. הזדעזעתי מכמות האופציות הגראפיות העלובות שאפשר לשנות שם, ושוב, המחשב שלי מתחת לדרישות המינימום של המשחק, ובכל זאת, עובד סבבה בFHD בלי למצמץ. רציתי לשדרג לאט לאט ולהחליף את המעבד לi7 ואת הכרטיס מסך ל970 GTX, אבל אני פשוט לא מצליח למצוא סיבה כרגע. זה די מבאס.
ובורגר ראנץ' זה לא רע בכלל (אם הם עוד קיימים), חבל שהמחיר שלהם מופרז (והשירות גרוע).