לקחנו לסיבוב ביצועים בשלל משחקים את כרטיס המסך החדש החזק ביותר בעולם – ה-GeForce RTX 5090 של NVIDIA מדגם Founders Edition. מדובר בשיפור ביצועים רציני על פני הדור הקודם בשלל מישורים, אך לא תקבלו זאת בלי תג מחיר מבהיל
מי רוצה את כרטיס המסך החדש של NVIDIA עם ביצועים גבוהים יותר אפילו מאלו של RTX 4090? כנראה שהתשובה לשאלה הזאת תמלא את החדר בידיים מורמות. אבל, יש שני תנאים עיקריים – תהיו חייבים לשלם סכום שבדולרים מעבר לים נשמע מבהיל ופה בארץ יכול לקנות לכם מכונית במצב לא רע. ה-RTX 5090 לוקח את תג המחיר הרשמי (אך לא מייצג) של 1600 דולר מהדור הקודם עם RTX 4090 ומרים אותו ל-2,000 דולר. כאמור, התרגום לשקלים לפחות לגל הראשון של כרטיסי המסך בארץ הופך להיות מעל ל-3,500 דולר או 13,000 שקלים.
בסקירה זאת אנחנו בעיקר דנים בחלק ספציפי מהדברים שיכול ה-GeForce RTX 5090 של NVIDIA לעשות, כרטיס מסך שלוקח את כל מה שה-RTX 4090 מייצג ברמת היוקרתיות והביצועים ולוקח את זה צעד אחד נוסף קדימה אל מול נוף שבו המעט תחרות שהייתה קיימת בפלח השוק הזה התאדה כלא-הייתה.
מבט מקרוב – RTX 5090 Founders Edition

בעוד שיצרניות חומרה רבות כמו GIGABYTE או ASUS או MSI יציגו מוצרים שזמינים לרכישה בחנויות המחשבים השונות, או לפחות לרכישה מוקדמת, מעדיפה NVIDIA להנדס דגם בעל קירור יחודי משלו והפעם עושה דגש NVIDIA דווקא על דגם קומפקטי כמה שיותר, אחד שיתאים למערכות מחשב קטנות.
האריזה עשויה קרטון ממוחזר עם לוק בעל מודעות לאיכות הסביבה, שזה מעניין וגם קצת מבדר בהתחשב בזה שבין שכבות הקרטון הללו שוכב כרטיס מסך בעל צריכת החשמל הגבוהה ביותר שהשוק הצרכני ראה עד כה ומוגדר למעטפת חום אדירה של 575W.

את תצורת כרטיסי המסך לא מגדירה NVIDIA מחדש עם דגם ה-Founders Edition שלה ל-GeForce RTX 5090 אבל כרטיס מסך עוצמתי ויקר שכזה דווקא מגיע בפרופיל שמזכיר לנו כרטיסי אמצע שוק מהדורות הקודמים. מוטיב שעון החול חוזר בעיצוב החיצוני ועבורנו הוא בעיקר מסמל את הזמן שיש למתחרות של NVIDIA לחשוב על דרך לאזן את השוק ולמצוא מושכות למשוך בהן כדי לדאוג שהמוצרים הללו לא יהיו זמינים רק למרבה במחיר.
אמנם, יש המון הנדסה מאחורי דגם ה-Founders Edition הזה של ה-RTX 5090. למעשה, מדובר בעיצוב המקורי והמיוחד ביותר שראינו עבור כרטיס מסך מתחת לגוף הקירור, אולי מעולם. זה לא רק שיש לגוף הקירור הצנוע הזה משימה שכוללת התמודדות עם מעטפת חום ענקית, אלא שגם הכל יהיה במקום הנכון ואופטימלי כמה שיותר.

עם לוח מעגל מודפס שכזה, בוחרת NVIDIA ליישם צמד מחברים פנימיים על מנת להגיע לממשק ה-PCI-Express באחד ולממשקי התצוגה בשני. הסיבה שלוח המעגל המודפס כל כך צפוף וקטן הוא שהתזמונים השונים בין רכיבים חייבים להיות מידיים ותגובתיים כמה שיותר סביב הליבה. זה אומר זיכרון גרפי צמוד ואפילו מערכת הספקת כח במרחק קרוב. טכנית, לא תוכלו לבנות כרטיס מסך גדול ולהרחיק את הרכיבים הללו ועדיין להשאר עם אותם הביצועים.

לעומת מפלצות מדגמי RTX 4090 שראינו בדור הקודם לא מדובר בכרטיס מסך גדול למדי, אך עדיין קיים הבדל מוחשי בין ה-RTX 5090 בגרסת Founders Edition לבין כרטיסי המסך לאמצע השוק כמו ה-RTX 4070 Founders Edition. עבור אלו שרגילים לראות את הדגמים המתקדמים של סדרת RTX 40 ה-RTX 5090 Founders Edition ירגיש קטנטן.

ממשק כרטיס המסך הינו PCI-Express X16 5.0 וזו למעשה הפעם הראשונה שאנחנו זוכים לממש בצורה רצינית ממשק שקיים כבר תקופה לא קצרה בשוק ומוצע בלוחות אם מבוססי תושבת AM5 של AMD או LGA1851 ו-LGA1700 של אינטל. בעוד יש נושאים רבים שנרצה לדון בהם ולהציג אותם בסקירות עתידיות, חשוב לנו למעוך את ההשערה ששימוש בדורות קודמים עלול לפגוע בצורה משמעותית בביצועים ונספר לכם שהרצה של הממשק בתקן 4.0 הקודם לא פוגעת בביצועים במשחקים כלל. אם להיות פוליטיקלי קורקט, יתכן ותבחינו באחוז אחד של ביצועים שיאבד בדרך. זה לא שמהירות הממשק לא גבוהה משמעותית, זה פשוט שכרטיסי מסך עושים עבודה מאוד יעילה בניצול ממשק ה-PCI-Express למעבד כיום.

החלטת עיצוב מאוד חכמה של NVIDIA בגרסת ה-Founders Edition היא מיקום של מחבר הכח בזווית 45 מעלות על מנת שהכבל מתחבר לעשה דרך יחסית קצרה בחזרה אל ספק הכח. אגב, מדובר כאן במחבר הכח החדש מסוג 12V-2×6 אשר מחליף את ה-12VHPWR שפגשנו בדור הקודם. מדובר במחבר בעל חיבוריות חשמלית וגם פיזית מאובטחת הרבה יותר. דירוג ההספק של המחבר נשאר זהה ועומד על 600W בעת פעולה ממושכת שהם 50 אמפר במתח 12 וולט. לאלו שתוהים – ישנה תאימות מלאה למחברי ה-12VHPWR הקיימים, אך כן הגיעו ספקי כח חדשים לשוק אשר כוללים את המחבר המשופר. הם צפויים להיות נפוצים משמעותית בחודשים הקרובים.

בגזרת ממשקי התצוגה – הגענו הכי קרוב שאפשר לקידמה אמיתית. אחרי דור RTX 40 שמספק לנו בעיקר חדשות ישנות בגזרת תקני התצוגה השונים, כעת ממשקי ה-DisplayPort מזנקים מתקן 1.4a הותיק לתקן 2.1 החדיש אשר מותאם בעיקר עבור מסכים דוגמת ה-FO32U2P אשר תומכים בו ומאפשרים 4K ב-240Hz ללא שימוש בפרוטוקול דחיסת אות. תקן ה-HDMI נשאר יחסית עדכני ומגיע בתקן 2.1.

יחד עם כרטיס המסך מגיע מתאם בין ארבעה חיבורי כח מסוג 8PIN PCI-Express לבין מחבר ה-12V-2×6 החדש. מדובר במתאם גמיש למדי עם כבלים בעלי שרוול – שיפור נחמד לעומת מה שראינו בדור הקודם.

עם גוף קירור גדול שכולל צינורות נחושת ובסיס נחושת גדול על בסיס תא-אידוי, צמד המאווררים של ה-RTX 5090 Founders Edition ידחפו אוויר טרי דרך מניפות אלומיניום וישר אל איזור המעבד ולכן סירקולציית אוויר טובה היא חלק חשוב מאוד במערכת מחשב עם כרטיס המסך הזה. בתמונה אפשר גם לשים לב לאור הלבן שהוא מקרין.

חלק מהתכונות החדשות באמת של סדרת GeForce RTX 50
לפני שניגש למבחני הביצועים השונים, כדאי לזכור שסדרת כרטיסי מסך חדשה משמעותה גם תכונות חדשות. בעת הכרזת כרטיסי המסך במהלך כנס CES 2025 קיבלנו רקע לסדרה החדשה. מה שחשוב לדעת בתור משתמשי קצה הוא שמלבד "הביצועים הטהורים" שמקבלים במשחקים ותוכנות שונות, NVIDIA דוחפת הרבה גם להינות מהאקסטרא שלה, מתכונות שהיא מפתחת עבור המשתמשים יחד עם האולפנים השונים.
סט תכונות DLSS 4 הוא למעשה גולת הכותרת וכולל בתוכו שלל שיפורים אפשריים לביצועים ואיכות התמונה, אנחנו חושבים שזה שווה סקירה נפרדת פשוט כי אפשר להתעמק בכך המון. מה שחשוב לדעת הוא שכעת מסוגלים כרטיסי המסך החדשים של NVIDIA לבצע תוספת פריימים מלאכותית בדמות Multi-Frame Generation. בעוד הדור הקודם היה מסוגל לייצר פריים אחד על כל אחד שהוצג, החדש נותן למשתמש שליטה לייצר גם שניים או שלושה יותר.
יש כאן כמה וכמה כוכביות שכן הגדולה ביותר, לפחות לדעתנו, היא שיש משמעות לביצועים הטהורים תחילה עוד לפני שמתחילים להשתמש בטכנולוגיות שמוספיות פריימים חדשים. השורה התחתונה היא שלמרות שהמארקטינג ירצה לשכנע אתכם ששווה להשתמש בטכנולוגיה הזאת עוד מקצב של 20 או 30 פריימים לשניה, מצאנו שהשימוש הנכון ביותר בבחינת איכות תמונה נמצא מעל ל-45 לכל הפחות ומומלץ בעיקר מעל ל-60.
מודל חדש של DLSS Frame Generation מוטמע גם כן בשלל משחקים, והוא נקרא Transformer. מטרת המודל היא להציג פחות ארטיפקטים ותמונה חלקה ואמינה יותר בשימוש Frame Generation, גם עבור סדרת RTX 40 דרך אגב.
כוכבית נוספת היא כמובן שצריך שהמשחק יהיה תומך בטכנולוגיה הזאת, ו-NVIDIA עושה עבודה רצינית ב-"לשכנע" אולפני משחקים להטמיע זאת במשחקים השונים.

תכונה נוספת שלדעתנו חשובה היא מנוע מולטימדיה חדש להאצת וידאו שמסוגל להאיץ בצורה משמעותית עבודה על תוכן וידאו וספציפית תוכן במקודד HEVC בעומק 10BIT כרומה 4:2:2, פורמט שהפך לפופולרי בין מצלמות שונות בשוק משלל יצרניות. עד כה רק כרטיסי המסך החדשים של אינטל תמכו בכך וכעת גם NVIDIA מצטרפת אליהם.

על אף שמדובר בתכונה חדשה שלא ממש מוצאת את עצמה באף משחק כרגע, לדעתנו יש הרבה פוטנציאל באלגוריתמים מתקדמים שיודעים היכן טקסטורה הולכת וכיצד לרנדר אותה בדרך שחוסכת בזיכרון גרפי ומשפרת בפועל ביצועים. מה שהיא קוראת לו רינדור נוירוני הוא רכיב בעל פוטנציאל שנשמח לראות עם ישום פרקטי בעתיד.
תכונות טכניות – ספינת הדגל החדשה
הליבה הגרפית בה עושה שימוש ה-RTX 5090 טכנית לא נחשבת חדשה, שכן NVIDIA הציגה את ארכיטקטורת Blackwell שמאחוריה לעולם השרתים עוד בשנה שעברה. במובנים מסויימים, עולם הגיימרים מקבל ארכיטקטורה "משומשת". אמנם, החומרה הליבה עצמה ומה שמקיף אותה מהווה קו של שידרוגים מכובדים על פני מה שמוצאים ב-RTX 4090. השינויים הבולטים והדגשים כוללים:
- עליה מ-24GB ל-32GB של זיכרון גרפי, מעבר מ-GDDR6X ל-GDDR7 המהיר יותר
- שימוש בליבה גרפית מעט גדולה יותר 21,760 מעבדי CUDA בארכיטקטורה משופרת לעומת כ-16,384 ב-RTX 4090
- רוחב פס זיכרון שונה מ-384BIT ל-512BIT ומתעבורת זיכרון של 1TB לשניה ל-1.8TB לשניה
- תהליך יצור דומה אצל מפעל TSMC בטאיוון – לא נעשה מעבר לליטוגרפיה מתקדמת יותר
- מעטפת החום עולה מ-450W ל-575W כמינימום לדגמים השונים
נציין שוב כי ארכיטקטורת כרטיסי מסך חדשה היא דבר ששווה התעמקות בשלל מישורים ובעתיד נחקור גם דברים מחוץ לעולם הגיימינג בו אנחנו מתעסקים בעיקר בביקורות הביצועים. עד אז, יש מבחני ביצועים חדשים במשחקים.
מבחני הביצועים – GeForce RTX 5090
עבור מבחני הביצועים של ה-RTX 5090 ריעננו את מערכת הבחינה שלו והיא כעת כוללת התקנה נקיה של מערכת הפעלה, כמו גם דרייברים מעודכנים לכרטיסי המסך הנבחנים.

המערכת כוללת:
- מעבד AMD Ryzen 7 7800X3D
- לוח אם Asus Crosshair X670E HERO
- זיכרון G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6000-CL30 32GB
- ספק כח Antec NeoEco GOLD ATX 3.0 1300W
- אחסון Kingston Renegade nvme 2TB PCI-Express 4.0
- קירור למעבד Noctua NH-D15S Chromax.Black
עבור סט הבחינות המרוענן חידשנו גם את רשימת המשחקים שאנחנו בוחנים וכעת תוצאות יוצגו בשלושת הרזולוציות הנפוצות בשוק. הפעם החלטנו לפנק את קוראינו בהיצע גדול יותר של משחקים וכאלה חדשים שנכנסו לסבב הבחינות.
מתחילים במבחני המשחקים על טהרת הרינדור הסטנדרטי. ב-Overwatch 2 ההבדלים ברזולוציות הנמוכות יותר לא נחשבים לשיפור דרמתי אל מול ה-RTX 4090 כאשר בשימוש ברזולוציית 4K אנחנו מבחינים בתוספת ביצועים של 42 אחוזים. פייר? זה הרבה, במיוחד בהתחשב בזה שנקודת היחוס כאן היא RTX 4090, כרטיס מסך בעל ביצועים מפלצתיים כשלעצמו.
ב-God of War Ragnarok אנחנו מבחינים בשיפור ביצועים של 33 אחוזים. לא דרמתי כמו במצב של Overwatch 2 אך מבחינתנו עדיין מחזיר את התמורה בתג המחיר החדש ביחס של שקל לביצועים.
ב-Horizon Forbidden West התאכזבנו מעט לראות שיפור של קצת פחות מ-20 אחוזים בין RTX 5090 לבין RTX 4090 ברזולוציית 4K. בעוד שלא קיים צוואר בקבוק מכיוון המעבד ברזולוציה הזאת כמו שקיים בנמוכות יותר, יתכן ועדיין יש לו השפעה.
בהיטמן אנחנו מבחינים גם כן בשיפור ביצועים של כ-33 אחוזים בין RTX 5090 לבין RTX 4090. לא דרמתי, אבל מוחשי.
במשחק Hogwarts פגשנו בצוואר בקבוק עם ה-7800X3D ברזולוציות הנמוכות שהשתחרר במעבר לרזולוציית 4K, הרזולוציה שלדעתנו היא הרלוונטית היחידה בין השלוש לכרטיס מסך מתקדם שכזה. במשחק הזה אפשר לראות תוספת ביצועים של כמעט 39 אחוזים אצל RTX 5090 לעומת RTX 4090. חשוב שוב לזכור כמה מפלצתי ה-RTX 4090 בשביל להבין כמה ה-RTX 5090.
עם מנוע id Tech משופץ, משחק אינדיאנה ג'ונס החדש מגיע עם גרפיקה מרהיבה שכוללת תאורה מורכבת וצמחיה מציאותית. במשחק הזה ראינו את ה-RTX 5090 מוסיף 19 אחוזי ביצועים על פני ה-RTX 4090. פייר? ציפינו ליותר. יתכן שעדכונים למשחק ולדרייבר של כרטיס המסך יצליחו להגדיל את הפער הזה.
ב-Borderlands 3 אשר עדיין ממתין למשחק ההמשך אפשר לצפות בתוספת של 32 אחוזים מ-RTX 4090 במעבר ל-RTX 5090. עם 182 פריימים לשניה בממוצע ברזולוציית 4K ובהגדרות מירביות אפשר להגיד שהצלחנו לנצח את המשחק הזה אשר בעיקר ידוע ככבד ממה שהגרפיקה באמת שווה.
42 אחוזים, זה המספר של תוספת הפריימים לשניה בממוצע שיציע ה-RTX 5090 במעבר מה-RTX 4090 בכותר זה. כן, אנחנו יודעים ש-Cyberpunk 2077 הפך לחיית המחמד של NVIDIA להדגמת טכנולוגיות חדשות ואנחנו לחלוטין מצפים שגם Witcher 4 יהפוך לאחד בעתיד. זה לא מפריע לעובדה שמדובר במשחק נהדר אחרי הכל, נכון?
המשחק Elden Ring הוא משחק מאוד מצליח ופופולרי שחשבנו כמה פעמים לפני שהוספנו למערכת הבחינות, אבל דווקא כאן שווה לנו להראות מה קורה כאשר מגיעים לצוואר בקבוק מעבד מאוד מהר. ה-RTX 5090 רשמית הופך להיות כרטיס המסך הראשון בו אנחנו מקבלים גרפים שטוחים בשלוש הרזולוציות השונות בכותר זה. ה-RTX 4090 ממש לא הרבה מאחוריו.
העונה של פרארי יכלה להראות טוב יותר, העונה של NVIDIA לא רוצה להגמר. ב-F1 2024 מבחינים גם כן בצוואר בקבוק משמעותי ברזולוציות הנמוכות. בשימוש ב-4K ה-RTX 5090 מוסיף 28 אחוזי ביצועים על ה-RTX 4090 כאן.
ב-Shadow of the Tomb Raider הגענו גם כן לצוואר בקבוק ברזולוציות הנמוכות עם RTX 5090. זה דבר שקורה עם 7800X3D ובאפקט קטן יותר (אך עדיין קיים) גם עם 9800X3D אשר יחליף אותו במערכת הבחינות שלנו בעתיד הקרוב. בכל זאת הצלחנו להבחין בתוספת ביצועים של 29 אחוזים בין שני כרטיסי המסך המתקדמים ביותר.
Starfield שומר על אחד ההבדלים הצנועים ביותר שראינו בין RTX 5090 לבין RTX 4090 עם תוספת ביצועים של 17 אחוזים בלבד ב-4K. הרזולוציות הנמוכות יותר איך לא – סובלות גם הן מצוואר בקבוק מעבד. אנחנו סוחטים את מירב הפריימים שרק אפשר, אפילו עם הגדרות ויזואליות מירביות.
במשחק Black Myth: Wukong אנחנו אפילו לא בסט ההגדרות הגבוה ביותר ורואים את הכותר הזה שכבר הפך ל-Crysis החדשה מעניש בחומרה את החומרה שברשותינו. לא השתכנענו במיוחד מתוספת הביצועים בין ה-RTX 5090 לבין ה-RTX 4090 כאן. דווקא כותר הזה צריך להבליט הבדלי חומרה כמה שאפשר. 26 אחוזי תוספת זה לא נורא, אבל זה לא מה שספינת דגל חדשה במחיר גבוה יותר צריכה להביא.
בחנו את Cyberpunk 2077 בשימוש DLSS החדש וב-RayTracing עם ובלי Frame Generation ו-DLSS Super resolution לשיפור ביצועים כתוצאה משימוש בהשלמת רזולוציה פנימית נמוכה יותר. זה בפירוש הכותר שמתנופף בדגל המרקטינג של NVIDIA עם טכנולוגיית ה-Multiframe Generation ומראה את הבדל הביצועים המפלצתי שבין שימוש RTX 4090 לבין RTX 5090.
כשהבסיס שלך כבר בקלות עובר 60 פריימים לשניה, הוספת DLSS Super Resolution בהגדרת Quality יחד עם X4 frame generation מזניק את הביצועים בפועל לגבהים שפשוט נראים טוב.
נוסיף לעניין הזה את הזווית שלנו ונעיד כי כשהבסיס הטהור שלך הוא כבר מעל ל-60 פריימים לשניה, כל תוספות ה-AI הללו בסך הכל נראות טוב. קצב ריענון אמיתי פנימי גבוה הוא המפתח להינות מהטכנולוגיה הזאת וקהל היעד עבורנו הוא בעיקר משתמשי מסכים בקצב ריענון גבוה. אפשר לחשוב על משתמשים פוטנציאליים ככאלה בעלי מסכי ה-OLED החדשים ברזולוציית 4K בתדר 240Hz. המערכת הזאת עוזרת להגיע לדרישה הכבדה שמציבים המסכים הללו מחומרה מודרנית.
חוץ מלגרום לכרטיס המסך המהיר ביותר של AMD להראות כמו מוצר שהושק ב-2018, מבחן הביצועים של בלנדר מראה לנו שיפורים מאוד יפים בזמני הרינדור של סצנות שונות עם RTX 5090 לעומת RTX 4090.
צריכת חשמל, אוברקלוקינג ויעילות חשמלית

מעטפת חום של 575W עבור כרטיס מסך שכזה היא לגמרי לא בדיחה, וכשבחנו את כרטיס המסך ראינו שהוא באופן עקבי מושך בין 520W ל-570W במשחקים השונים. אחד ההבדלים בארכיטקטורה החדשה של NVIDIA היא תגובתיות חשמלית מהירה משמעותית, דבר שמוביל לרכבות הרים בצריכת החשמל ובשורה התחתונה גם לחסכון קטן בצריכה בפועל ובפליטת החום.
העניין הוא שתוספת הביצועים של ה-RTX 5090 מגיעה יחד עם תוספת צריכת חשמל על פני ה-RTX 4090 ופה נוצרת דינמיקה מעניינת כשמדברים על יעילות חשמלית.
דבר ראשון – מהי יעילות חשמלית? מי קובע על פי אלו קריטריונים ספציפיים רכיב חומרה נחשב ליעיל יותר או פחות מאחד אחר? אלו שאלות מעט מסובכות כשמדובר בכרטיס מסך בעל דפוס ביצועים שונה בתלות בשימוש. במשחק שבו אפשר להינות משלל הטכנולוגיות החדשות של NVIDIA ניתן יהיה לטעון כי ה-RTX 5090 יעיל בעשרות אחוזים מה-RTX 4090 ושעל אף צריכת החשמל הגבוהה זה לגמרי שווה את זה. כשמסתכלים על רינדור טהור תוספת צריכת החשמל תואמת את תוספת הביצועים. למעשה, בשורה תחתונה ה-RTX 5090 רק מעט יותר יעיל מה-RTX 4090.
ערכנו ניסוי מעניין שכולל אוברקלוקינג של ה-RTX 5090 ושל ה-RTX 4090 יחד עם משיכת תדרי העבודה שלהם לקצה תוך כדי הגבלת צריכת החשמל. חשוב לדעת שליבות גרפיות שונות מגיעות עם עקומות יחס תדר לצריכת חשמל שונות ולכן מדובר בעיקר בניסוי מדעי כתרגיל מחשבה. בהגבלה לבדיוק 400W לליבה הגרפית, ראינו תופעה שבה RTX 4090 לא איבד מביצועים וכזאת אשר ה-RTX 5090 איבד כ-9 אחוזים מביצועיו בתמורה לכ-160W שהוא מוסר בחזרה.
מה שמעניין בניסוי הזה הוא שכאשר שני כרטיסי המסך הללו מוגבלים ל-400W מראה ה-RTX 5090 תוספת ביצועים של 15.5 אחוזים. בפועל לא מדובר בסכום שונה משמעותית משיפור אחוזי היעילות הכללית כאשר שניהם פועלים במעטפת החום הדיפולטיבית שלהם של 575W ו-450W בהתאמה. אמנם, במרחק של 50W בלבד מכך, יש ל-RTX 4090 הרבה פחות לאבד, הוא פרקטית למעשה שומר על כל ביצועיו ואף מוסיף מעט.
אם אפשר להגדיר את הבדל היעילות בין שני כרטיסי המסך הללו – ה-RTX 5090 אינו משמעותית יעיל יותר ברינדור טהור, אבל העובדה שתקציב מעטפת החום שלו גבוה ב-125W מעניקה לו תחום ביצועים אחר לגמרי.
חשוב לנו לציין כי באוברקלוקינג ידני אשר פותח את מעטפת החום המירבית ל-600W ראינו שיפור ביצועים של 6 אחוזים לכל היותר עם ה-RTX 5090.
בכל הנוגע להמלצה על ספק כח – קחו את כל ההמלצות הקיימות ל-RTX 4090 ופשוט תוסיפו לכך כ-150W. אם עבור מערכת מתקדמת ל-RTX 4090 השתמשתם בספק כח של 1000W, עבור זאת עם RTX 5090 רצוי להשקיע בספק 1200W איכותי או יותר. בכנות, השוק מלא בספקי כח איכותיים בהספקים כאלה במחירים הוגנים, לפחות בהתחשב במחיר המכאיב של RTX 5090 עצמו. בעת מבחני הביצועים ראינו כי צריכת החשמל של מערכת הבחינה שלנו עם 7800X3D ועם ה-RTX 5090 שהתה באיזור 725W בעת מאמץ גרפי מירבי. אם מיישמים את החוק הלא-כתוב של "אל תעמיסו על ספק הכח 70 אחוזים או יותר מההספק באופן קבוע" אזי ששימוש בספק שמוגדר 1200W יעשה את העבודה.
ניתוח מבחני הביצועים וסיכום – קשה להשגה
בכנס עיתונאים שקיימה NVIDIA לאחר הכרזת כרטיסי המסך החדשים שלה שאל אחד העיתונאים מדוע החליטה NVIDIA להפריד בין מוצריה השוק הגבוה החדשים שלה בצורה יחסית אגרסיבית וליצור מצב שבן RTX 5080 עולה אלף דולר וה-RTX 5090 עולה אלפיים.
מנכ"ל NVIDIA ג'נסן הואנג ענה בפשטות שאלו שמשקיעים מעל לאלף דולר לכרטיס מסך יחפשו בכל מקרה את הטוב ביותר ולא ירצו להתפשר על פחות מכך. כתוצאה מפילוסופיית המיתוג הזאת נולד ה-GeForce RTX 5090, כרטיס מסך בעל מפרט טכני מפלצתי שכולל 32GB של זיכרון גרפי וביצועי רינדור מרהיבים שלעיתים גורמים ל-RTX 4090 להראות כמו כרטיס אמצע שוק. תוספות ביצועים עקביות של 30-40 אחוזים על פני מפלצת הדור הקודם היא סיבה לחגיגה עבור חובבי החומרה.

אמנם, מהי השקת כרטיסי מסך חדשים של NVIDIA בלי קצת דרמה. ובכן, הרבה דרמה. בראש ובראשונה, יש את עניין המחיר עצמו. במידה ומתחשק לכם להתחדש בספינת הדגל החדשה של NVIDIA תאלצו להפרד מ-12,000 שקלים לדגמים הזולים ויותר ולאחר מכן תיכנסו לרשימת המתנה שכן כמות המוצרים הפיזית במלאי כעת מאוד נמוכה.
המלאי העולמי של דגמי RTX 5090 הוא טרגדיה שגורמת למחירים הללו ולזמינות האפסית לקרות אך נקודה של תקווה היא זאת שלאחר שראש השנה הסיני יגמר ועובדים יחזרו לפסי היצור נוכל לקבל מלאי משופר של RTX 5090. לצערנו, אנחנו לא רואים שיפור משמעותי במחיר לדגם הממוצע בחנויות המחשבים השונות. אותו מוצר שעולה על גרסאותיו השונות בין 2,000 ל-2,500 דולר צפוי בפועל המשך ולהמצא בארץ בטווח האמיתי של בין 3,400 ל-4,000 דולר. כן, יבואנים וחנויות צריכות להרוויח את שלהן, ויש גם מיסים ועלויות משלוח גבוהות בדרך.
עם כל הצער שבדבר ואחרי שאנחנו מכירים מקרוב את השוק בצמד העשורים האחרונים – ג'נסן צודק. המשוגעים לדבר יהיו מוכנים להשקיע המון אם רק תעניק להם סיבה לעשות זאת ו-NVIDIA בהחלט עושה את זה עם ה-GeForce RTX 5090. על אף תג המחיר של 2,000 דולר לכל הפחות ועם ביצועים שנעים בין 17 ל-42 אחוזים מעל ל-RTX 4090 ברינדור טהור והרבה מעבר לכך בעת שימוש בתכונות כמו Multi-frame Generation, ה-RTX 5090 נמצא בקטגוריית ביצועים לגמרי משלו ואחת שכנראה לא נראה בה כרטיסי מסך אחרים עד אשר ספינת דגל חדשה של NVIDIA תצוץ.
לא רק ש-NVIDIA היא נטולת תחרות בשוק הזה, אלא שמי שהייתה המתחרה הגדולה שלה עד לפני דור החליטה בצעד מעניין שלא לנסות ולהיכנס שוב אל תחום הקצה העליון, לפחות לא בדור הקרוב שלה. לא רק שלא נקבל כרטיס מסך שחזק מ-RX 7900 XTX, אלא שעל פי AMD כרטיס המסך המתקדם הבא שלה צפוי להיות מעט חלש יותר.
עם שוק פתוח וללא הגבלות על קביעת מחירים, NVIDIA הופכת שדרוג בין-דורי לדבר שצריך גם לשלם עליו עם ה-GeForce RTX 5090 ובמובנים רבים משאירה את ה-RTX 4090 רלוונטי עדיין כל עוד הוא יכול להיות זמין במחיר נמוך משמעותית. כנראה שתם העידן שבו אנחנו יכולים לחכות לספינת דגל חדשה ולקווח שהיא תשתמש בתג מחיר ישן. עם ביצועים מנופחים מגיעגם מחיר מנופח והדבר הזה ממש ממש דופק את מסורת שיפור התמורה למחיר, על אחת כמה וכמה כשמלאים קטנים ומחירים מנופחים בעשרות אחוזים הפכו לנורמה לאחר השקות של NVIDIA במוצריה המתקדמים.
בפירוש – ה-RTX 5090 אמור להפוך לפנטזיה של כל גיימר ויוצר תוכן שרוצה מפלצת גיימינג נטולת רסן. הדרך לשם? לא תמיד קלה ובטח לא נגישה.
בעתיד הקרוב נשיק גם את הביקורת שלנו לדגם ה-RTX 5080 עליו יש לנו בהחלט פה מלא, כמו גם דגמים שונים שתוכלו בעתיד למצוא על מדפי החנויות משלל יצרניות החומרה. זאת, לצד בדיקות מעניינות שסובבות את ארכיטקטורת Blackwell של NVIDIA ומוצרי ה-GeForce החדשים בפרט – שווה להשאר מעודכנים!
GeForce RTX 5090 Founders Edition – אהבנו
- ביצועי גרפיקה מרהיבים – עד 42% מעל ל-RTX 4090 ברינדור טהור, ביצועים כפולים בשימוש Multi-Frame Generation במסגרת DLSS
- גודל פיזי שמעולם לא חשבנו שאפשרי עבור כרטיס מסך כה מתקדם במעטפת חום גבוהה
- עיצוב אלגנטי, שימוש נדיב במתכת וקווים מאוד מלוטשים
- מערך יציאות תצוגה מרוענן שתומך במסכים המתקדמים ביותר ללא דחיסת תמונה
- האצת HEVC 10BIT 4:2:2 היא אלמנט קריטי עבור צלמי וידאו ועורכים רבים
- 32GB של זיכרון גרפי מוסיף ומגדיל את ההיצע המאוד נדיב שכבר למדנו להתרגל אליו ב-RTX 4090
- סט תכונות DLSS על גרסאותיו רק ממשיך להתרחב בקצב שיא עם שלל משחקים, מאינדי ועד לכותרים הגדולים בשוק
- פוטנציאל גדול להטמעה נוספת של תכונות גרפיקה מבוססות AI במשחקי העתיד ותוכנות שונות
GeForce RTX 5090 Founders Edition – פחות אהבנו
- מחיר רשמי גבוה יותר מקודמו – הפסקנו לקבל תמורה גבוהה משמעותית מבלי להעלות במחיר בקטגוריית ספינות דגל
- שילוב של תקופת סוף שנה עם ראש השנה הסיני החדש יחד עם ביקוש גדול מולידים מוצר שקשה מאוד להשיג בארץ ובעולם – דיווחים שונים על יחידות בודדות בכל משלוח לאיזורים גדולים
- צריכת חשמל מאוד גבוהה, חלקית גם בשל השארות בתהליך 5 ננומטרים של TSMC. שיפור היעילות ברינדור טהור אינו מהפכני
חיבור החשמל הוא אולי 45 מעלות ולא 90 וגם על איזו הטיה מדובר? הטיה=זוית?
תודה, תוקן. הכוונה היא שהמחבר עצמו מותקן בזווית 90 מעלות ביחס ללוח המעגל המודפס ובזווית של 45 מעלות ביחס לקו אנכי של הכרטיס
חחח הבנתי את התגובה שלך.
כתבה טובה עם פאשן!
The RTX 5090 requires 575W of power, but don’t worry—the packaging is made from recycled cardboard.